بررسی شایعات پیرامون سلاح هارپ در فضای مجازی!

خیالبافی به جای چاره اندیشی علمی

کد خبر: 300479
|
12:07 - 1396/10/26
نسخه چاپی
خیالبافی به جای چاره اندیشی علمی
اینکه پروژه ای به نام هارپ از سوی کشورهای پیشرفته می تواند سبب گرم تر شدن جو کشور و حتی وقوع زلزله شود از سوی کارشناسان منتفی است و به طور قطع از سوی دست اندرکاران رد شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، درپی کاهش نزولات آسمانی و بارندگی ها، بازار شایعات ربط دادن این شرایط به پروژه هارپ (یک سلاح خیالی در اختیار کشورهای پیشرفته) داغ تر شده است؛ البته این شایعات اساسا از سوی کارشناسان رد و بی پایه و اساس اعلام شده است.

کاهش 50 درصدی بارشها نسبت به میانگین بلندمدت

یک کارشناس هواشناسی در این باره به مرصاد نیوز گفت: امسال بارش قابل توجهی نداشته ایم و حجم بارشها نسبت به میانگین بلندمدت 50 درصد کاهش داشته که این میزان از ابتدای مهر تاکنون در تهران 80  درصد کاهش را نشان می دهد.

بعد از زلزله های اخیر پیوند زدن هارپ با زلزله سبب ایجاد دغدغه هایی برای مردم شد. عده ای شایعه سازی می کردند که آمریکا با تابش اشعه های بسیار قوی بر جغرافیای ایران موجب آزاد شدن لایه های زمین و تحریک گسل ها شده که البته زمین شناسان آن را رد کردند.

ثبت زلزله های اخیر ایران در 2 هزار ایستگاه لرزه نگاری دنیا
 
زارع؛ استاد پژوهشگاه زلزله در پاسخ به این شایعات گفت: زلزله رخ داده شده طبیعی بوده و شایعاتی مبنی بر عدم طبیعی بودن آن صحت ندارد زیرا دو هزار ایستگاه لرزه نگار در دنیا این زلزله را ثبت کرده اند.
 
در زمستان هم باز شایعات ربط دادن هارپ همان اشعه های آمریکایی که ادعا شده موجب فراری شدن ابرهای باران زا و در نتیجه گرمتر شدن زمین شده باز مطرح شده، این بار جغرافی دانان پاسخگو شده اند؛
 
پروژه هارپ منتفی است
 
یک جغرافی دان و استاد دانشگاه های کرمانشاه در این باره گفت: پروژه هارپ منتفی است اگر مقرر بود هارپ چنین قدرتی داشته پیش از این می توانستند در کشور خود برای ایجاد بارندگی یا جلوگیری از بارش در دیگر کشورها اقداماتی انجام می دادند.
 
محمدزاده گفت: چیزی به نام هارپ چنین توانی ندارد و در واقع ممکن نیست امواجی مشابه ماکروویو روی سر ایران بفرستد زیرا آن انرژی را کسی نمی تواند فراهم کند.
 
فرصت برای جبران کمبود بارشها وجود دارد
 
این استاد جغرافیا گفت: ایران در منطقه خشک دنیا واقع شده، در سالهای اخیر هم در یک دوره خشکسالی بوده، سال جاری هم کمبود بارش داشتیم اما ما سالهای بدتری داشته ایم. ممکن است در وقوع بارش وقفه ای ایجاد شده باشد اما هنوز برای بارش فرصت داریم.
 
دانشمندان از گرم شدن زمین خبر دادند که ناشی از استفاده بیش از حد از سوختهای فسیلی و عملکرد انسانی بوده اما از ابتدای قرن 20 این گرمتر شدن سرعت بیشتری گرفته تا جایی که پای نظریه های تغییر اقلیم و فرا رسیدن عصر سرما باز شده است.
 
فرج زاده همچنین گفت: ما طی سالهای گذشته 20 درصد کاهش بارش داشتیم نه اینکه یک دفعه به صفر برسد، بنابراین ممکن است طی سالهای بعد شاهد تغییر اقلیم شدیدتر باشیم که این به خاطر عملکرد خودمان از جمله استفاده از سیستم های حمل ونقل است که به تشدید این وضعیت کمک می کند.
 
ابراهیمی کارشناس هواشناسی نیز به مرصادنیوز گفت: با بررسی الگوی هواشناسی در کشور و جهان امیدوار به جبران کمبود هستیم بنابراین پیش بینی می شود در بهمن و اسفند شرایط بارشها نرمال تر شود.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، تغییرات ناگهانی و شدید مختص ایران نیست زیرا اگر کشورهای دارنده این تکنولوژی قادر به چنین اقداماتی بودند برای ایجاد بارش در کشور خود دست به کار می شدند بنابراین به جای دامن زدن به چنین شایعاتی  سعی کنیم از تجارب دنیا در راستای کاهش مخاطرات طبیعی عمل کنیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد