ادامه خیمه شب بازی ترامپ و بن سلمان با تغییر پایتخت اسرائیل

معامله قرن!

کد خبر: 299767
|
09:10 - 1396/09/19
نسخه چاپی
معامله قرن!
اسلام آبادخبر: طرحی که داماد ترامپ با سفر به عربستان سعودی به بن سلمان داد تا به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان عرضه کند در محافل آمریکایی به معامله قرن معروف شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  یک ماه پیش در بحبوحه استعفای اجباری سعد حریری در ریاض، محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین به عربستان فراخوانده شد، بعد از این سفر رسانه های  غربی و چهره های آگاه در منطقه چنین گفتند که ولیعهد جوان سعودی طرحی مبنی بر پذیرش سازش در مدت دوماه یا کناره گیری از ریاست تشکیلات خودگردان را پیش روی عباس گذاشته است.
 
آل سعود به سرکردگی آمریکا خواستار انتقال پایتخت فلسطین به خارج از قدس هستند
 
عبدالباری عطوان؛ تحلیلگر عرب نیز در این باره گفته است: عربستان سعودی یعنی کشور حرمین شریفین، محمود عباس را همانند سعد حریری به ریاض فراخوانده و گفته قراردادی بزرگ درباره صلح بین فلسطین و اسرائیل وجود دارد و آمریکایی ها به ما گفته اند این قرارداد بزرگ اجرا خواهد شد و تو باید قدس را فراموش کنی و بپذیری پایتخت فلسطین در خارج از قدس باشد.
 
سفر عباس به ریاض دقیقا چند روز بعد از دیدار داماد و مشاور ترامپ در امور خاورمیانه از عربستان انجام شد و این دیپلمات در سایه کاخ سفید بود که طرح به ظاهر صلح را به سعودی ها داده تا به عباس عرضه کند؛ 

طرحی که محافل آمریکایی از آن به معامله قرن یاد کرده اند. 

در این طرح سعی شده همه موانع اصلی فرا روی صلح از موضوع قدس تا بازگشت آوارگان با نگاهی یکجانبه به نفع اسرائیل حل شود.
 
اسرائیل کاتس؛ وزیر اطلاعات اسرائیل نیز دو روز پیش اذعان کرد رئیس جمهور آمریکا پیش از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به کشورهای عربی اطلاع داده بود. 
 
تماس ترامپ با سران عربی برای اعلام تغییر پایتخت اسرائیل به قدس
 
عبدالباری اطوان نیز در این باره گفته است: ترامپ با چهار نفر از سران عرب تماس گرفت با رئیس جمهور مصر، پادشاه اردن، رئیس تشکیلات خودگردان حماس و شاه عربستان، با آنان تماس گرفت نه اینکه به عنوان هم پیمان با آنان مشورت کند بلکه اعلام کند که سفارت اسرائیل را به قدس منتقل می کنند.
 
با اینکه قانون انتقال سفارت آمریکا به قدس 22 سال پیش تدوین شده اما روسای قبلی آمریکا به دلیل حساسیت افکار عمومی به قدس اجرای این قانون را سالها به تعویق انداختند.
 
ولیعهد سعودی پشت پره اقدامات اخیر
 
رئیس سابق موسسه صلح خاورمیانه نیز گفته است: پشت ماجرای قدس و تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه و صحرای سینای مصر اسرائیلی ها و ولیعهد سعودی قرار دارد.
 
 از آنجا که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان رویارویی با ایران را اولویت خود می داند به شراکت با اسرائیل رو می آورد اسرائیل هم به نقطه ضعف عربستان در مقابل ایران و شکاف بین کشورهای عربی پی  برده و متوجه شده که اینک زمان پیش بردن اهدافش است.
 
یک بار دیگر با موضوع فلسطین پای یک خیانت بزرگ از سوی برخی سران رژیم های عربی درمیان است با این حال برخلاف تصمیم اخیر ترامپ، اجتماع های جهانی نشان می دهد که حمایت چند رژیم عربی از این طرح نمی تواند ضامنی بر به یوق اسارت درآوردن قبله گاه نخست مسلمین خواهد بود.
 
همچنین بنا به تحلیل اخیر گاردین انگلیس؛ شناسایی قدس به عنوان پایتخت صهیونیسم حماقتی از سوی ترامپ است که معامله قرن او را به شکست قرن تبدیل می کند و برای هم پیمانان آن جز رسوایی بیشتر چیزی به دنبال ندارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد