پاسخ قائم مقام وزیر بهداشت به شایعات :

هیچ کس در تخریب بیمارستان اسلام آباد غرب کشته نشد

کد خبر: 299527
|
09:55 - 1396/08/30
نسخه چاپی
هیچ کس در تخریب بیمارستان اسلام آباد غرب کشته نشد
اسلام آبادخبر: حاشیه‌های تخریب بیمارستانی در اسلام‌آباد غرب که فروردین ماه امسال افتتاح شده بود و در زلزله کرمانشاه به مخروبه ای بدل شد به نشست خبری قائم مقام وزیر بهداشت هم کشیده شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، قائم مقام وزیر بهداشت به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه وزارت بهداشت چگونه به فاکتور ایمنی و ضد زلزله در بناهایی مثل بیمارستان‌ها توجه دارد اینگونه پاسخ داد که هیچ بهره‌برداری قادر نیست استحکام ساختمان را بررسی کند و همه اسناد و مدارک نشان می‌دهد پیمانکار و مشاور باید در این باره پاسخگو باشند.

به گزارش «ایران»، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به روزنامه ایران درباره اینکه چرا وزارت بهداشت موقع بهره‌برداری ایمنی ساختمان بیمارستان اسلام‌آباد غرب را که در حادثه زلزله کرمانشاه تخریب شد، کنترل نکرده است گفت: وقتی ما بیمارستان‌ها را تحویل می‌گیریم یک سری اصولی دارد؛طبق مواد17،18، 32 و 33 شرایط عمومی پیمان، مسئولیت ایمنی سازه‌ها بر عهده پیمانکاران مربوطه است. این پروژه 2 پیمانکار و یک مشاور داشته و هر دو پیمانکار مراحل مختلف کار را انجام داده‌اند. طبق مواد 32 و 33 شرایط عمومی پیمان، عملیات اجرایی برعهده پیمانکار و  باید زیرنظر و با اطلاع مهندسین مشاور انجام شود و اگر قصوری صورت گرفته باشد باید پاسخگو باشند، چرا که دستگاه‌های تخصصی مثل وزارت بهداشت، مسئولیت نظارت بر تمام مراحل ساخت یک ساختمان را ندارند.

او در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت موقع تحویل بیمارستان اشکالاتی از قبیل نقص در سیستم روشنایی، فاضلاب و... را بررسی و به پیمانکار اعلام می‌کند، افزود: هیچ بهره‌برداری قادر نیست استحکام ساختمان را بررسی کند، با این حال اگر مشاور ایمنی‌ سازه را تأیید کند هیچ چیزی از مسئولیت پیمانکار کم نمی‌کند. مهندسین مشاور و پیمانکار همه سطح ‌بندی شده‌اند و مورد تأیید سازمان‌های مسئول اند. مهندس مشاور تنها مرجع کار است که کار را تأیید می‌کند موقعی هم که بیمارستان تحویل داده می‌شود مهندس مشاور ساختمان را تأیید می‌کند.
حریرچی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت مجری ساخت بیمارستان اسلام‌آباد غرب نبوده است، گفت: برخی جاها ما خودمان مجری هستیم و در برخی موارد هم پیمانکار مجری است در بیمارستان اسلام‌آباد غرب مجری وزارت مسکن بوده و این ساختمان تحویل شده است. ساختمان بیمارستان اسلام‌آباد غرب 10 سال پیش ساخته شده بود و طبق مواد قانونی، اسناد و مدارک مسئولیت کار محاسبات با پیمانکار و با اطلاع مهندس مشاور است.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت از پیمانکار پروژه ساخت بیمارستان اسلام‌آباد غرب شکایت کرده گفت: ما مقصر را تعیین نمی‌کنیم مرجع صلاحیت دار برای تعیین مقصر تخریب بیمارستان قاضی پرونده است و ما  امیدواریم رسیدگی قانونی انجام شود.قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر روزنامه ایران مبنی بر اینکه به اذعان نماینده اسلام‌آباد غرب حدود 23 بیمار بستری در بیمارستان تازه تأسیس اسلام‌آباد غرب کشته شده و مقامات قضایی نیز اعلام کرده‌اند تعداد کشته‌های این بیمارستان 5نفر بوده است توضیح داد: ما حرف‌های هیچ مسئولی را تأیید یا رد نمی‌کنیم اما اعلام موارد فوتی در بیمارستان‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و ما می‌گوییم  اگرچه هر دو بیمارستان اسلام‌آباد غرب و سر پل ذهاب در زلزله آسیب قابل توجهی دیده‌اند اما هیچ فردی اعم از بیمار یا پزشک و پرستار در بیمارستان تخریب شده در اسلام‌آباد غرب کشته نشده است.

او گفت: شما اگر تصاویر مربوط به بیمارستان اسلام‌آباد غرب و سر پل ذهاب را هم ببینید متوجه می‌شوید سقف بیمارستان‌ها فرو نریخته بنابراین شایعات منتشر شده در این باره واقعیت ندارد.
حریرچی در ادامه این نشست خبری این را هم گفت که 45 درصد بیمارستان‌ها فاقد ارزش بهسازی لرزه ای هستند ،البته به گفته او این بدان معنی نیست این بیمارستان‌ها در شرایط خطرناکی هستند و نمی‌گوییم نسبت به زلزله مقاوم نیستند بلکه هزینه کردن برای مقاوم‌سازی آنها فایده ای ندارد.وی با اشاره به مطالعات‌ انجام شده در سال ۸۶ درباره فرسودگی بیمارستان‌های کشور هم گفت:  متوسط عمر ساختمان‌های درمانی در کشور ۲۷ سال و در تهران ۳۵ سال بود همچنین مشخص شد ۷۳ درصد تخت‌های بیمارستانی در تمام کشور و ۸۷درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران فاقد ارزش‌های بهسازی لرزه‌ای بودند.

به گفته حریرچی، با توجه به بهره‌برداری از ۲۴ تخت بیمارستانی جدید و جایگزینی بیمارستان‌های نوساز در سال ۹۳ رقم مراکز درمانی فاقد ارزش‌های بهسازی به ۵۷ درصد رسید. این رقم تا پایان سال ۹۵، ۴۷ درصد برآورد شد. به عبارت دیگر در حال حاضر وزارت بهداشت تعداد قابل توجهی از ساختمان‌هایی را که فاقد ارزش بهسازی بودند، کنار گذاشته همچنین تمام ساختمان‌های جدید درمانی مقاومت لازم را دارند اما  نمی‌توان تقلب نکردن را تضمین کرد.حریرچی در ادامه به برخی مشکلات بهداشتی در مناطق زلزله زده هم اشاره کرد و گفت: دفع فاضلاب در برخی مناطق مشکل دارد. همچنین آب بهداشتی و  حمام و توالت بهداشتی در برخی جاها برقرار نشده است با این حال وزارت بهداشت با استفاده از سامانه« سیب» از تعداد و نشانی  مادران باردار،بیماران خاص، هموفیلی‌ها و بیماران دیالیزی آگاهی داشت و رسیدگی به موقع به این افراد انجام شد.

او وجود هرگونه بیماری‌های عفونی از قبیل وبا را در بین زلزله زدگان رد کرد و گفت: هم اینک واکسیناسیون کزاز و دیفتیری برای زلزله زدگان انجام شده و هیچ مشکلی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنها نداریم.حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به برخی آمار‌ها درباره وضعیت مصدومان زلزله کرمانشاه هم اشاره کرد. به گفته حریرچی هم اینک از مصدومان بستری شده داخل استان کرمانشاه ٢١٨٨ نفر مرخص شدند  و ٣٧٢ نفر هنوز بستری هستند. ۳۹۱مصدوم نیز به خارج از این استان اعزام شدند و ١٣٧٢ مورد عمل جراحی در داخل استان کرمانشاه و در مجموع ١٥٥٠ جراحی انجام شد که از این تعداد تنها دو مورد فوتی حین اعزام به بیمارستان گزارش شده است.

منبع:ایران آنلاین

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها