لاریجانی در بازدید از ایران خودرو:

سرمایه‌گذاران دو سال باید بدوند/ صندلی خودروهای ما هم استاندارد نیست، کمردرد می‎گیریم

کد خبر: 299887
|
13:45 - 1396/09/25
نسخه چاپی
سرمایه‌گذاران دو سال باید بدوند/ صندلی خودروهای ما هم استاندارد نیست، کمردرد می‎گیریم
اسلام آبادخبر: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس برای حمایت از خودروسازان شروطی دارد، گفت: ارتقاء ایمنی خودروها، نخستین شرط است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم بازدید و افتتاح خط تولید دو محصول جدید ایران خودرو، با بیان اینکه از شرایط گذشته صنعت خودروسازی درآمده ایم، اظهارداشت: در سالهای گذشته شرکتی که می توانست سودآور باشد، معضلاتی داشت که در برخی مقاطع دنبال منابعی می گشتیم تا آنها را اداره کنیم.

وی افزود: اما امروز مسیر بهتری دنبال شده و سرپا شده ایم و اقداماتی برای ارائه محصولات بهتر انجام شده است.

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی در عین توجه به ارتقاء کیفیت محصولات، گفت: توجه به نیازهای نیروی انسانی مخصوصاً در شرایط امروز کشور ما که شرایط سختی است، اهمیت دارد و مدیران باید دردمندانه مسائل کارگران عزیز را دنبال کنند.

لاریجانی با اشاره به برنامه های مطرح شده از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت برای بهبود صنعت خودرو، گفت: اگر این نکات محقق شود، مسیر کشور باز می شود و رکود از بین می رود، اما برای تحول در مسیر صادرات، باید گام های درستی برداشته شود وگرنه مسائل با صحبت حل نمی شود.

وی افزود: کسانی که در عرصه صادرات فعال هستند باید بدانند که چه پشتیبانی از آنها صورت می گیرد؛ مخصوصاً در رابطه با محصولاتی که رقابت در آنها وجود دارد.

سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری یک تا دو سال معطل می شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور گفت: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که افراد برای سرمایه گذاری مدت زیادی در صف بانکها و بخش های متنوع معطل می مانند؛ این در حالی است که مجلس در سالهای گذشته قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را تصویب کرده و در قانون برنامه توسعه نیز موضوع دریچه واحد تجاری را معرفی کرده بود که هر کسی که به دنبال سرمایه گذاری است، به یک جا معرفی شود.

لاریجانی تصریح کرد: با وجود این مسائل، شرایط به گونه ای است که سرمایه گذار یک تا دو سال برای سرمایه گذاری باید بدود و معطل شود؛ این مسئله باعث رکود می شود. در حالی که اگر شرایط کسب و کار تسهیل شود، وضعیت هم بهتر می شود.

مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی شروطی دارد/ ایمنی؛ اولین شرط

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر لزوم حمایت مجلس از خودروسازان، تاکید کرد: ما با شروطی حاضریم از شما حمایت کنیم؛ از جمله اینکه اگر کیفیت محصولات شما از جهت ایمنی بالا برود یک عامل مهم برای حمایت مجلس خواهد بود.

لاریجانی خطاب به خودروسازان گفت: قبول کنید که برخی محصولات ما ایمنی لازم را ندارند، لذا این برای ما مهم است و مسئله جان مردم در میان است.

وی با اشاره به پاسخ خودروسازان به موضوع ایمنی خودروها و مطرح کردن شرایط جاده های ایران از سوی آنها، اظهارداشت: تولیدی باید داشته باشیم که از ایمنی متناسب با شرایط ایران برخوردار باشد؛ پلیس باید سیستم های دوربین و امثال آن را نصب کند و نظارت جدی کند، راه و شهرسازی باید استانداردهای راه سازی را رعایت کند، شما نیز باید دقت بیشتری روی ایمنی خودروها داشته باشید.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر که آمار کشته های تصادفات جاده ای کم شده و به ۱۶ هزار نفر در سال رسیده، باز هم این آمار کم نیست و تبعات بسیاری دارد، لذا هم از منظر ملی و هم دینی و هم عقلی باید در این زمینه وظیفه مند باشید.

لاریجانی افزود: درخواست من این است که شما یک فایلی را برای ایمنی خودروها باز کنید. البته حتی صندلی خودروها هم بعضاً استاندارد نیست و باعث مشکلات درمانی برای مردم می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر شما برنامه‌ای برای بالا بردن کیفیت خودروها ارائه دهید که به عنوان مثال در سال جاری و سال آینده چه گام‌هایی را برخواهید داشت تا میزان صدمات ناشی از تصادفات کاهش یابد، مجلس نیز حمایت‌های خود را افزایش خواهد داد.

وی تأکید کرد: حتی اگر برای این کار لازم باشد، از صندوق‌ توسعه ملی وام‌های حمایتی به شما خواهیم داد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر لزوم تقویت تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی گفت: روند تحقیق و توسعه فعلی در تراز صنعت خودروسازی نیست و عدم توجه به این بخش تأسف‌آور است.

وی افزود: بهترین دانشجویان ما در حوزه فنی تحصیل می‌کنند و اگر این دانشجویان را در بخش‌های تحقیق و توسعه به کار نگیرید، نمی‌توانید پیشرفت داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی به تحقیق و توسعه در ایران‌خودرو طی سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه اخیراً بخش‌های تحقیق و توسعه ایران‌خودرو فعال شده است و شما باید از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای تحقیق و توسعه استفاده کنید.

لاریجانی با اشاره به رقابت بین‌المللی در صنعت خودروسازی گفت: ایران‌خودرو برای حضور در این رقابت باید توجه بیشتری به بخش R & D داشته باشد. اگر کیفیت خودروهای تولیدی افزایش یابد، نه تنها بازار ایران بلکه بازار کشورهای اطراف را نیز به دست خواهیم آورد.

وی خصوصی‌سازی ایران‌خودرو را تنها راهکار ورود به بازار واقعی رقابت خواند و تصریح کرد: با خصوصی‌سازی، وضعیت کارگران و مهندسان نیز بهتر می‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اجرای قانون خصوصی‌سازی در ابتدا دچار سقط جنین شد، گفت: قوه مقننه و مجریه به دنبال اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هستند؛ شرکت ایران‌خودرو باید برنامه خود را برای خصوصی‌سازی اعلام کند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع باید تکلیف خود را روشن کند.

لاریجانی با اشاره به انتقادات مسئولان ایران‌خودرو از بانک‌ها در خصوص عدم ارائه تسهیلات گفت: اگر شما برخی از رویه‌ها را اصلاح کنید، مشکلتان در این بخش نیز حل می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توسعه تکنولوژی قطعه‌سازی در کشور گفت: ایران‌خودرو باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند زیرا صادرات قطعات خودرو نیز کار بزرگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز شرایط اقتصادی کشور به وضعیت مطلوب نرسیده است که مقداری از آن مربوط به رفتارهای کشورهای خارجی و بدعهدی‌ها و تأثیرات روانی آن بر سرمایه‌گذاری خارجی است و مقداری از این مشکلات اقتصادی نیز ناشی از وضعیت داخلی است.

برجام گشایش‌هایی ایجاد کرد

لاریجانی با بیان اینکه برجام گشایش‌هایی ایجاد کرد، اظهارداشت: مشکلات امروز ما ناشی از سیستم دیوانی کشور است، ما دچار تأخیر در اجرای کارها هستیم؛ مشکلات مشخص است، مدیران باید با تلاش زیاد مشکلات را حل کنند.

وی افزود: واقعاً برای سرمایه‌گذاری در کشور دنگ و فنگ های زیادی وجود دارد که ممکن است در آن فساد هم وجود داشته باشد. بخشنامه‌های زائد باید حذف شود؛ مضر هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون صنایع مجلس خواست با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان، علل عدم اجرای سامانه «پنجره واحد تجاری» را بررسی کنند و چالش‌های در مسیر سرمایه‌گذاری و صادرات را مورد بازنگری قرار دهند.

لاریجانی اظهار داشت: تردیدی ندارم ایرانیان زیادی در خارج و داخل کشور علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند، اما سیستم دیوانی ما در این مسیر مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ کمیسیون صنایع در اسرع وقت این مشکلات را بررسی کند.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که تولید در کشور رونق نیابد و صادرات انجام نشود، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد، گفت: دولت اگر پیشنهاداتی برای رونق تولید و صادرات دارد، به مجلس ارائه کند؛ با وجود مشقتی که در بودجه وجود دارد، سعی می‌کنیم اجرا کنیم؛ البته مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی نیز پیشنهاداتی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان قرارداد ایران‌خودرو با پژو برای تولید خودرو و صادرات بخشی از تولیدات را عاقلانه خواند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها