عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

وقتی دلالان خودرو در واردات سهمی دارند/ رکود در بازار ایرانی با تعرفه ۸۰ دلاری واردات پوشاک

کد خبر: 300352
|
09:14 - 1396/10/18
نسخه چاپی
وقتی دلالان خودرو در واردات سهمی دارند/ رکود در بازار ایرانی با تعرفه ۸۰ دلاری واردات پوشاک
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو از امارات و کویت هیچ توجیه اقتصادی برای کشور ندارد چرا این کشورها خودروهای صادر شده به ایران را از کره و ژاپن وارد می کنند و بجز سهم دلالی هیچ توجیه دیگری ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا نادر قاضی پور  با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام عظمای ولایت در رونق اقتصاد کشور، اظهار داشت: در ۵ سال گذشته نزدیک به ۸ میلیارد دلار خودرو وارد کشور شده است.

وی، افزود: همه این خودروها از مبادی قانونی و مرزهای رسمی کشور وارد شده که بیشترین میزان آن از امارات و کویت بوده است کره جنوبی هم مقام سوم را از آن خود کرده است اما با توجه به اینکه نه کویت و نه امارات هیچ یک از این کشورها خودروساز نیستند، این خودروهای وارداتی با دلالی آمده، اگر ضرورتی بر واردکردن خودرو داریم چرا به صورت مستقیم چرا از ژاپن، کره، آلمان یا فرانسه وارد نمی شود؟

قاضی پور با بیان اینکه با کاهش واردات خودروهای خارجی زمینه افزایش تولید داخلی و اشتغال فراهم می شود، تصریح کرد: خودروسازان باید رضایت مصرف کننده را با ارائه خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب جلب کنند و دولت نیز اگر قصد کمک به مصرف کننده و خودروساز را دارد باید در اتخاذ تصمیمات خود همه جوانب را درنظر بگیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تولیدکننده داخلی و کارگران خط قرمز ما هستند، ادامه داد: با ورود هر خودروی خارجی مقادیر فراوانی ارز از کشور خارج می شود که خروج هر ارز به اقتصاد کشور ضربه می زند. زمانیکه کشور توان تولید خودرو دارد چرا باید واردات خودرو در این حجم صورت گیرد؟

وی با اشاره به واردات پوشاک نیز که از مرزهای استان و عمدتا توسط مردم صورت میگیرد، تاکید کرد: یکی از عوامل افزایش واردات در نظر گرفتن تعرفه ترجیحی است که در دوران وزارت آقای نعمت‌زاده اعمال شد و او با امضاء قرارداد تعرفه ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه تولید پوشاک داخلی را نابود و کارخانجات پوشاک را تعطیل کرد به طوریکه هر فرد با خروج از مرز می‌تواند حدود ۳ تا ۴ میلیون پوشاک وارد کند.

قاضی پور، ادامه  داد: نباید اجازه داد هر فرد با خروج از کشور اجازه واردات ۸۰ دلار پوشاک را داشته باشد و همچنین نباید به افراد اجازه داد تا بتوانند هر روز از کشور خارج شوند، با رفع این مشکلات می‌ توان رونق را در تولیدات پوشاک داخلی ایجاد کرد، این در حالیست که قبلا ایران صادر کننده پوشاک بوده است و این ضربه مهلکی بر اقتصاد و تولید داخلی می زند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نبود کارگاه تولیدی مرکزی در کشور پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، تصریح کرد: ساختمان پلاسکو مرکز عمده تولید پوشاک کشور بود و با احیاء آن می توانیم توان تولید گذشته را به‌دست آوریم.

وی با اشاره به ورود کاروانی کالاهای قاچاق به کشور از مبادی مرزی مختلف، اذعان داشت: ورود مشروبات الکلی قاچاق از شمال عراق، سیگار قاچاق از مرز ارومیه، لوازم خانگی از مرز بانه و … به صورت کاروانی وارد می شود که نیازمند شناسایی دولت و برخورد قاطع با عوامل آن است.

قاضی پور با تقدیر از عملکرد دولت و نیروهای دلاور مرزبانی کشور در تامین امنیت مرزها و برخورد با قاچاقچیان و کشف جرقه های انفجاری داعش، خاطرنشان کرد: دولت با بررسی های بیشتر در مقابله با قاچاق که موجب نابودی اقتصاد کشور است، اقدام کند، چندین هزار دستگاه کولر قاچاق در کرج از کجا وارد شده و در مرز کشف نشده، این ها از طریق مرزها و بازارچه های مرزی وارد می شود که لازم است به آن رسیدگی شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها