بررسی مشکل چغندرکاران و کارخانه های قند کرمانشاه/

کشاورزان به دنبال فروش چغندر؛کارخانه داران در پی دریافت مطالبات یارانه ای

کد خبر: 300314
|
11:49 - 1396/10/16
نسخه چاپی
 کشاورزان به دنبال فروش چغندر؛کارخانه داران در پی دریافت مطالبات یارانه ای
اسلام آبادخبر: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدی استان کرمانشاه در حالی برگزار شد که یکی از دستورات مهم آن بررسی مشکل چغندرکاران استان و همچنین کارخانه های قند بیستون و اسلام آبادغرب بود.

به گزارشاسلام آباد خبر، این جلسه که به ریاست استاندار و با حضور اعضای کارگروه در استانداری برگزار شد، عدم خرید کامل چغندرهای تولید شده امسال کشاورزان از سوی کارخانه های قند بیستون و اسلام آبادغرب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جلسه، مشکلات این 2 کارخانه نظیر مطالبات یارانه ای از دولت و همچنین مشکلاتی که برای دریافت مجوز برای افزایش ظرفیت کارخانه به خاطر مسائل زیست محیطی در راستای دریافت تمامی چغندر تولیدی کشاورزان بود.

 



**ظرفیت خرید کارخانجات قند نصف تولید استان است
محسن رستمی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در این راستا اظهار کرد: در حالی که ظرفیت خرید و دریافت چغندر هر 2 کارخانه قند اسلام آبادغرب و بیستون حدود 350 هزارتن برای کشت بهاره است، میزان تولید امسال چغندرقند در استان به بیش از 700 هزار تن رسید.
وی خاطرنشان کرد: هر 2 کارخانه تاکنون بیش از 400 هزار تن از محصول چغندر قند امسال کشاورزان را تحویل گرفته اند اما هنوز مقدار دیگری باقی مانده است.
رستمی افزود: کارخانه قند بیستون ظرفیت دریافت 2 هزار تن چغندر قند و کارخانه قند اسلام آبادغرب نیز ظرفیت خرید روزانه یک هزار تن را دارا هستند.
وی تصریح کرد: کارخانه قند بیستون امکان افزایش ظرفیت دریافت چغندر از کشاورزان را دارد اما به دلیل مشکلاتی از قبیل زیست محیطی موفق به انجام این کار نشده است.

 


**257 هزار تن چغندر از کشاورزان استان دریافت شده است
غلامرضا کاظمی سرپرست کارخانه قند بیستون اظهار کرد: تاکنون این کارخانه 257 هزار تن چغندر از کشاورزان خریداری کرده و حدود 40 هزار تن دیگر باقی مانده است.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته این 40 هزار تن چغندر باقی مانده را نیز تا پایان همین ماه تحویل می گیریم.
سرپرست کارخانه قند بیستون با بیان اینکه از مجموع چغندرهای خریداری شده، 32 هزار تن آن را به شکر تبدیل کرده ایم، گفت: فروش نرفتن شکر به یکی از مشکلات کارخانه تبدیل شده است.
وی همچنین با بیان اینکه هم اکنون 73 میلیارد ریال به کشاورزان بدهی داریم، افزود: در عین حال 250 میلیارد ریال نیز از وزارت جهاد کشاورزی یارانه طلب داریم که اگر پرداخت شود بسیاری از مشکلات نظیر مطالبات کشاورزان و همچنین اقساط معوقه به بانک ها نیز رفع می شود.

 


**60 درصد مطالبات کشاورزان توسط کارخانه قند اسلام آبادغرب پرداخت شده است
دوستوندی مدیر کارخانه قند اسلام آبادغرب نیز با اشاره به خرید 153 هزار تن چغندرقند از کشاورزان منطقه و اینکه 32 هزار تن بیشتر از قرارداد اولیه بوده است، گفت: تاکنون 60 درصد مطالبات چغندرکاران پرداخت شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز حدود 15 هزار تن چغندر باقی مانده که سعی می کنیم تا پایان دی ماه از کشاورزان خریداری شود.
دوستوندی همچنین میزان مطالبات یارانه

ای کارخانه قند اسلام آبادغرب از وزارت جهاد کشاورزی را 140 میلیارد ریال ذکر کرد.

 


**صدور مجوز از سوی محیط زیست برای توسعه کارخانه قند بیستون
فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه نیز در این جلسه از صدور مجوز برای توسعه کارخانه قند بیستون خبر داد و گفت: نمایندگان این کارخانه هر زمان مراجعه کنند می توانند مجوز خود را دریافت کنند.
وی افزود: البته این مجوز در شرایطی صادر می شود که کارخانه قند بیستون تمامی موارد زیست محیطی را رعایت کرده باشد و فعالیت آن آسیبی به محیط زیست وارد نکند.

 


**پیش بینی تولید 750 هزار تن چغندرقند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار کرد: در حالی که سال گذشته 590 هزار تن تولید چغندر قند در استان داشتیم پیش بینی می شود این مقدار امسال به 750 هزار تن برسد.
رضا رحیمی همچنین با بیان اینکه کارخانه های قند استان باید به سرعت نسبت به تحویل چغندر قند کشاورزان اقدام کنند، کارخانه های قند بیستون و اسلام آباد غرب باید روزانه به ترتیب 3 هزار و 500 تن و 2 هزار تن چغندر قند از کشاورزان تحویل بگیرند و مازاد نیاز مصرفی را دپو کنند.
رحیمی از جهاد کشاورزی استان نیز خواست که 20 هزار تن چغندر قند را به سایر کارخانه های قند کشور حمل کند تا مشکل خرید این محصول از کشاورزان مرتفع گردد.
وی یادآور شد: استان کرمانشاه ظرفیت ایجاد 2 کارخانه قند دیگر را نیز دارد و باید در این راستا تلاش کرد.

 


**تاکید استاندار بر خرید کامل چغندر از کشاورزان
استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به مشکل چغندرکاران استان، بر خرید تمامی چغندر کشاورزان تاکید کرد و گفت: نباید بین کشاورزان این ناامیدی ایجاد شود که کارخانه های قند استان چغندر آن ها را تحویل نمی گیرد چرا که تشکیل این ذهنیت در افکار عمومی عواقب خوبی برای استان به همراه نخواهد داشت.
هوشنگ بازوند با بیان اینکه کشاورزان مشکلی با پرداخت هرچه سریعتر طلب خود ندارند، تصریح کرد: کارخانه های قند بیستون و اسلام آبادغرب حتما تا 2 هفته آینده ترتیبی اتخاذ کنند که تمامی چغندر کشاورزان خریداری شود.
وی همچنین از سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان نیز خواست تا نسبت به پیگیری یارانه ای که کارخانه های قند بیستون و اسلام آبادغرب از دولت طلب دارند (390 میلیارد ریال) و همچنین سایر مشکلات این 2 کارخانه اقدام لازم را صورت دهند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 900 هزار هکتار زمین کشاورزی است که 11 هزار و 200 هکتار آن به کشت چغندر قند اختصاص دارد./ایرنا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد