استقبال و حمایت دشمنان ایران از برخی اغتشاشات اخیر

کد خبر: 300145
|
08:59 - 1396/10/10
نسخه چاپی
استقبال و حمایت دشمنان ایران از برخی اغتشاشات اخیر
اسلام آبادخبر: دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران با صدور بیانیه‌هایی از تجمعات اعتراض‌آمیز و برخی اغتشاشات در شهرهای ایران، استقبال و حمایت کردند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، درپی سوء استفاده عده‌ای فرصت‌طلب از اعتراضات  گروهی از مردم ایران به  برخی مشکلات اقتصادی، مقامات متعدد دولت و کنگره آمریکا از این اغتشاشات حمایت کردند.

 

شامگاه جمعه «تام کاتن» سناتور ضد ایرانی در اولین واکنش مقامات آمریکایی به اغتشاشات در برخی شهرهای ایران، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «حتی با اینکه میلیاردها دلار از لغو تحریم‌ها درپی توافق هسته‌ای، عایدی ایران شد، اما بازهم آنها (مسئولان) نتوانستند نیازهای اساسی مردم خود را برآورده کنند.»

وی در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساس خود، کمک ایران به مردم جنگ‌زده سوریه، عراق، یمن و همچنین حمایت از صلح و ثبات در لبنان را عامل کمبودهای اقتصادی دانست.

این سناتور ضد ایرانی، که روابط نزدیکی با گروهک تروریستی منافقین دارد، در پایان علنا حمایت خود و آمریکا از این اعتراضات را اعلام کرد. وی به شدت از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیز حمایت می‌کند.

 

بعد از کاتن، «برد شرمن» نماینده افراطی حامی رژیم صهیونیستی ضمن ابراز خشنودی از وقوع اغتشاشات در ایران، آنها را به عنوان «برخی خبرهای مثبت در خاورمیانه» تعبیر کرد و مدعی شد هدف شرکت‌کنندگان در این اجتماعات مخالفت با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه طی بیانیه‌ای مداخله‌جویانه ضمن تکرار اتهاماتی، اعلام کرده اخبار مربوط به «تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز» را دنبال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای شدیداللحن با تکرار مجدد ادعاهای چند ماه پیش دونالد ترامپ علیه ایران، مدعی شده صادرات اصلی ایران، «خشونت، خونریزی و هرج و مرج است». واشنگتن همچنین از «تمامی ملت‌ها» خواسته «علناً» از مردم ایران حمایت کنند؛ مردمی که چندی پیش توسط ترامپ «تروریست» توصیف شدند.

در این بیانیه آمده است: «گزارش‌ها درباره تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز متعدد توسط شهروندان ایران در شهرهای سراسر این کشور را دنبال می‌کنیم.»

«پال رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران نوشت: «مهم است که ما از معترضان غیرخشن در ایران حمایت کنیم. این، نتیجه اقدامات رژیمی است که تمرکزش بیشتر معطوف حمایت از سازمان‌های تروریستی بوده تا گرفتاری‌های شهروندان خودش.»

 

در ادامه این واکنش‌ها، کاخ‌سفید نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش‌های متعددی درباره تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان ایران که از فساد حکومت و هدر دادن سرمایه‌های ملت برای تأمین مالی تروریسم در خارج از این کشور به تنگ آمده‌اند، وجود دارد».

این بیانیه در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: «حکومت ایران بایستی به حقوق مردم خود از جمله حقوق آنها برای ابراز عقایدشان احترام بگذارد. دنیا در حال نظاره است».

پس از اینها اما خود رئیس‌جمهور آمریکا به میدان آمده و صبح شنبه ضمن حمایت تمام قد از اغتشاش‌گران، در توئیتر خود نوشت: «گزارش‌های زیادی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و هدر دادن ثروت این کشور برای تأمین منابع مالی تروریسم در خارج این کشور خسته شده‌اند، وجود دارد».

ترامپ گفت: «دولت ایران باید به حقوق مردم خود از جمله حق ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است».

وی شامگاه شنبه مجددا در توئیتر خود ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران مدعی شد سران ایران تنها از توان نظامی آمریکا و مردم ایران می‌ترسند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهایش نوشت: «رژیم‌های سرکوبگر برای همیشه دوام نمی‌آورند و روزی می‌رسد که ایرانی‌ها با یک انتخاب روبرو می‌شوند. جهان نظاره‌گر است!»

 

«مایک گالاگر» عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت ویسکانزین هم طی توئیتی ضمن تایید رسمی حمایت از فتنه سال 1388 در ایران، تاکید کرد: «ما نباید این اشتباه رو دوباره تکرار کنیم. کسانی که می‌خواهند به نظام ایران پایان دهند، به چیزی بیشتر از آرزوی موفقیت نیاز دارند. آنها به کمک ما نیاز دارند.»

سناتور «جان مک‌کین» رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا در صفحه توئیتر خود با به اشتراک گذاشتن مقالات ضد ایرانی درباره اغتشاشات اخیر، در توئیتر خود بر حمایت آمریکا از اغتشاشگران تاکید کرد.

«مایک کلی» عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت پنسیلوانیا نیز با اشاره به حمایت دونالد ترامپ از اغتشاشات ایران، گفت آمریکا در کنار اغتشاشگران ایستاده و دوست آنهاست.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ‌سفید بامداد یکشنبه در پیام توئیتری با بیان اینکه آمریکا در کنار اغتشاشگران ایستاده، تهدید کرد: روزهای چشم‌پوشی آمریکا از سرکوبگیری در ایران به پایان رسیده است

در حالی که هنوز واکنش رسمی از سوی مقامات دیگر کشورها منتشر نشده اما رسانه‌ها و فعالان خبری برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، از وقوع این اغتشاشات ابراز خرسندی کرده و خواستار حمایت از آن شدند.

 

به دنبال تجمع اعتراضی روز پنجشنبه جمعی از مالباختگان موسسات مالی در مشهد که با شعارها و مطالبات اقتصادی مردم همراه شد روز جمعه نیز برخی نقاط کشور شاهد تجمعاتی محدود بود.

گزارش خبرنگاران فارس از شهرهای کرمانشاه، رشت، ساری، قم، قزوین و همدان حاکی از آنست که در این شهرها تجمعاتی برگزار شد که بعضا با شعار های تندی همراه بود.

بیشترین تجمع پیش از ظهر جمعه در کرمانشاه گزارش شد  که  با مداخله پلیس خاتمه یافت.

اگرچه رسانه های ضدانقلاب تلاش داشتند نشان دهند که مطالبات تجمعات امروز سیاسی است اما گزارشهای میدانی خبرنگاران فارس، حاکی از آنست که بسیاری از مردم که نسبت وضعیت گرانی ها معترض بودند با مشاهده شعارهای سیاسی لیدرهای این تجمعات، ترجیح دادند که با شعاردهنگان همراه نشوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها