چرایی اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

کد خبر: 299721
|
10:30 - 1396/09/16
نسخه چاپی
چرایی اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی
اسلام آبادخبر: ترامپ قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. تحلیل چرائی این اقدام و نتایج آن گفتنی های بسیاری دارد که به برخی از اهم موارد اشاره می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  ترامپ قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. تحلیل چرائی این اقدام و نتایج آن گفتنی های بسیاری دارد که به برخی از اهم موارد اشاره می شود: 

الف.‌ چرائی:

۱. ارتباط کاملا آشکار و علنی سران سعودی بخصوص محمد بن سلمان با صهیونیست ها و کوشنر (داماد یهودی ترامپ) فرصتیتاریخی را برای آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی فراهم کرده است که به هیچ عنوان نمی خواهند آن را از دست بدهند، چرا که: 

اولا ، بخش قابل توجهی از علماء و روشنفکران جهان اسلام که وابسته به سعودی ها هستند توسط سعودی ها، ساکت خواهند شد.

ثانیا ، این بار سعوی ها هستند که پیشنهاد جایگزینی بیت المقدس را ارائه کرده اند. محمد بن سلمان به محمود عباس پیشنهاد کرده تا فلسطینی ‌ها منطقه ابودیس واقع در حومه شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین برگزینند. 

۲. با توجه به لابی قوی صهیونیست ها در آمریکا، اجماع کاملی بین دمکرات ها و جمهوری خواهان پیرامون این مساله بوجود آمده است که بشدت به نفع ترامپ است. با حمایت قوی لابی صهیونیست ها از ترامپ، دیگر استیضاح او تا مدتها از دستور کار خارج خواهد شد. 

۳. بر اساس محاسبات آمریکایی اسرائیلی؛ به دلیل اختلافات و گسل های بزرگ درون جهان اسلام، امکان تشکیل جبهه واحدی در مقابل تصمیم ترامپ وجود ندارد، لذا برآنند که این فرصت را هرگز نباید از دست داد. 

۴. در سایه مشغول شدن جهان اسلام با مساله فلسطین، فضای تنفسی برای محور عربی آمریکایی با هدف ایجاد جایگزین داعش ایجاد می شود. 

ب. نتایج : 

علی رغم خطرات این تصمیم و البته بسیاربعید بودن  انتقالسفارت، اما نتایج مهمی نیز بر آن مترتب است:

۱. مساله فلسطین پس از سالها مجددا به مسالهاول جهان اسلام تبدیل خواهد شد. این فرصت و نقطه عطفی تاریخی ظرفیت آغازانتفاضه ای دیگر را دارد. 

 ۲. عرصه رونمایی از رویشهای نسل جدید فلسطینی است که در ده سال گذشته رشد یافته اند.

 ۳. مدافعانحرمقدس این بار از جریانشیعی (غالبا) به سمت جریانسنی حرکت خواهد کرد. تشکیل این مدافعان، نوید بخش دور جدید بیداری اسلامی و تکمیل حلقه جدید محور مقاومت خواهد بود‌.

۴. انسجام بخشی و بازسازی روابط درونی گروههای مقاومت فلسطینی  که سالهاست دچار تفرقه شده اند از نتایج روشن این تصمیم است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد