به بهانه خبرسازی های روزهای اخیر در رسانه ها؛

مروری بر شایعات شاخدار فضای مجازی ایران/ از خاکسپاری هیولا در جنوب کشور تا انفجار مرگ بار و صادرات کفن به کرمانشاه

کد خبر: 300481
|
23:44 - 1396/10/26
نسخه چاپی
مروری بر شایعات شاخدار فضای مجازی ایران/ از خاکسپاری هیولا در جنوب کشور تا انفجار مرگ بار و صادرات کفن به کرمانشاه
به بهانه خبرسازی های روزهای اخیر در رسانه های زرد و تفرقه افکن مروری بر شایعات شاخدار فضای مجازی ایران می تواند مفید باشد... از خاکسپاری هیولا در جنوب کشور تا انفجار مرگ بار و صادرات کفن به کرمانشاه.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازبه گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد؛ چاله عجیبی در کنار شهر ازگله قرار دارد که با کامیون داخل آن یخ می ریزند که منجر نشود!!/ با کامیون کفن وارد سرپلذهاب می کنند تا اگر همه مردند کفن کم نیاید!/  آتش سوزی و انفجار بزرگی در راه است که تعداد زیادی از مردم کُرد را خواهد کشت/ 2 هزار کیلو گوشت سگ در کارخانه تبدیل به سوسیس شد! + تصاویر/ پری دریایی در ساحل چابهار! + تصاویر/ درگیری نیروهای ارتش با داعش در ایران! + تصاویر و ... مطمئناً هر کسی چشمش به این تیترهای عجیب و گیرا بخورد معطل نمی کند و با یک کلیک وارد سایت خبرگزاری ها یا وبلاگ ها می شود. درست است! همه این تیترها، به ظاهر مستند هستند. از این منظر که نشر دهندگان این گونه اخبار با عکس هایی که با موضوع خبر ارتباط دارد به خبر سندیت و اعتبار می بخشند. در نگاه اول و بی بررسی و تحقیق، این اخبار از نظر خیلی ها واقعی جلوه می کنند. از نظر شما چطور؟ آیا فکر می کنید عکس ها و تیترهای مرتبطی که در این صفحه ها می بینید، واقعیت دارند؟


برای روشن شدن موضوع، ما تعدادی از جنجالی ترین خبرها و تک تک تصاویرشان را بررسی کرده ایم. نتایج این تحقیق حیرت انگیز است. همه این خبرهای عجیب، شایعه هستند اما چگونه شایعه پراکن ها، خبر کذبی می سازند که این قدر به واقعیت نزدیک است؟ در این گزارش با مرور این شایعات، برخی از ترفندهای شایعه پراکن ها را با بررسی موشکافانه فاش می کنیم.

چاله عجیبی در کنار شهر ازگله قرار دارد که با کامیون داخل آن یخ می ریزند که منجر نشود!!

این شایعه با صدای انفجاری که چند روز گذشته در شهر کرمانشاه شنیده شد به نوعی باز هم در فضای مجازی پیچید!. دراین شایعات گفته می شد که صدای انفجار مربوط به انفجار انبار مهماتی است که در ازگله هست! این خبر به اندازه ای مضحک است که اگر کسی با جغرافیای استان کرمانشاه آشنایی داشته باشد موضوع را متوجه می شود. صدا در شمال شرقی شهر کرمانشاه بیشتر شنیده شد و نه همه شهر کرمانشاه. در حالی که شهر ازگله صدها کیلومتر دورتر از شهر کرمانشاه قرار دارد.

با کامیون کفن وارد سرپلذهاب می کنند تا اگر همه مردند کفن کم نیاید!

شایعه سازان از فضای نگرانی که پس از فاجعه زلزله 7 ریشتری در استان کرمانشاه و به خصوص شهر سرپلذهاب به وجود آمده استفاده کرده اند و این شایعه را ساخته اند.

 

2


آتش سوزی و انفجار بزرگی در راه است که تعداد زیادی از مردم کُرد را خواهد کشت!

این شایعه نیز همانطور که همانند شایعات قبلی از برخی دیگر از حوادث طبیعی مثل زلزله و کشته شدن مردم استفاده کرده و صدای انفجار چند روز گذشته که به نظر می رسد ناشی از ورود شهاب سنگ به داخل جو کرمانشاه باشد، را دستاویز قرار داده تا به آن دامن بزند.

این شایعه بیشتر به دنبال اهداف ضربه زدن به وحدت اقوام است.

 

زن داعشی، خوک زایید!

در اینکه تکفیری ها بویی از انسانیت نبرده اند شکی نیست. این گروهک تروریستی خدانشناس، با اعمال بی شرمانه و جنایات بی رحمانه به جهانیان ثابت کرده اند که افرادی مزدور و فرصت طلبی بیش نیستند. با این وجود عده ای ندانسته با انتشار اخبار خرافی و غیر واقعی از داعش، اخبار واقعی از جنایات این گروهک را هم زیر سؤال می برند؛ مثل انتشار این خبر خرافی و فرافکن که گفته شده که زن داعشی این نوزاد خوک مانند را به دنیا آورده است.

 

7887


متن خبر «معجزه ای که موصل را لرزاند. زنی از موصل یکی از شهرهای سنی نشین عراق که برای جهاد نکاح به نیروهای ملعون داعش خدمت می کرد، بچه ای به دنیا آورد که شبیه خوک است... خداوند رویتان را سیاه کرده ای قاتلان وحشی و کفار...»

تصاویری که در ضمن این خبر آورده شده است، نوزاد عجیب الخلقه ای شبیه به بچه خوک است. اما واقعا این نوزاد را یک آدمیزاد به دنیا آورده است؟ واقعیت این است که این تصاویر مربوط به خبر به دنیا آمدن یک بچه خوک عجیب الخلقه در سایت های خارجی است که به دلیل اختلالات ژنتیکی ناقص به دنیا آمده است. این بچه خوک را یک خوک زاییده است.

خاکسپاری پری دریایی!

یکی از شایعه های جالبی که مدتی است دهان به دهان شده و در شبکه های اجتماعی بازنشر داده می شود، خبر مربوط به این تصاویر است. شایعه پراکن ها می گویند این تصاویر مربوط به پری دریایی است که جسدش را دریا به ساحل چابهار آورده است!

نقل کننده این خبر در ادامه می گوید:«این پری بعد از غسل و کفن در چابهار به خاک سپرده شد!» تصاویر تاثیرگذار این خبر به نحوی است که با وجود اینکه همه می دانند پری شخصیت داستان های تخیلی و قصه هاست اما باعث شد برخی ماجرا را جدی بگیرند.

 
 
878754
 


تنها چیزی که در اینگونه اخبار آدم را به شک وامی دارد این است که چطور موضوع و کشفی به این مهمی از دید دوربین های عکاسان، قلم خبرنگاران و دوربین های رسانه های تصویری پنهان مانده است؟!

با یک جستجوی کوچک در گوگل، ماجرای واقعی این عکس ها نیز دستگیرتان خواهد شد. واقعیت این است که این عکس ها مربوط می شود به بخشی از جلوه های ویژه یک فیلم هالیوودی!

علاوه بر این در مکالمه تلفنی که «اشرفعلی حسینی»، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار با «سرنخ» داشت، خبر مشاهده پری دریایی در چابهار را تکذیب کرد.

تمساح در عسلویه!

شاید این تصاویر برای شما هم آشنا باشند. تصاویری از یک تمساح که در میان لوله ها و تاسیسات یک ژنراتور جولان می دهد و هر شیء سختی را به دندان می گیرد. روزها بود که در شبکه های اجتماعی و برخی خبرگزاری ها خبری در این باره انتشار یافته که این تصاویر مربوط به حضور تمساح در تاسیسات نفتی عسلویه است اما اصل موضوع عکس های این تصاویر است که باعث می شود بیشتر مخاطبان اخبار غیرواقعی را باور کنند.

 
78745
 


برای روشن شدن موضوع تصاویر مربوط به خبر تمساح در عسلویه را در سیستم جستجوگر عکس اینترنت وارد کردیم. نتایج این جستجو بسیار جالب بود. این تصاویر در سال 2003 میلادی در کشور استرالیا توسط یک عکاس استرالیایی ثبت شده است!

به این ترتیب مثل روز روشن است که شایع پراکن ها از یک عکس، یک داستان دروغی ساخته اند. با این وجود موضوع از اداره محیط زیست شهرستان کنگان - نزدیکترین شهرستان به عسلویه - پیگیری شد. به هر حال اگر تمساحی در عسلویه وجود داشته باشد بی شک خبر آن به گوش کارشناسان محیط زیست این شهرستان رسیده است.

احمد آذریار رییس محیط زیست شهرستان کنگان در این باره می گوید:«این تصاویر به تازگی انتشار یافته است. اتفاقا امروز من هم این خبر کذب را خواندم. اینها شایعه ای بیش نیست. تا به حال هیچ گزارشی نه در عسلویه که در کل کشور مبنی بر حضور کورکودیل نداشتیم. تنها تمساحی که در ایران زیست می کند، تمساح های تالابی سیستان است که جثه بسیار کوچکی دارد. البته مکان هایی هم در کشور وجود دارد که کورکودیل پرورش می دهند، مثل شهرستان میناب اما تمساح های پرورشی نمی توانند در زیستگاه های طبیعی دوام بیاورند. از این گذشته، تمساح ها در آب های شیرین زیست می کنند. در عسلویه هیچ تالاب آب شیرینی وجود ندارد و اگر بر فرض محال هم تمساحی وجود داشته باشد نمی تواند در زیست بوم عسلویه حتی برای چند روز دوام بیاورد.»

2 هزار کیلو گوشت سگ تبدیل به سوسیس شد!

این خبر یکی از داغ ترین و بحث برانگیزترین شایعات بوده است. خبر «2 هزار کیلو گوشت سگ که سوسیس شد» با این تصاویر تکاندهنده، تبدیل به یکی از قانع کننده ترین و باورپذیرترین شایعاتی شده که برخلاف آنچه که نشان می دهد، واقعی نیست و از بن بی پایه و اساس است.

 
 
7777
 
نقل کننده این خبر با این تصاویر خبر از یک کشف بزرگ می دهد؛ کشفی که در یکی از کارخانه های تولید سوسیس صورت گرفته است. در متن این خبر کذب آمده است:«ماموران نیروی انتظامی مشهد به دستان صاحبان کارخانه ای که از گوشت سگ سوسیس تولید می کردند، دسبتند زدند.»


75757


عکس اول این خبر سگی را به تصویر می کشد با سری پشمالو، همچون گوسفند سلاخی شده و بعد تصاویری که در پی می آید، عکس یک کشتارگاه کثیف و لاشه هایی که از نظر رنگ و لعاب و اندازه با عکس اول خبر، سنخیت و شباهت هایی دارد و در آخر تصاویر سه متهم دستگیر شده که مهر صداقتی است بر پیشانی گفته های شایعه ساز.

شواهد و قراین به ظاهر نشان می دهد که این خبر حقیقت دارد اما اصل این خبر چه بوده؟ با کمی دقت در تصاویر متوجه می شوید که عکس ها از نظر کیفیت تفاوت دارند و همینطور از نظر فضا و اطراف و محل ثبت شدن. اگر دقت کنید متوجه می شوید عکس هایی که در کشتارگاه گرفته شده با کیفیت تر است. وقتی تصاویر با هم همخوانی نداشته باشد به این معناست که برخی از عکس ها ماجرای دیگری دارند و این گاف بزرگ، اصل خبر را می برد زیر سوال.

 
 

57575


همه عکس های این خبر را بررسی کردیم. عکس متهم ها مربوط به یک خبر حوادثی است. خبر دستگیری 3 سارق در اصفهان که چند سال پیش در سایت ها منتشر شد. عکس های سلاخ خانه، مربوط به کشتارگاهی است که بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت، گوسفند ذبح می کرد و ماجرای عکس سگی که سلاخی شده بود مربوط به چند سال پیش است و خبر دستگیری مردی که حیوان آزار بود؛ مردی که لاشه این حیوان بخت برگشته را به این حال و روز درآورده است.

انفجار در تهران با 290 کشته!

یکی از سایت های مرتبط به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی خبر عجیب و غریبی منتشر کرد که برای همه مخاطبان تازگی داشت.

خبری از انفجار در تهران و کشته شدن 290 نفر. این خبر که با تصاویری از ریزش یک پارکینگ همراه بود در حالی انتشار یافت که هیچ یک از خبرگزاری ها و رسانه های داخلی به آن اشاره ای نکرده بودند. نکته جالب اینجاست که در این رابطه یکی از پایگاه های خبری عربی به نام «العالم الیوم» گاف بزرگی داد و در توضیح این خبر نوشت «این انفجار در مرکز شهر تهران یعنی اصفهان روی داده است!»

 
 
787878


این تشریح جاهلانه از سوی خبرنگار سایت عربی، نشان می دهد که او بدون کوچکترین اطلاعی از جغرافیای ایران برای خودش نشسته و جملاتی سر هم کرده است اما ماجرای واقعی این تصاویر برمی گردد به ترکیدگی و سقوط لوله های آب در اصفهان. حادثه اصفهان خوشبختانه تلفات نداشت و تنها 20 خودرو در پارکینگ خسارت دید با این وجود شایعه انفجار در تهران در شبکه های اجتماعی بازنشر داده شد.

حضور داعش در ایران؟!


انگار داعشی ها جزو سوژه های مورد علاقه شایعه سازان برای شایعه سازی هستند؛ چند وقت پیش شایعه شده بود داعشی ها در اردبیل دست به جنایت زده اند و ... اما مهمتر از همه، شایعه ای است که در مورد حضور داعش در اهواز رواج یافته است.

نقل کننده این خبر ادعا می کند که نیروهای تکفیری به پایگاه بسیج روستای «شیلنگ آباد» حمله می کنند و بعد از به آتش کشیدن ماشین سپاه که در حیاط پایگاه پارک بوده، فرمانده بسیج را به رگبار گلوله می بندند!

 
 
874
 


انتشار این خبر که با تصویری از داعشی ها همراه بود خیلی زودتر از دیگر شایعات به سر زبان ها افتاد؛ تنها به این خاطر که واقعا در این روستا تیراندازی و درگیری شده بود!

خبر درگیری و تیراندازی در شیلنگ آباد در برخی سایت های خبرگزاری داخلی منتشر شد و مخاطبان با استناد به واقعی بودن خبر این درگیری، خبر حمله داعشی ها را باور کردند اما واقعیت این بود که در شیلنگ آباد دو باند قاچاقچی مواد با هم درگیر شده بودند و در جریان این درگیری، تیراندازی هم صورت گرفته بود.

«اسماعیل ارزانی بیرگانی»، فرماندار اهواز در این رابطه می گوید:«26 دی سال گذشته در کوی علوی (شیلنگ آباد) شهر اهواز بین اعضای دو باند فروشنده مواد مخدر درگیری مسلحانه ای صورت گرفت که عاملان تیراندازی دستگیر شدند.»

شایعه پراکن ها با استفاده از این تصاویر سعی دارند به خبر کذب شان سندیت ببخشند.

درگیری ارتش ایران با داعش

اخیرا در فضای مجازی این خبر منتشر شد و برخی کاربران شبکه های اجتماعی هم سرعت مافوق صوتی به انتشار این خبر دادند.

در یک چشم بر هم زدن این شایعه در میان مردم دهان به دهان شد که تکفیری های از خدا بی خبر به هر آب و آتشی دارند می زنند تا وارد ایران شوند.

 
535353

نقل کننده این خبر با تصاویری که مشاهده می کنید - سربازان ایرانی، خودروهای تولید ایران با پلاک ملی - ادعا کرده است که چندی پیش داعشی ها قصد ورود به خاک ایران را داشتند که ارتش ایران آنها را دستگیر می کند اما واقعا ماجرا از چه قرار است. آیا این عکس هایی که می بینیم و این آدم هایی که دستگیر شده اند، داعشی هستند؟!

در جریان بررسی این خبر، گره این معما با یک جستجوی ساده در اینترنت باز شد. با قرار دادن عکس های مورد نظر در جستجوگر عکس گوگل اتفاق جالبی افتاد. عکس ها مربوط به رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) و عملیات رهایی گروگان توسط نیروهای ویژه تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش است.

این رزمایش در دی ماه سال 93 برگزار شد! شایعه سازها با قرار دادن این عکس ها در کنار خبر کذب شان، شایعه ای بزرگ ساختند.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها