عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :

7 منطقه آزاد کشور فقط یک درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است/ تحقیق و تفحص از مناطق آزاد کلید خورد

کد خبر: 300505
|
13:26 - 1396/10/30
نسخه چاپی
7 منطقه آزاد کشور فقط یک درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است/ تحقیق و تفحص از مناطق آزاد کلید خورد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مناطق آزاد باید به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل شوند تا شفافیت مالی آنان را همگان ببینند؛ تا زمانی که این شفافیت وجود نداشته باشد، پدیده‌های منفی همچون قاچاق، رانت، واردات و امثال آن، اجازه رشد این مناطق و نیز کمک به اقتصاد کشورمان را نخواهند داد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  اظهار داشت: مناطق آزاد باید به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل شوند تا شفافیت مالی آنان را همگان ببینند؛ تا زمانی که این شفافیت وجود نداشته باشد، پدیده‌های منفی همچون قاچاق، رانت، واردات و امثال آن، اجازه رشد این مناطق و نیز کمک به اقتصاد کشورمان را نخواهند داد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اولیه این مناطق این بود که به سکویی برای صادرات تبدیل شوند اما متاسفانه در حال حاضر این موضوع برعکس شده و این مناطق بیشتر به سمت واردات سوق داده شدند، آن هم کالاهایی دست دومی که ضرورتی ندارند. البته رانت برخی افراد هم در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مقابل این آمار واردات بالا، حداقل انتظار می‌رود رشد صادرات چشم گیر باشد، اما متاسفانه مجموع 7منطقه آزاد کشورمان، تنها یک درصد کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

حسینی‌کیا در ادامه آمار سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی را تنها حدود 3درصد اعلام کرد و گفت: این آمارهای نگران کننده در مناطق آزاد در حالی رخ می‌دهد که این مناطق از معافیت‌های زیادی برخوردار هستند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: آمار ارائه شده نشان می‌دهد مناطق آزاد نتوانستند منافع ملی کشور را تامین کرده درحالیکه بیش از دو دهه از تاسیس اولین مناطق آزاد کشور می‌گذرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: تا زمانی که مناطق آزاد فعلی اصلاح نشوند، افزایش آنها به صلاح نیست؛ در واقع آنها باید بتوانند به تقویت اقتصاد و تولید کمک کنند که در این صورت افزایش آنها اشکالی ندارد.

حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به اینکه حوزه نظارتی از مناطق آزاد در حال پیگیری است، عنوان کرد: برای بررسی برخی از اشکالات موجود در مناطق آزاد، کمیسیون صنایع و معادن مجلس ورود کرده و در حال طرح سوال از وزیر و نیز تحقیق و تفحص از برخی مناطق آزاد هستیم.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد