دخیل دولت به سهام عدالت؛

جبران کسری ۵۰ هزارمیلیاردی بودجه از جیب ۴۹ میلیون نفر ایرانی

کد خبر: 299245
|
09:15 - 1396/08/06
نسخه چاپی
جبران کسری ۵۰ هزارمیلیاردی بودجه از جیب ۴۹ میلیون نفر ایرانی
اسلام آبادخبر: واریز سود سهام عدالت یکی از وعده های انتخاباتی دولت دوازدهم بود که پس از انتخابات هنوز محقق نشده و این روزها به واریز پول از سوی مردم به جیب دولت منوط شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، در حالی که دولت روحانی قرار بوده برای 49 میلیون ایرانی سود سهام عدالت واریز کند اما هر روز شاهد شنیدن یک اظهار نظر جدید و دادن یک وعده دیگر از سوی آنان هستیم که آخرین این وعده ها از توزیع سود سهام عدالت تا پایان شهریور ماه، سپس هفته نخست مهر ماه و نهایتا هفته پایانی مهر ماه حکایت داشت.

البته گوش مردم از شنیدن چنین وعده هایی پر است اما اگر مسئولین دولت به صراحت خطاب به مردم می گفتند که درصدد جبران کسری بودجه های خود از قبل هزینه های پرداختی مردم در قبال توزیع سود سهام عدالت هستند این تاخیرها شاید اندکی توجیه پذیر تر می شد.

دولت در صورت‌حساب مربوطه به دارنده سهام عدالت اعلام کرده که "اکنون شما به‌مبلغ 532 هزار تومان دارایی دارید که ارزش واقعی آن به‌مراتب بالاتر است، در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت 468 هزار تومان مالک کل سهام تخصیص‌یافته شوید"؛ "به این منظور کلید صدور قبض را فشار دهید".

این همان نکته‌ایست که ظاهراً ترفند دولت برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه‌اش است؛ دولت بدون آنکه نیازی به پرداخت 468 هزار تومان در این مرحله باشد از مردم خواسته در صورت تمایل به داشتن کل سهام قبض را پرداخت کنند، در حالی که باید تأکید می‌شد، "پرداخت این مبلغ اجباری نیست".

بسیاری از دارندگان سهام عدالت در این مرحله با این پرسش مواجه شده‌اند که "برای سهام عدالت قرار است پولی به دست‌شان بیاید یا از دست‌شان برود؟". با این ترفند دولت حدود 24 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی؛ معاون وزیر اقتصاد همزمان با راه‌اندازی سامانه سهام عدالت گفت: برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر صورت‌حساب سهام عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می‌گیرد، بنابراین با ارائه این صورت‌حساب سهامداران متوجه می‌شوند چه‌ میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده و به آنها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال 96 محاسبه می‌شود و سازمان خصوصی سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می‌کند.

سرپوش دولت بر کسری ۵۰هزار میلیاردی بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال ۹۶ حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم که با اوراق مشارکت بر آن سرپوش گذاشته شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه "نیاز به اصلاحات اقتصادی داریم"، اظهار داشت: در بودجه سال 96 حدود 40 تا 50 هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم که با اوراق مشارکت بر آن سرپوش گذاشته شد.

واگذاری بخشی از سهام عدالت دولت؛ به جبران کسری بودجه کمک می کند

محمدرضا پورابراهیمی؛ عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار پیشنهاد کرد، دولت در بخش منابع می تواند 50 درصد از مالکیت خود در سهام عدالت که حدود 40 هزار میلیارد تومان است را واگذار کند و این مبلغ را به جبران کسری بودجه خود اختصاص دهد.

‌محمدرضا سبزعلیپور؛ رئیس مرکز تجارت جهانی ایران اظهار داشت: دولت با کاهش هزینه های جاری خود میتواند هزینۀ پروژه های عمرانی را کاهش و بودجه مورد نیاز آنها را به راحتی تأمین نماید تا وعده های داده شده خود به مردم را نیز محقق کند.

سبزعلیپور گفت: همچنین با پرهیز از خام فروشی و حمایت از صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی و دست آخر با تحقق و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی میتواند رشد درآمدهای ارزی کشور را بیش از پیش سرعت بخشیده و شر کسری مستمر بودجه را از سر ایران ثروتمند دور کند.

آخرین وعده های دولت از پرداخت سود سهام عدالت در آبان ماه حکایت دارد

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشتر اعلام کرده بود، سود سهام عدالت بتدریج از آبان ماه پرداخت خواهد شد.

علی اشرف عبدالله پوری درباره نحوه واریز سود سهام عدالت که قرار بود تا انتهای شهریور واریز شود، گفت: بعد از یازده سال که از آغاز طرح واگذاری سهام عدالت می گذرد امسال قرار شد برای نخستین بار سود سهام عدالت به صورت قانونی در اختیار مشمولان قرار بگیرد.

وی افزود: شرکت های سرمایه پذیر از سال 95 باید سود تولید شده خود را از طریق واگذاری به سازمان خصوصی سازی در اختیار مشمولان قرار دهند. البته پایان تیرماه زمان صدور مصوبات شرکت های سرمایه پذیر بود و طبق قانون بعد از آن 8 ماه فرصت دارند تا این سود را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند.

پوری حسینی گفت: چند شرکت هم وجود دارند که سال های مالی آنها 31 خرداد و 31 شهریور است که آنها در سال 97 پایان 8 ماه قانونی شان فرا خواهد رسید.

رییس سازمان خصوصی سازی افزود: سازمان خصوصی سازی به موجب مصوبه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 موظف است که این سود را از شرکت های سرمایه پذیر مطالبه و به حساب مشمولان واریز کند اما تا زمانی که این سودهای دریافتی به حد نصابی نرسیده باشد امکان این کار وجود ندارد.

پوری حسینی درباره نحوه توزیع سهام عدالت تاکید کرد: واریز سود برای همه 47 میلیون نفر به صورت یکجا امکان واریز ندارد و در صورت شروع واریز سود سهام عدالت به مرور به حساب مشمولان انتقال خواهد یافت.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد