در انتقاد به بی توجهی بانکها به ابلاغیه بانک مرکزی؛

کاهش بی تعلل سود سپرده ها و غفلت تعمدی از کاهش سود وامها

کد خبر: 300049
|
09:25 - 1396/10/05
نسخه چاپی
کاهش بی تعلل سود سپرده ها و غفلت تعمدی از کاهش سود وامها
اسلام آبادخبر: با وجود اینکه چهار ماه از ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر لزوم کاهش نرخ سود وامها می گذرد بانکها از اجرای این مصوبه خودداری کرده اند این در حالی است که سود سپرده ها بی تعلل کم شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، اگرچه کاهش نرخ تسهیلات تاثیر مهمی در رونق اقتصاد و تولید دارد و با وجود اینکه نرخ سود سپرده های بانکی چند ماهی است کاهش یافته کماکان و با گذشت چهار ماه از این طرح و با توجه به قولهای پیاپی همچنان نرخ سود تسهیلات کاهش نیافته با این شرایط مجلس اعلام کرده در صورتی که تا پایان دی ماه این ابلاغیه اجرا نشود برخورد جدی انجام خواهد گرفت.

با توجه به اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات یا سود سپرده ها از میزان فشاره وارده بر تولیدکنندگان و مردم می کاهد بانک مرکزی طی بخشنامه ای از کاهش سود سپرده ها به 15 درصد از یازدهم شهریور ماه خبر داده بود بر همین اساس سود سپرده ها بعد یک فرصت 11 روزه کاهش می یافت.

فرصت دادن به بانکها برای تبدیل سپرده های سرمایه گذاری عجیب نیست

معاون اقتصادی بانک مرکزی و همچنین ولی اله سیف در ابتدا دلیل این امر را کاهش نرخ سود سپرده عنوان کردند اما بعد از مدتی سیف از دلیل اصلی پرده برداشت: حجم نقدینگی، یکی از عوامل ثبات قیمتها است که اگر رشدی بالاتر از رشد اقتصادی داشته باشد باعث تورم می شود.

به گفته سیف روشهایی به کار گرفته می شود که تورم ایجاد نشود و در این میان برای کاهش نرخ سود فرصتی به بانکها داده شد تا در این مدت سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت را به بلندمدت یک ساله با نرخ 20 درصد تبدیل کنند، این اقدامی عجیب نیست یک حسن دارد و آن این است که یکسال این منابع بدون نوسان در بانک باقی می ماند.

اما بالاخره در حالی که سود سپرده کاهش یافت اما نرخ سود تسهیلات یعنی سودی که وام گیرنده ها باید به بانک بدهند همچنان منتظر کاهش است.

لزوم تحول در نرخ سود وامها 

امیر کمیجانی؛ قائم مقام بانک مرکزی در این باره گفت: با یک وقفه زمانی، باید شاهد تحول نرخ سود تسهیلات باشیم.

ورود مجلس در صورت عدم اجرای ابلاغیه تا پایان دی ماه

محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به اینکه اگر بانکها تا پایان دی به کاهش تسهیلات دست نزنند به شدت با آنان برخورد می شود گفت: بر اساس مصوبه و ابلاغیه بانک مرکزی از زمان ابلاغ، بانکها موظف به تعدیل نرخ سود سپرده ها بودند اما با سپری شدن زمانی که نیاز بود اگرچه بانکها از زمان ابلاغیه مکلف به تغییر بودند، مشمول مقررات قانونی اند و در صورتی که تا پایان دی ماه نسبت به اجرای این ابلاغیه عمل نکنند کمیسیون اقتصادی موضوع تفحص از بانکها را در دستور کار قرار می دهد.

بانکها سود سپرده های قبلی را تمدید نکنند

مهدی بنی طبا؛ کارشناس اقتصادی نیز در این باره با انتقاد از راه حل 11 روزه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات گفت: قبل از کاهش نرخ ها کسانی که سپرده های قابل توجهی داشتند با آن نرخ های قبلی آن را سپرده گذاری کردند و تا زمانی که آن سپرده ها به سر رسید نرسید بانکها موظف به پرداخت سود به نرخ 25 درصدی هستند.

وی افزود: اگر این یکسال سپری شود و بانکها سپرده ها را با نرخ قبلی تمدید نکنند آن زمان شاهد کاهش نرخ واقعی هزینه تامین مالی بانکها خواهیم بود و آن زمان می شود به فکر کاهش نرخ تسهیلات افتاد.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، یکی از مهمترین راه های حمایت از تولید کاهش نرخ سود وامهایی است که بانکها از تولید و مردم می گیرند با این حال برخی بانکها به جای خدمت به تولید به سرمایه گداران سود خوار کمک می کنند که لازم است بیش از این اجازه جولان دادن به آنان داده نشود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها