دیوار های ترک خورده کوزران منتظر یک تلنگر تا آوار شدن/ مردمی که در کوچه ها شب را به صبح می رسانند/ چادر نداریم

کد خبر: 299914
|
09:25 - 1396/09/27
نسخه چاپی
دیوار های ترک خورده کوزران منتظر یک تلنگر تا آوار شدن/ مردمی که در کوچه ها شب را به صبح می رسانند/ چادر نداریم
اسلام آبادخبر: بسیاری از مردم روستاهای بخش کوزران کرمانشاه 15 روز پس از زلزله 4.6 ریشتری همچنان از نبود چادر به اندازه کافی و عدم توجه مسئولین به آسیب های وارد شده به این بخش گلایه دارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، بخش کوزران سنجابی یکی از ۵ بخش تابعه شهرستان کرمانشاه و بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، با 108 روستا و 17 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است.

هنوز 20 روز از زلزله مرگ بار 7.3 ریشتری ازگله - سرپلذهاب نگذشته بود که جمعه شب دهم آذر 2 زلزله به بزرگی 4.6 و 4.2 ریشتر بخش کوزران رالرزاند.

هر چند قدرت این زلزله ها کمتر از زمین لرزه ازگله -سرپلذهاب بود اما همین مقدار نیز باعث آسیب، سست  و ناامن شدن بسیاری از ابنیه مسکونی در روستاهای کوزران شد و تعدادی را نیز زخمی کرد. 

با وجود اینکه بیشتر امداد رسانی  به سمت مردم سرپل ذهاب متمرکز شده است و وضعیت بحرانی مردم از هر لحاظ در اولویت مسئولین لشکری و کشوری قرار گرفته است به طبع توجه به مردم بخش کوزران با توجه به شدت نیازها و از اهمیت پایین تری برخوردار شده است.

اما مردم روستا نشین این بخش حرفشان خلاف این موضوع را میرساند و بسیاری از آنها معتقدند ساختمانهای مسکونی پس از زلزله 4.6 ریشتری یا تخریب شده و یا آنقدر سست و ترک خورده است که به هیچ عنوان نمیتوان زیر سقف آنها رفت و زندگی کرد.

زلزله کوزران

پس از گذشت 15روز از وقوع زلزله 4.6 ریشتری بخش کوزران خبرنگار مرصاد برای بررسی وضعیت مردم این بخش، در میان مردم چند روستا (بابان یاور، شرفوند، فرخی آباد،میر عزیزقدیم، هفت چشمه و علی حسن سفلی) حاضر شده و از نزدیک با تعدادی از مردم دیدار و در جریان مشکلات آنها قرار گرفته است.

 

با آتش زدن لاستیک خود را گرم می کنیم

حیدر ربیع زاده یکی از اهالی روستای علی حسن سفلی در بخش کوزران است که در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: از روزی که زلزله آمده مردم خیلی از روستاهای این بخش دیگر امکان ماندن در خانه های خود را ندیده و در کوچه ها زندگی می کنند.

وی گفت: متاسفانه مردم روستایی بخش کوزران هر چند به لحاظ جانی تلفات زیادی نداده اما به دلیل نا امن شدن خانه های مسکونی مجبور هستند که شبها را در سرمای شدید و با آتش لاستیک و چوب خود را گرم نگه دارند.

زلزله کوزران

ربیع زاده با اشاره به وضعیت نامناسب مردم پس از زلزله اخیر گفت: مردم این مناطق الان بیشتر از همه با ترس و نا امنی دست و پنجه نرم میکنند و از طرف دیگر سرما امن مردم را بریده است.

وی تنها درخواست مردم مناطق زلزله زده از مسئولین را توزیع چادر در بین اهالی عنوان کرد و گفت: ما به لحاظ خوراکی و مواد غذایی نیاز آنچنانی نداریم اما چادر بیشتر از هر چیز دیگری به کارمان می آید و از مسئولین تقاضا داریم که هر چه زودتر به مردم رسیدگی کنند.

زلزله کوزران

زلزله کوزران

کسی جرأت ماندن در خانه خود را ندارد

قباد نیری یکی دیگر از اهالی منطقه است که وی هم در سخنانی مشابه به وضعیت ناامن خانه های مسکونی منطقه اشاره می کند و می گوید: اکثر خانه های روستایی آنقدر سست شده اند که هیچ کس جرأت این را ندارد حتی برای یک لحظه هم که شده داخل آنها شود چه برسد به اینکه یک شب را در آن سپری کند.

وی در ادامه افزود: منزل شخصی ما پس از زلزله دچار ترک هایی شده که هر کدام از این شیارها به اندازه ایی بزرگ است که می شود دست خود را درون آن کرده و از آن طرف دیوار بیرون بزند.

زلزله کوزران

 

مشکل اصلی کمبود چادر است

چریک احمدی یکی دیگر از اهالی کوزران است که مشکل اصلی موجود در منطقه را سرمای شدید عنوان می کند و می گوید: سرمایی که بخش کوزران دارد با توجه به موقعیتی که دارد نسبت به کرمانشاه چند درجه اختلاف دارد و سردتر است.

وی گفت: بزرگترها میتوانند با هر جوری که شده خود را گرم نگه دارند اما بچه ها افراد سالخورده تاب تحمل سرمای شدید و خوابیدن در کوچه را ندارند.

احمدی با تأکید بر اینکه دولت و مسئولین هر چه زودتر باید به این مردم رسیدگی و امدادرسانی کنند گفت: خیلی از مردم بخش کوزران هنوز چادر ندارند و با وسایلی که در دسترس خودشان بوده اقدام به ایجاد سر پناهای موقتی کرده که البته نه جلوی سرما را میگیرد و نه جلوی بارندگی ها را.

این بومی منطقه با بی بضاعت بودن بیشتر مردم منطقه نیز اشاره کرد و گفت: خیلی از مردم روستاهای بخش کوزران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و به همین خاطر ضربه بیشتری را از زلزله متحمل شده اند و اگر به آنها رسیدگی نشود مطمئنا مشکلات بعدی غیر قابل کنترل خواهد بود.

زلزله کوزران

زلزله کوزران

برخی دیگر از مردم بخش کوزران در سخنانی مشابه از نحوه توزیع چادر توسط برخی نهادها ذیربط در بین زلزله زده گان گلایه داشتند و معتقد بودند: توزیع چادر به صورت نادرست صورت گرفته و هر کسی که توانایی داشته رفته و چادر گرفته اما کسی که امکان پیگیری برای گرفتن چادر را نداشته همچنان در سرما میلرزد.

 

توزیع چادر با تشخیص کارشناسان است

حمید شرفی بخشدار کوزران در گفتگویی از توزیع بیش از 250 چادر در بین 41 روستای بخش خبرداد و گفت: چادر تنها بین آن دسته از اهالی توزیع می شود که به تشخیص کارشناسان هلال احمر داشتن چادر برایشان ضروری است. 

وی اضافه کرد: چادرهای اختصاص یافته با همکاری شوراهای اسلامی و دهیاران در اختیار افراد نیازمند قرار می گیرد بنا براین مردم منطقه از مراجعه به بخشداری برای دریافت چادر خودداری کنند.

وی افزود: با همکاری شوراهای اسلامی، دهیاران و معتمدان محلی بین اهالی 40 روستا نیز ارزاق، چراغ والور، پتو و مواد شوینده از محل کمک های مردمی توزیع شده است. 

بخشدار کوزران گفت: بیش از 90 درصد منازل روستائیان و بخش کوزران که در زلزله اخیر آسیب دیده و درخواست ارزیابی خسارت ارائه کرده اند، مورد ارزیابی قرار گرفته و به تشخیص کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمانشاه از تسهیلات و کمک های دولتی برای جبران خسارت بهره مند خواهند شد.

 

تصاویر
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد