گزارشی از ماجرای مخالفت با طرح مجلس برای کمک به زلزله زدگان؛

شجاعت یا خسارت؟

کد خبر: 299905
|
10:55 - 1396/09/26
نسخه چاپی
شجاعت یا خسارت؟
اسلام آبادخبر: مخالفت یک عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه با طرح اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به مناطق زلزله زده تبدیل به موضوع شماره یک رسانه های این استان شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، یکی از حواشی زلزله کرمانشاه بحث های به وجود آمده پیرامون مخالفت یکی از نمایندگان استان کرمانشاه با طرح کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای کمک ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به زلزله زدگان کرمانشاه بود.

روز بیستم آذر ماه سال جاری یک فایل صوتی در کانال تلگرامی حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب منتشر شد که ذیل آن واژه "نطق تاریخی" درج شده و در شبکه های اجتماعی نشر پیدا کرد. صدایی که نشان می داد فلاحت پیشه در جلسه علنی نوزدهم آبان ماه مجلس شورای اسلامی با تاکید، خواستار خروج طرح کمیسیون برنامه بودجه برای کمک به زلزله زدگان از دستور کار مجلس است.

او معتقد بود یکی از بندهای این طرح هشت ماده ای که ۱۰ درصد یارانه کل کشور در سه ماهه پایانی سال را به زلزله زدگان اختصاص می دهد، توهین به مردم استان است.

منتقدان این سخنرانی اما معتقد بودند طرح کمیسیون برنامه و بودجه برای کمک به زلزله زدگان ۸ ماده مهم داشته که درخواست خروج کل طرح از دستور به خاطر یک بند، آتش زدن قیصریه به خاطر دستمال است.

برخی کارشناسان نیز اعلام کردند نماینده اسلام آباد غرب می توانست پس از تصویب کلیات، هنگام بررسی جزئیات طرح خواستار اصلاح بندی شود که به آن اعتراض دارد. به همین دلیل عده ای دیگر در فضای رسانه ای به سخنرانی فلاحت پیشه به جای نطق تاریخی لقب نطق بودجه پران دادند...

 طرح هشت ماده ای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اما معتقد بود بند مورد اعتراض نماینده اسلام اباد غرب قبل از سخنرانی اعتراضی وی در مجلس اساسا دیگر وجود خارجی نداشته و تغییر کرده است.

مصری به خبرنگار مرصاد گفت: روز نوزدهم آذر ماه که کلیات طرح مذکور در مجلس مطرح شد از سوی دکتر فرهنگی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و عضو هیات رئیسه مجلس اعلام شد که بند مربوط به اختصاص بودجه به زلزله زدگان از محل یارانه ها تغییر کرده و با حدود یک هفته پیگیری در سطح سران قوا و با اذن رهبر انقلاب با برداشت ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی جایگزین شده است.

مصری افزود: نماینده اسلام آباد غرب که از اعضای زحمت کش مجمع نمایندگان است ظاهرا این توضیحات را نشنیده و در جریان قرار نداشته است و گرنه درخواست خروج کل طرح به خاطر یک بند که اصلاح هم شده بود منطقی نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: امهال سود وامهای مناطق زلزله زده، اختصاص صد هزار دلار از منابع ملی برای بازسازی مدارس و درمانگاه های زلزله زده، افزایش  مرخصی استحقاقی ۱۵ روزه برای کارکنان دولت در مناطق زلزله زده، افزایش ۱۵ میلیون تومانی وامهای بازسازی برای مردم و.... از دیگر بندهای این طرح است که نمی توان به خاطر ایراد به یک بند خواستار خروج همه آن از دستور شد.

 انتشار ویدیوی مشروح جلسه

در این میان انتشار یک ویدیو از مشروح جلسه مورد مناقشه،  ماجرا را وارد فاز تازه ای کرد. مشروح این ویدیو نشان داد که اعتراض های فلاحت پیشه و توهین آمیز دانستن اختصاص کمک به زلزله زده ها از محل یارانه ها در حالی است که دقایقی قبل از سخنرانی وی، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس در خصوص منتفی بودن موضوع و جایگزین شدن کمک ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه اطلاع رسانی کرده است.

برخی منتقدان بعد از انتشار این ویدیو معتقد بودند فلاحت پیشه به خاطر یک سخنرانی تبلیغاتی، اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار را به مخاطره انداخته است و خواستار عذر خواهی او شدند.

 اختصاص از محل یارانه ها بهترین راه برای کمک به زلزله زدگان

نماینده شهرستان سنقر و کلیایی نیز در گفتگو با سهیل سنقر اظهار داشت: نمایندگان مجلس پیش از جلسه می دانستند که اختصاص کمک به زلزله زدگان از محل یارانه ها منتفی شده است.

حجت الاسلام حسینی کیا افزود: با این حال کاهش ۱۰ درصد از یارانه های اقشار پردرآمد، در سه ماهه پایانی سال و اختصاص آن به زلزله زدگان در شرایطی که دولت از سال آینده همه آن را قطع خواهد کرد نقدترین و استثنایی ترین فرصت برای بازسازی زیرساختها بوده که از دست رفته است.

 من پاکباخته سیاسی هستم

یکی از نشریات کرمانشاه اما با همه این تفاسیر معتقد است فلاحت پیشه با مخالف با این طرح شجاعت به خرج داده و با تیتر "شجاعت پیشه" دست به یک انتشار زود هنگام زده است.

فلاحت پیشه

نشریه صدای آزادی معتقد است مخالفت با این طرح از سر شجاعت بوده است.

گرچه تیتر صدای آزادی در شبکه های اجتماعی با واکنش طنز کاربران مواجه شد و طرحی طنز با تیتر "خسارت پیشه" از این نشریه در توئیتر منتشر شد.

صدای آزادی

حشمت الله فلاحت پیشه پس از این فعل و انفعالات رسانه ای اما معتقد است که از سر پاکباختگی سیاسی آن نطق را ایراد کرده اما عده ای نمی گذارند او کارش را بکند.

نماینده اسلام آباد غرب همچنین می گوید: نطق او به خاطر کاندیدا شدن در حوزه استحفاظی شهرستان کرمانشاه نبوده و او اساسا چمشی به آینده سیاسی خود ندارد.

فلاحت پیشه گفت: اگر کمکم نمی کنید لا اقل مانع کارم نشوید.

آیا فلاحت پیشه مناظره را می پذیرد؟

در این میان یکی از نشریات استان کرمانشاه به فلاحت پیشه پیشنهاد برگزاری یک مناظره را داده است.

فلاحت پیشه

نشریه نقد حال با تیتر "نطق تاریخی یا کلاه گشاد پوپولیسم" معتقد است که باید یک مناظره برگزار شود تا عملکرد نمایندگان استان در این رابطه به قضاوت گذاشته شده و فلاحت پیشه باید بدون عذر و بهانه این مناظره را بپذیرد.

 متن طرح پیشنهادی و بند جنجالی که خبری از آن نیست!

پرس و جوی مرصادنیوز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح کمیسیون برنامه و بودجه نشان می دهد که در نسخه چاپ شده به تاریخ هجدهم آذر ماه (یک روز قبل از اعتراض نماینده اسلام آباد غرب) اساسا خبری از بند مربوط به کمک به زلزله زدگان از محل یارانه ها نیست... موضوعی که در بند شماره چهار طرح مذکور به برداشت ۲۰۰ میلیون ریالی از صندوق توسعه ملی اصلاح شده است.

عکس شماره 4.jpg (3330×1576)

 برگزاری یک مناظره فنی

به نظر میرسد یک گفتگوی کارشناسی با حضور نمایندگان مجلس و البته پذیرفتن مناظره توسط نماینده شهرستان اسلام آباد غرب بتواند این موضوع را بیش از پیش روشن کند که آیا در این میان منافع استان کرمانشاه به خاطر رفتارهای تبلیغاتی به مخاطره افتاده و یا صرفا یک اشتباه سهوی روی داده است...

مرصادنیوز برای پوشش رسانه ای این مناظره اعلام آمادگی می کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد