بررسی قول و قرارهایی که فقط در حد شعار انتخاباتی باقی ماند؛

وعده های روحانی روی هم تلنبار شد/ دولت پُر از وعده؛ از ریشه کن کردن فقر و حمایت از اشتغال روستائیان تا ممانعت از بازگشت تحریم ها +فیلم

کد خبر: 300500
|
10:57 - 1396/10/30
نسخه چاپی
وعده های روحانی روی هم تلنبار شد/ دولت پُر از وعده؛ از ریشه کن کردن فقر و حمایت از اشتغال روستائیان تا ممانعت از بازگشت تحریم ها +فیلم
اگرچه تنها چند ماه از آغاز دولت دوازدهم گذشته است اما انتظار می رفت با توجه به اینکه دولت یازدهم نیز با همین تیم اداره می شد، ریل گذاری برای محقق شدن وعده ها سریع تر صورت بگیرد. هرچند سیاست های اقصادی دولت نشان می دهد که با این رویه هیچگاه این وعده ها عملیاتی نمی شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت یک سال از عمر دولت دوازدهم، بسیاری از وعده هایی که روحانی در 5 سال گذشته به مردم داده است، فراموش شده و به نظر می رسد همه وعده های دولت در حد وعده مانده و به عمل نرسیده است.

حجت الاسلام حسن روحانی در دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: ما به مردم وعده نداده ایم، ما عمل کردیم و آمدیم به مردم گزارش دادیم. اما در حقیقت وعده های دولت یازدهم در نهایت نتوانستند آنگونه که باید عملیاتی شوند و در ابتدای دولت دوزادهم انبوهی دیگر از وعده ها روی وعده های قبلی قرار گرفت.

 

روحانی و ریشه کن کردن فقر

روحانی در جمع مردم خرم آباد در سفر انتخاباتی خود به این شهر به مردم وعده ریشه کن کردن فقر را داده و گفت: «قول می دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بر بکند.»

این در حالی بود که روحانی در بیانیه ای برنامه های دولت دوازدهم را منتشر کرده و در جایی آورده شده بود: «دولت دوازدهم برنامه‌ای به منظور بهبود وضعیت رفاهی 8 تا 10 میلیون نفر از خانوارهایی که در پایین‌ترین سطح زندگی می‌کنند دارد. ما برای تحقق این امر طرح سه مرحله‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که با اجرای آن که برای اولین بار در کشور خواهد بود مفهومی به عنوان استاندارد زندگی یا حداقل سطح رفاه را تعریف می‌‌کنیم و درآمد هر کس را که پایین‌تر از آن بود به سطح استاندارد تعریف شده می‌رسانیم.

دولت در حالی این وعده را داد که میزان افزایش دستمزدها نسبت به سال های گذشته کمتر بوده ولی هزینه ها تا حد بیشتری افزایش داشته است.

 

حمایت از روستائیان و اشتغال آنها

یکی از وعده های روحانی در خصوص توسعه روستایی کشور و حمایت از روستاییان دو سرفصل مسکن و درآمد و اشتغال روستاییان بود. دولت در بیانیه خود بر این اصل تاکید کرده و عنوان کرده بود که بدون توجه به این دو رکن، سایر حمایت‌ها نمی تواند سبب توانمندسازی روستاها و عدم مهاجرت آنها به شهرها شود.

بر اساس این طرح حمایتی دولت از روستاییان قرار بود درآمد روستائیان افزایش پیدا کرده و در کنار تقویت و توسعه صنایع روستایی، اشتغال زایی لازم برای روستائیان فراهم شود.

عملیاتی شدن این وعده روحانی هم مانند سایر وعده های انتخاباتی وی همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است؛ در شرایطی که حتی دولت نتوانست منازل مسکونی زلزله زدگان را در طول دو ماه بعد از زلزله بسازد و این کار به نهاد های دیگری محول شد انتظار رخداد ملموسی برای روستائیان را نباید از دولت داشت.

 

باز شدن گره های کور کشور به دست روحانی و قطع نشدن یارانه ها

روحانی در سفر انتخاباتی خود در اردیبهشت ماه سال جاری به خرم آباد به مردم وعده داده بود که اگر به پای صندوق های رای بیایند و به او رای بدهند گره های کور مملکت باز می شود! وی همچنین گفته بود کشور را برای توسعه در قرن آینده آماده می کند.

وی همچنین در این سفر خود اعلام کرده بود که عده ای در حال القای این مطلب هستند که چنانچه دولت فعلی ادامه پیدا کند یارانه روستاییان قطع خواهد شد. من از مردم می خواهم که پیام دولت را به همه روستاییان برسانند و به آنها بگویند که این عده دروغ می گویند. در دولت آینده پرداخت یارانه ها ادامه خواهد یافت.

هنوز چند ماهی بیشتر از این وعده روحانی نگذشته است که بررسی بودجه سال 97 نشان می دهد یکی از منابع کسب درآمد توسط دولت در سال آینده حذف بخش زیادی از یارانه ها در نار افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده است هرجند هنوز مجلس به این بودجه رای مثبت نداده است.

 

ممانعت از بازگشت تحریم ها به کشور

ما اجازه نمی‌دهیم تحریم به کشور برگردد؛ این جمله مستقیم روحانی در سفر انتخاباتی خود به اردبیل بود؛ وی با اطمینان از به نتیجه رسیدن برجام و عمل کردن آمریکا به تعهدات خود این جملات را به زبان آورد؛ در عین حال روحانی با تخریب رقیب خود اعلام می کرد که رقبای وی به دنبال مخالفت با برجام هستند و در صورت رای آوردن رقبای انتخاباتی اش همه تحریم ها باز می گردد.

روحانی در شرایطی این وعده را داده است که اگرچه دو سال از اجرایی شدن برجام گذشته و ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است اما نه تنها تحریم ها برداشته نشده است بلکه زیاده خواهی های آمریکا ادامه داشته و در چندین مرحله افراد و شرکت های ایرانی از سوی آمریکا تحریم شده اند.

 

عوارض خروج چند برابری حاصل وعده های روحانی

یکی از وعده های روحانی در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری و در سفر به اهواز برداشته شدن ویزای رفت و آمد به عراق برای سفر ارزان تر و راحت تر بود اما این وعده هم مانند سایر وعده های روحانی در حد حرف مانده و حتی برعکس آن در کشور اجرا شد.

در زمان اربعین زائران ایرانی هر کدام رقم های بالایی را در قالب های مختلف بیمه، هزینه درمان، خدمات، گذرنامه و ویزا پرداخت کردند که این موضوع در کنار افزایش چند برابر قیمت اتوبوس ها هزینه های زیادی را به مردم تحمیل کردند.

علاوه بر این در بودجه سال آینده پیش بینی شده است که عوارض خروج از کشور تا سه برابر افزایش پیدا کند هرچند این موضوع برای سفرهای زیارتی و عتبات عالیات مستثنی نشده است.

 

به جز موارد فوق وعده های دیگری نظیر بهبود فضای کسب و کار، طرح کارورزی برای ایجاد اشتغال، کاهش واردات و افزایش صادرات و ... از دیگر وعده های روحانی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری دوازدهم بود که همچنان عملی نشده است.

اگرچه تنها چند ماه از آغاز دولت دوازدهم گذشته است اما انتظار می رفت با توجه به اینکه دولت یازدهم نیز با همین تیم اداره می شد، ریل گذاری برای محقق شدن وعده ها سریع تر صورت بگیرد. هرچند سیاست های اقصادی دولت نشان می دهد که با این رویه هیچگاه این وعده ها عملیاتی نمی شود.

وعده های روحانی روی هم تلنبار شد/ دولت پُر از وعده؛ از ریشه کن کردن فقر و حمایت از اشتغال روستائیان تا ممانعت از بازگشت تحریم ها +فیلم

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد