پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

خسارات و اقدامات بخش حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در زلزله کرمانشاه/ ريزش ترانشه‌ عمده مشكلات ناشی از زلزله در سطح شبکه راه‌ها

کد خبر: 299651
|
12:02 - 1396/09/11
نسخه چاپی
خسارات و اقدامات بخش حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در زلزله کرمانشاه/ ريزش ترانشه‌ عمده مشكلات ناشی از زلزله در سطح شبکه راه‌ها
اسلام آبادخبر: تخریب طبق اعلام معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهری عمده خسارت ناشي از آسيب‌های وارد بر پل‌ها بالغ‌بر یک‌صد میلیارد ریال و خرابی ساختما‌ن‌های ادارات سرپل ذهاب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی هفتاد میلیارد ریال برآورد شده و اقدامات در قالب بخش های هوایی، جاده‌ای و عملیات راهداری انجام شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مركز تدوين مقررات، ايمنی حمل‌ونقل، پدافند غيرعامل و مديريت بحران به‌عنوان زیرمجموعه معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مسئول تهیه گزارش خسارات و اقدامات حوزه حمل‌ونقل در زلزله مورخ ۹۶/۸/۲۱ استان كرمانشاه بود که پس از تلاش و همت فراوان در کمترین زمان ممکن این گزارش را با دقت تمام تهیه‌کرده و در راستای شعار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، این گزارش در اختیار عموم ملت شریف ایران قرار می‌گیرد.

یادآور می‌شود اين زلزله در ساعت ۲۱:۴۸ مورخ ۹۶/۸/۲۱ در حوالي شهر ازگله در نقطه‌ای به طول جغرافيايي ۹۲.۴۵ و عرض جغرافيايي  ۸۵.۳۴ به وقوع پيوسته است.  شدت زلزله ۷.۳ در مقیاس ریشتر بوده و علت وقوع زلزله كرمانشاه جابجایی و حرکت صفحات گسل در زون زاگرس اعلام شده است.

 نظر به اهميت نقش حمل‌ونقل در امدادرسانی به آسيب‌ديدگان، ضمن ارائه مجموعه اقدامات حوزه حمل‌ونقل، برآوردي از ميزان خسارات وارده به زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل در سه بخش شامل تجهيزات بکار گرفته‌شده برای بازگشایی شبكه حمل‌ونقل و امدادرساني به آسيب‌ديدگان، اقدامات راهداری و برآورد اوليه خسارات وارد بر زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل به استحضار می‌رسد.

تجهيزات بکار گرفته‌شده برای بازگشایی شبكه حمل‌ونقل و امدادرساني به آسيب‌ديدگان

الف- بخش هوايي

ضمن آمادگي فرودگاه كرمانشاه و انجام هماهنگي‌های لازم، ۷۴۲ سورتی پرواز (هواپيما و بالگرد) برای انجام مأموریت‌های مرتبط جهت حمل ۲۷۸ نفر مصدوم به مراكز درماني تهران و انتقال ۱۱۵۰ تن محموله شامل چادر، پتو، مواد غذايي و دارو به كرمانشاه از طريق ۶ پرواز پهن‌پیکر صورت گرفت.

ب- بخش جاده‌ای

به‌محض اطلاع از وقوع زلزله، به‌منظور انجام عمليات بازگشايی مسيرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده (حدود ساعت ۲۲ مورخ ۹۶/۸/۲۱ )، ۲۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سبك، نيمه سنگين و سنگين تحت پیمان و دولتی اداره كل راه‌وشهرسازی و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان كرمانشاه به كار گرفته شد و ۱۲ دستگاه تريلر به‌منظور كمك به واحدهاي برق منطقه  و جمعيت هلال‌احمر اعزام گرديد.

همچنين ماشین‌آلات ارسالي از استان‌های معین جمعاً به تعداد ۷۸ دستگاه به همراه۹۰ نفر پرسنل به‌منظور آواربرداري در اختيار بنياد مسكن انقلاب اسلامي كرمانشاه قرار گرفت كه جزئيات به شرح ذيل است:

  • آذربايجان شرقي تعداد ۴ دستگاه كاميون.
  • لرستان تعداد۲۰ دستگاه كاميون.
  • كردستان تعداد ۲ دستگاه كاميون.
  • ایلام تعداد۲ دستگاه لودر، ۲ دستگاه گريدر،۱۰ دستگاه كاميون و ۱یک دستگاه پيكاب
  • همدان تعداد ۲۵ كاميون و ۱۲ تريلر

عمليات راهداري

با توجه به اينكه عمده مشكلات ناشي از زلزله، ريزش ترانشه‌ در سطح شبكه راه‌ها بود، عملیات ریزش برداری از سطح شبكه راه‌ها با تلاش مستمر ۴۰۰ نفر از پرسنل و عوامل اجرایی به انجام رسيد.

بر این اساس محورهای اسلام‌آباد غرب-سرپل ذهاب-قصرشیرین، كرمانشاه - روانسر - پاوه - نوسود، روانسر- جوانرود – ثلاث باباجاني و راه‌های روستايي مناطق یادشده(كه بیشترین تأثیر را از زلزله داشته‌اند) پاک‌سازی و  مشکل تردد رفع شد  و تردد و امدادرسانی جریان دارد.

همچنین گردنه پاطاق واقع در بزرگراه کربلا به سمت سرپل ذهاب نیز تحت عملیات پاک‌سازی قرار گرفت. اين نقطه یکی از مهم‌ترین نقاطی است که اهمیت بسیار زیادی در امدادرسانی داشته كه پس از وقوع زلزله به دلیل ریزش کوه و سنگ مسدود شده بود. اما با اقدامات صورت گرفته پس از حدود ۳ ساعت بازگشایی و در حال حاضر پاک‌سازی كامل مسیر ادامه دارد.

پاک‌سازی ريزش كوه در گردنه سیاه طاهر در محور ثلاث باباجانی – جوانرود و پاک‌سازی ۶  نقطه عمده رانش و ریزش سنگ در محورهاي قصر شیرین و سرپل ذهاب از دیگر اقدامات راهداری انجام‌شده به‌منظور کمک به رفع مشکلات تردد نیروهای امدادرسانی و مردمی به شمار می‌رود.

درمجموع ۱۱۵ دستگاه پل در اثر وقوع زلزله آسیب‌دیده‌اند که در حال حاضر قابل تردد هستند و نیازی به نصب پل‌های خرپایی نبوده است.

اما به يك دستگاه پل با دهانه ۳ متر در جاده فرعی بزمیرآباد - ثلاث باباجانی آسيب جدي وارد شده  که متقابلاً اقدامات لازم به‌منظور جلوگیری از ریزش کامل آن صورت گرفته است.

گفتنی است بر اثر وقوع این زلزله ، ريزش سركوله پل بردلي(دهانه ۳ متر) در جاده فرعی بزمیرآباد-ثلاث باباجاني حادث شد. همچنین علاوه بر وارد شدن آسیب‌های جزئي به پلی در محور ثلاث باباجانی، ترك‌های عرضی در بسياري از محورها مشاهده می‌شود.

شایان‌ذکر است،‌ ۵ دستگاه پل خرپایی تهیه و به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده­ای تحویل داده شد که  ۳ دستگاه به‌صورت مونتاژ و آماده بهره‌برداری(موجود در راهدارخانه­ها) و ۲ مورد آن‌ها نیز به‌صورت غیر مونتاژ نگهداری می‌شوند.

البته باید به این نکته توجه داشت که تشكيل اکیپ نصاب در استان و آموزش به پرسنل مربوطه جهت احداث پل‌ها در زمان بحران ضرورت دارد.

در ادامه می‌توان به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه شاهد عدم آسيب به زيرساخت فرودگاه كرمانشاه و عدم آسيب به دکل‌های بیسیم ادارات راه و شهرسازی هستیم كه حاصل اقدامات پیشگیرانه استان طی سنوات گذشته بوده است.

برآورد اوليه خسارات وارد بر زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل

عمده خسارت ناشي از آسيب‌هاي وارد بر پل‌ها بالغ‌بر یک‌صد میلیارد ریال و خرابي ساختما‌ن‌هاي اداري راه‌وشهرسازي و راهداری ادارات سرپل ذهاب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی هفتاد میلیارد ریال برآورد شده است.

جزئيات خسارات وارده به شرح جدول ذيل ارائه مي‌گردد:

ردیف

حوزه استحفاظی

نوع خرابی/ مبلغ

راهسازی/ مبلغ

پل دهانه ۶ متر به بالا/ مبلغ

پل دهانه کمتر از ۶ متر / مبلغ

۱

اسلام آباد غرب

-

-

-

-

۲

کرند غرب-سرپل ذهاب-قصر شیرین

یک‌دستگاه ساختمان در قصر شیرین دچار خرابی- ساختمان سر پل ذهاب دچار خرابی/ ۵۰ میلیارد ریال

شش نقطه عمده جمعا بیش از ۷ کیلومتر / ۳۰ میلیارد ریال

 ۱۸ دستگاه پل/ ۲۰ میلیارد ریال

۷۰ دستگاه پل / ۱۰ میلیارد ریال

۳

ثلاث باباجانی

یک دستگاه ساختمان دچار خرابی شده/ ۲۰ میلیارد ریال

سه نقطه عمده جمعا ۳ کیلومتر/ ۲۰ میلیارد ریال

۷ دستگاه پل ۱۵ میلیارد ریال

۲۰ دستگاه پل / ۵ میلیارد ریال

مقرر گردید کارگروه ارزیابی خسارات طی روزهای آتی ضمن بررسی خسارات وارده، نتیجه نهايي را به ستاد ارسال نماید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها