امام جمعه اسلام آبادغرب:

جذابيت پيام اربعين مى‌تواند موجب تحقق ثبات منطقه‌اى شود/ از ظرفیت اربعین برای معرفى درست فرهنگ شيعه به جهانيان استفاده شود

کد خبر: 299413
|
14:59 - 1396/08/19
نسخه چاپی
جذابيت پيام اربعين مى‌تواند موجب تحقق ثبات منطقه‌اى شود/ از ظرفیت اربعین برای معرفى درست فرهنگ شيعه به جهانيان استفاده شود
اسلام آبادخبر: امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: جذابيت پيام اربعين مى‌تواند موج جديدى از آگاهى و بيدارى را در ملت‌هاى منطقه ايجاد نمايد كه نتيجه آن تحقق ثبات منطقه‌اى خواهد بود

به گزارشاسلام آباد خبر،  حجت الاسلام محمدطه مهری در خطبه های نمازجمعه امروز اظهار کرد: امسال نيز به مانند سال‌هاى گذشته، مشتاقان زيارت حضرت امام حسين(ع) و ياران با وفاى ايشان، با پاى پياده به‌سوى حرم مطهر اين امام همام روانه شده‌اند تا بار ديگر «لبيك يا حسين» گويان از اين چشمه فيض و رحمت الهى بهره‌مند شوند. بدون‌شك اربعين حسينى، بزرگترين و وسيع‌ترين حماسه در دنيا محسوب مى‌شود.

 

وی افزود: راهپيمايى اربعين يك قدرت‌نمايى تمام‌عيار مسلمانان جهان به‌ويژه شيعيان در برابر يزيديان زمان است. ميليون‌ها نفر از حداقل ۶۰ كشور جهان در اين‌ راهپيمايى حضور دارند. نه تنها مسلمانان بلكه اديان و اقوام ديگر بشر، خود را به اين همايش حماسى مى‌رسانند و آن‌را از يك پديده دينى به پديده‌اى فرادينى تبديل كرده‌اند .

 

امام جمعه شهرستان گفت: در هيچ جاى جهان يك چنين جنبش سياسى و دينى با قالبى حماسى وجود ندارد. اين حركت الهى مى‌رود تا مبانى تمدنى جنبش مهدوى را شكل دهد .

 

وی تصریح کرد: اربعين حسينى امسال بيش از سال‌هاى گذشته ذهن نخبگان جهان را به خود مشغول داشته است. آنها از هم‌ می‌پرسند براى برگزارى يك ميتينگ سياسى ميليون‌ها دلار خرج مى‌شود اما شمار محدودى مى‌آيند، چه‌طور مى‌شود يك انسان ۱۴ قرن پيش فراخوان «هل من ناصرٍ ينصرنى» بدهد، ميليون‌ها انسان در هزاره سوم ميلادى در مقياس ده‌ها ميليونى به دعوت او لبيك بگويند و با پاى پياده و با هزينه خود در اين ميتينگ شركت كنند!؟

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب عنوان کرد: اسلام و تشيع مكانيزم‌هاى تبليغ و ترويج ايده خود را در آداب و مناسك خاصى تعبيه كرده است كه متضمن حيات بالنده آخرين دين الهى است. نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر متكى به حركت و جنبش است و با ايستايى و سكون و سكوت فاصله دارد.

 

وی افزود: حادثه كربلا يك حادثه‌ بى‌نظير در تاريخ بشر است. فرزند آخرين پيامبر الهى را در كربلا به همراه ۷۲ تن شهيد مى‌كنند و خانواده آن‌ها را به اسارت مى‌برند، قرار بود اين حادثه در همان صحراى كربلا دفن شود، اما اين‌طور نشد .

 

حجت الاسلام مهری اظهار کرد: اكنون كار غرب و دنياى مدرنيسم لاپوشانى و سانسور اين حركت عظيم بشرى است. اما آن‌ها نمى‌توانند در عصر انفجار اطلاعات و توسعه محيرالعقول ارتباطات، آن‌را سانسور كنند. دليل اين عجز را مى‌توان با حضور انسان‌هايى از پنج قاره جهان در اين‌راهپيمايى عظيم ديد. لنز دوربين‌هاى خبرى جهان هنگامى كه راهپيمايى اربعين، نه در مسير نجف و كربلا بلكه در كشورهاى خود، آن‌را مى‌بينند، مجبورند به اين پديده الهى اعتراف كنند.

وی افزود: رسانه‌هاى به‌اصطلاح معتبر غربى در ميان حيرت و شگفتى اهالى رسانه، همچنان چشم و گوش و زبان بر راهپيمايى عظيم اربعين حسينى بسته و حضور حدود ۲۵ ميليون انسان را در بزرگترين اجتماع بشرى ناديده گرفته‌اند

 

امام جمعه اسلام آبادغرب بیان کرد: یکى از مهم‌ترين دلايلى كه رسانه‌هاى غربى از انعكاس حماسه اربعين در رسانه‌هاى خود خوددارى كرده يا آن‌را به‌صورتى محدود پوشش مى‌دهند، مربوط به تأثيرپذيرى آن‌ها از حكام و سياستمداران غربى است.

 

وی افزود: بدون‌شك، اكثريت قريب به اتفاق سياستمداران غربى، گستردگى و شكوه حماسه اربعين را برنتافته و آن‌را نماد آگاهى و بيدارى جهان اسلام در برابر توطئه‌هاى خود می‌دانند. بديهى است كه در چنين شرايطى آن‌ها علاقه‌اى نسبت به انعكاس بزرگ‌ترين گردهمايى دنيا ندارند. نكته قابل تامل اين‌كه رسانه‌هاى غربى در مقام گفتار، همواره خود را مستقل از سياستمداران تلقى كرده و نسبت به اصل‌ بی‌طرفى در انعكاس مطالب و رويدادهاى جهانى تأكيد دارند!، همين مجال (ايام اربعين) كافى است تا نسبت به ادعاى پوچ بسيارى از رسانه‌هاى غربى در خصوص استقلال از ساختار سياسى كشورهايشان آگاه شويم .

 

حجت الاسلام مهری گفت: نكته ديگرى كه در اين خصوص قابل تامل است، مربوط به ماهيت اربعين مى‌باشد. بدون‌شك، حضور ده‌ها ميليون زائر حسينى در عراق، نماد شور و شعور جهان اسلام در مواجهه با كفر و جريانات وابسته به آن محسوب مى‌شود. اين شور و شعورى كه در بطن حماسه اربعين جولان دارد، تن دشمنان جهان اسلام و در رأس آن‌ها ايالات متحده آمريكا و رژيم صهيونيستى را به لرزه درآورده است. در شرايطى كه واشنگتن، لندن و تل آويو طى دهه‌هاى متمادى و خصوصا طى سال‌هاى اخير سرمايه‌گذارى فرهنگى زيادى را در راستاى فاصله‌گيرى مسلمانان و خصوصا جوانان از مكتب اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) صورت داده‌اند، چنين حضور عظيم و يكپارچه‌اى نماد شكست غرب محسوب مى‌شود.

 

وی با اشاره به شرايط امروز منطقه  بیان داشت:  ايالات متحده آمريكا و متحدان منطقه‌اى آن ازجمله آل سعود كه مروج ترور و خشونت محسوب مى‌شوند، طى سال‌هاى اخير سعى كرده‌اند با تزريق بحران امنيت در عراق، سوريه و ديگر نقاط منطقه موجى از رعب و وحشت را در ميان كشورهاى مسلمان حاكم كنند. با اين‌حال در جريان برگزارى مراسم اربعين، ده‌ها ميليون نفر بدون توجه به اين رعب‌افكنى و به عشق زيارت حضرت امام حسين(ع) راهى كربلا مى‌شوند. اين ايستادگى و شجاعت در مسير دين، همان چيزى است كه سران غربى و سعودى و صهيونيستى به‌شدت از آن وحشت دارند .

 

خطیب جمعه شهرستان ابراز داشت: استكبار جهانى به‌منظور بسترسازى براى تحقق انگاره‌سازى تهاجمى عليه انقلاب اسلامى در راستاى كاهش حس اعتماد مردم به نظام واعتماد جامعه بين‌الملل به ايران، اقدام به اسلام‌هراسى و تخريب چهرة سياسى ايران و پيوند دادن بنيادگرايى اسلام با تروريسم، نشان دادن چهرهاى خشن و غيرعقلانى از شيعيان و معرفى اسلام به‌عنوان انگاره خشونت مبادرت ورزيده است.

 

وی  گفت: بنابراين حركت پیاده‌روى اربعين مى‌تواند در سطح محلى و ملى جلوه‌اى از همكارى، برادرى، وحدت، اعتماد و همدلى و هم‌زبانى را از طريق پيوند ميان اقوام مختلف ايرانى از يك‌سو و تعامل سازنده ميان دولت و ملت را از سوى ديگر نشان دهد. در سطح منطقه‌اى اين توانايى دو چندان مى‌شود. پیاده‌روى اربعين انگاره دروغين اختلاف بين عرب و عجم،كرد و فارس، شيعه و سنى را به چالش مى‌كشد و با خنثى‌سازى جنگ روانى دشمنان در منطقه تصويرى از بيدارى ملت‌هاى منطقه و توجه به ارزش‌هاى مشترك اخلاقى و دينى را به نمايش بگذارد.

 

 

حجت الاسلام مهری افزود: جذابيت پيام اربعين مى‌تواند موج جديدى از آگاهى و بيدارى را در ملت‌هاى منطقه ايجاد نمايد كه نتيجه آن تحقق ثبات منطقه‌اى خواهد بود. در سطح جهانى پیاده‌روى اربعين مى‌تواند از طريق نشان دادن واقعيت تفكر شيعى و نشان دادن چهره واقعى مسلمانان عمق صلح‌دوستى مكتب تشيع و اسلام ناب را به جهانيان معرفى نمايد و حقيقت ناب اسلام را جايگزين انگاره‌هاى غيرواقعى و مذموم در هم آميختگى اسلام با خشونت و جنگ گردد.

 

وی خاطرنشان کرد: اربعين فرهنگ مهربانى، سخاوت و بخشش است. از آن‌جايى كه اين فرهنگ همواره به‌مثابه يك خاطره در ذهن زائر اربعين نقش مى‌بندد، بايد از اين مراسم باشكوه كه تمام اقشار در آن حضور دارند، براى معرفى درست فرهنگ شيعه به جهانيان استفاده شود تا آن بازنمايى وارونه از چهره و تفكر شيعه در جهان از سوى مخالفان و دشمنان اصلاح شود؛ حقيقت آن است كه رسانه‌ها و جريان‌هاى وهابى صهيونيستى تصويرى نادرست از شيعه ارائه داده‌اند و عده‌اى از شيعيان غافل نيز در اين ورطه افتاده و بهانه به دست دشمنان مى‌دهند. نگاه راهبردى به اربعين در يك جمله، به موازات انسان‌سازى در اين مسير نورانى و عاشورايى، رفع موهومات از فرهنگ عقلانى و وحيانى تشيع است .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد