همه واکنش‌ها به تئوری «نقد معصوم» توسط روحانی

برخی‌ برای اینکه بخواهند خود را تطهیر کنند، حاضرند معصومین ما را خراب کنند/ اعتقادات حق را در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند

کد خبر: 300542
|
11:21 - 1396/11/02
نسخه چاپی
برخی‌ برای اینکه بخواهند خود را تطهیر کنند، حاضرند معصومین ما را خراب کنند/ اعتقادات حق را در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند
اسلام آبادخبر: نخستین بار نیست که روحانی برای اثبات نظرات سیاسی‌اش، از تاریخ اسلام برداشت شاذ ارائه کرده است که نمونه معروف آن گرفتن درس مذاکره از عاشورا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای بود که با واکنش‌ تند مواجه شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای اخیر سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر قابل نقد بودن معصومین از جمله پیامبر و امام زمان(عج) با واکنش‌های متعددی روبرو شده است. حسن روحانی رئیس جمهوری روز 18 دی ماه در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحبت‌هایی گفت: «همه باید انتقاد شوند و استثناء ندارد. تمام مسئولین در کشور قابل نقداند. ما در کشور معصوم نداریم مگر اینکه یک‌وقت امام دوازدهم ظهور کرد که‌ آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد، بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر صحبتی می‌کرد یک نفر بلند می‌شد و می‌گفت «ا من الله ام منک؟» حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر می‌گفت «من الله» که هیچ امر خداست اما اگر می‌گفت «منّی» طرف مقابل می‌گفت قبول ندارم و نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم».

این سخنان با واکنش‌های گسترده‌ای در میان علما و حوزه‌های علمیه مواجه شد. آنچه که در ادامه می‌آید واکنش بعضی مراجع عظام و علمای اعلام درباره سخنان رئیس‌جمهوری درباره امکان نقد معصوم است:

*معصوم بودن ائمه از خطا و گناه از مسلمات مذهب شیعه است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه معصومان(ع) خط قرمز شیعه هستند، ابراز داشت: گفت‌وگوهای زیادی درباره سخنان یکی از مسؤولان بود که چرا دامنه نقد را به معصومان(ع) نیز کشیده است که بعداً بخشی از آن تکذیب شد. نامه‌های زیاد و تلفن‌های فراوانی به دفتر ما رسید که چرا حریم معصومان(ع) شکسته شده و شما سکوت کرده‌اید، عرض کردیم که سکوت نمی‌کنیم، صرف نظر از اینکه محتوای کلام آن مسئول دقیقاً چه بوده، عرض ما این است که معصومان(ع) خط قرمز ما هستند و معصوم بودن آن‌ها از خطا و گناه از مسلمات مذهب شیعه است.

وی خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا هنگامی که می‌خواهید مسأله نقد را به همه عمومیت دهید به سراغ زمان معصومان می‌روید؟ شما می‌گویید در جامعه افراد، غیر معصوم بوده و قابل نقد هستند. اما کاری به خط قرمز نداشته باشید. چه ضرورتی برای این کار وجود دارد؟ در این زمان که نیاز شدید به وحدت داریم چرا سخنانی گفته می‌شود که جامعه را ملتهب می‌کند؟

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: شما بگویید مسئولان قابل نقد هستند، اما چه کار به معصومان و زمان آن‌ها دارید که دردسر بی‌دلیل برای خود درست می‌کنید؟ در شرایط فعلی تضعیف قوای سه گانه صلاح جامعه نیست اما گاهی خودشان مشکل درست می‌کنند. این گونه مسائل سبب شده که این باور برای برخی پیدا شود که منظور ایشان این است که ذهن مردم را از مشکلات و مطالبات دور کنند و به حاشیه ببرند. نباید کاری کرد که این باور برای مردم پیدا شود.

*اینکه می‌توان از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) انتقاد کرد مغالطه‌کاری است

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی هم دیگر مرجع تقلیدی بود که به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان داد. وی با اشاره به مسأله مطرح‌شده در زمینه عصمت معصومان(ع) تصریح کرد: اینکه می‌توان از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) انتقاد کرد مغالطه‌کاری است؛ آنها اجازه سؤال می‌دادند ولی انتقاد از آنها وجود ندارد؛ از آنها سؤال می‌شد و جواب می‌دادند پیامبر(ص) و ائمه(ع) معصوم هستند و انتقاد از آنها معنا ندارد، فضلا و علمای حوزه پاسخ لازم را دادند، بنابراین در این زمینه مغالطه‌کاری نباید کرد. ائمه اطهار(ع) معصوم هستند و شکی در این موضوع نیست. اوصاف ائمه اطهار(ع) در زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) ذکر شده است.

وی با اشاره به مسائل داخل مملکت گفت: نباید به مسائلی مانند عصمت انبیا مشغول باشیم؛ شاید نقشه دشمن باشد و این جریانات را به وجود می‌آورند تا مسلمانان مشغول و سرگرم به هم باشند و دشمن استفاده کند.

*موقع حرف زدن در محدوده‌هایی که کار نکردیم وارد نشویم

آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه کسی که می‌خواهد مطلب اخلاقی بگوید، خودش باید اهلیت برای اخلاق گفتن داشته باشد، ابراز داشت: از جمله اموری که باز در جامعه ما مورد ابتلاء هست، مسأله انتقاد است. چه کسی باید انتقاد کند، چگونه باید انتقاد کند؟ نسبت به چه کسی باید انسان انتقاد کند؟ اینها حساب دارد. اینها در شریعت مشخص است. 

وی با اشاره به اینکه انتقاد را اهلش باید انجام دهد، افزود: آیا کلام هر کسی را باید در ترازوی سنجش بگذاریم، کلام معصوم هم همین گونه است؟ ولو اهل انتقاد هم باشیم و لو مطابق احکام و آداب انتقاد می‌خواهیم انتقاد بکنیم؟ آیا کلام معصوم هم همین طور است؟ کلام امام، کلام نبی قابل انتقاد است به این معنی که سنجش بکنیم تا بفهمیم صحیح است یا نه؟ پس «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحی‏» کجا رفته است؟ آیه مبارکه «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» کجا رفته است؟ امام و نبی و ملائکه عباد مکرمون، این قرآن است، لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُون‏.

آیت‌الله حسینی میلانی تصریح کرد:‌ پس اگر کسی بیاید در یک ملأ عامی بگوید مانند آن اعرابی که آمد بر پیغمبر اکرم(ص) انتقاد کرد که این کلام از شماست یا از خداست، پس می شود انتقاد کرد بر پیغمبر اکرم (ص)؟ این حرف است؟ کسی که تحصیل کرده باشد، کسی که اهل مطالعه باشد، تمسک می کند به حرف آن اعرابی که بعد از واقعه غدیر آمد اعتراض کرد بر پیامبر اکرم(ص) که این کلامی که گفتید از خودتان هست یا از خدا؟ آن وقت آیه مبارکه «سأل سائل بعذاب واقع» نازل شد و این آدم همان‌جا به درک رفت. این اعتراض بود اولاً، ثانیاً انتقاد نسبت به کلام معصوم اعم از امام و نبی و ملائکه راه ندارد. انتقاد برای سنجش حق از باطل بود، مگر معصوم باطل می‌گوید؟ بنابراین نباید جوری حرف بزنیم که مدرک به دست دشمنان بدهیم، نباید جوری حرف بزنیم که توجیه کنیم برخورد بعضی صحابه را با پیغمبر اکرم(ص)، نباید جوری حرف بزنیم که موجب عذاب بشود.

*ظاهراً دروسی را که در جوانی خوانده‌اید فراموش کرده‌اید

آیت‌الله محسن اراکی عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسأله نقد اهل البیت(ع) و خصوصا پیامبر اکرم(ص) به اصل عصمت بازگشت دارد و این مسأله‌ای اتفاقی میان فریقین است، گفت: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌کند و آیه «من یطع الرسول فقد اطاع الله» کلام پیامبر را مطلقاً کلام خدا می‌داند،‌ طبق آیه «و نضع موازین القسط» و تفسیر آن، اهل بیت(ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند. اینکه بگویید همه چیز و همه کس قابل نقد است، مسدود کردن باب نقد صحیح است.

وی خطاب به روحانی گفت: ظاهراً دروسی را که در جوانی خوانده‌اید فراموش کرده‌اید، لذا بهتر است به سیاست خود بپردازید، وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخروی‌شان کار نداشته باشید.

*یکی از اصول ضروری شیعه اثنی عشری را منکر شده‌اند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روز 24 دی ماه درباره شبهات مطرح شده در ارتباط با معصومین(ع) بیانیه‌ای به قلم محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر کرد، در بخشی از این بیانیه آمده است: این روزها سخنانی از بعضی مسئولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم(ص) و ائمه‌معصومین(ع) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول ضروری مذهب حقه تشیع اثنا عشری است را منکر شده‌اند،‌ از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکان‌پذیر نیست و معیار نقد عبارت است‌از؛ حقایق مسلمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسول‌اکرم(ص) و معصومین(ع) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.

این بیانیه افزود: خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیة کریمه «لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تأکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمین است و آیات کریمة «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی»، «إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی» و ده‌ها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم(ص) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی‌اکرم و سایر معصومین(ع) که عصمت پیامبران الهی به ویژه رسول اکرم و ائمه دوازده‌گانه معصوم(ع) را به صراحت اثبات می‌کنند.

در بخشی دیگر از این بیانیه با بیان اینکه نفی عصمت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع است،‌ آمده است: اکیداً توصیه می‌کنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از شماها انتظار دارند گره‌گشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهار نظر در مسائل اعتقادی و تخصصی که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

*از نظر مبانی اعتقادی شیعه، نقد و انتقاد نسبت به ائمه(ع) معنا ندارد

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه این روزها در کلمات ریاست محترم جمهوری سخنی به این مضمون مطرح و منتشر شده که همه‌ ما قابل نقد هستیم و باید انتقاد شویم. بعد مع الأسف این تعبیر را نسبت به معصومین(ع) توسعه و سرایت داده‌اند و باز تأسف بیشتر اینکه نسبت به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)، آن هم با استدلال به روایات این معنا را مطرح کرده‌اند، افزود: در اینکه مقصود اصلی ایشان چیست؟ آیا همین ظاهر کلام است یا نه؟ ما فعلا مطلبی نداریم. ممکن است مقصود اصلی‌شان معنای دیگری باشد، اما ظاهر کلام ایشان مطلبی کاملاً باطل و ناصحیح است، مسأله‌ عصمت انبیا که بالاترین درجه‌ آن متعلق به پیامبر اکرم(ص) است و همچنین عصمت ائمه معصومین(ع) با آیات متعدد از قرآن کریم استفاده و اثبات می‌شود.

وی گفت: شیعه اولوالامر را ائمه معصومین(ع) می‌داند که مصادیق آن محدود و معین است. لذا ما بالصراحه می‌گوئیم ائمه، معصوم هستند و این یک مسأله‌ قرآنی خیلی روشن است، عرض ما این است به همان ملاکی که در مورد خدای تبارک و تعالی، مسأله نقد متصور نیست، اگر گفته شود خدا را می‌شود نقد کرد، آن خدا دیگر خدا نیست، به ملاک اینکه پیامبر و ائمه هم حجت الهی‌اند و لزوم اطاعت مطلقه دارند، اینها هم قابل نقد نیستند.



آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان داشت: لذا از نظر مبانی اعتقادی شیعه، نقد و انتقاد نسبت به ائمه(ع) معنا ندارد. اگر بخواهد نقد شود دیگر امام نیست، اگر بخواهد نقد شود، حجّت خدای تبارک و تعالی نیست و لزوم اطاعت مطلقه ندارد. چون منتقد در مقام نقد می‌خواهد می‌گوید شما اشتباه می‌کنی و من نباید در این مطلب از تو اطاعت کنم، آنگاه اطاعت مطلقه امام از بین می‌رود. جناب رئیس جمهور محترم در صحبت‌هایشان به این جمله استشهاد کرده که گاهی اوقات پیامبر مطلبی را می‌فرمود بعد اصحاب سؤال می‌کردند «أمِن الله أم من رسوله»؟ اگر پیامبر می‌فرمودند از جانب خداست اینها دیگر اجازه نقد به خودشان نمی‌دادند، اما اگر پیامبر می‌فرمودند از جانب خودِ من هست، لعلّ که اجازه‌ نقد داشتند، پس پیامبر اجازه‌ی نقد به خودش می‌داده. چنین کلامی از ایشان خیلی تعجب‌آور است. بالأخره ایشان هم در همین حوزه درس خوانده، پای درس بزرگان هم بوده، خوش استعداد هم هست، ولی مایه تعجب است که چطور این استدلال باطل را بیان می‌کند؟

*برخی‌ برای اینکه بخواهند خود را تطهیر کنند، حاضرند معصومین ما را خراب کنند

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری هم در حاشیه کنگره جمعیت جوانان انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران نسبت به برخی اظهار نظرها درباره نقد به معصومین واکنش نشان داد و گفت: عصمت یک دژی که هیچ‌کس نمی‌تواند وارد آن شود؛ عصمت و عامه و معصوم غیر از عدل است؛ یعنی دژ آن‌چنان محکم است که کسی قابل ورود به آن نیست. چنین اظهاراتی یا حاکی از معلومات پایین است یا شاید برخی‌ها می‌خواهند بگویند اگر من ایراد دارم نعوذبالله به معصومین نیز ایراد بوده است، این سخنان برای این ایراد می‌شود که برخی‌ برای اینکه بخواهند خود را تطهیر کنند، حاضرند معصومین ما را خراب کنند که این بی‌انصافی است.

*باید نصیحت کرد که هر چه دیگران به دهنتان می‌گذارند تکرار نکنید

آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: واقعاً جای تعجب است که برخی یک امر واضح در نزد عموم که دارای ادله‌ متعددی از کتاب و سنت است، زیر سؤال می‌برند و بلکه معکوس جلوه می‌دهند و تجویز نقد پیامبر(ص) و معصوم(ع) می‌کنند. به آیات قرآن شریف مراجعه کنید! مسلمان کسی است که از هر نظر هم تسلیم خدا باشد و هم تسلیم رسول خدا(ص)، اصلاً تسلیم رسول خدا بودن یعنی تسلیم خدا بودن: «مَنْ‏ یُطِعِ‏ الرَّسُولَ‏ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً» ... رسول خدا(ص) مسدد و موفق و مؤید به روح القدس بود. این مطلب خیلی جالب است که در هیچ‌ چیز از امور اداره‌ مردم یعنی همان امور اجتماعی، هیچ زلّه و خطایی نداشت.

وی ادامه داد: آن وقت کسانی بیایند و نقد کردن و مخالفت در حکومت معصوم(ع) و در مقابل پیامبراکرم(ص) را که اساس عصمت است تجویز کنند! واقعاً جای تأمّل است. چه انگیزه‌ای باعث چنین افکار و سخنانی می‌شود؟ اگر کسی یک مقدار تعهد داشته یا یک مقدار به مسائل اجتماعی توجه داشته باشد، چنین مطلب واضح دینی و مورد قبول عامّه ـ چه رسد به اهل فن و متخصصین در مسائل ـ را زیر سؤال نمی‌برد چه رسد به اینکه آن را معکوس جلوه دهد! واقعاً باید تحلیل شود. چرا چنین کاری از کسی سر می‌زند؟ به چه انگیزه‌ای؟ از جهل است؟ از عدم تعهّد است؟ از القائات دشمنان است؟ و یا ترکیبی از این‌هاست؟ علاجش چیست و چگونه باید جبران بشود؟ یک امر واضحی که این همه آیات و روایات درباره‌ی آن وجود دارد و امری که مورد قبول همه‌ است، معکوس جلوه داده شود!؟ باید به مثل این افراد، نصیحت کرد که هر چه دیگران به دهنتان می‌گذراند تکرار نکنید و هر چه را که در گوشتان می‌خوانند باور نکنید.

*این سخنان جز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر عدم امکان نقد بر معصومین(ع) گفت: تعجب ما و همه مردم این است که چرا یک روحانی تحصیل‌کرده این حرف را می‌زند و به چرایی این مسأله در محل خود باید پاسخ داد، اگر در بیان این جمله از سوی گوینده اشتباهی رخ داده است، بهتر است هر چه زودتر و به صراحت اشتباه بودن گفته خود را اعتراف کنند، این بی معناست که کسی که مصون از خطا و اشتباه است را نقد کنیم و این منطقی‌ترین جواب این مساله است.

وی افزود: در هیچ جای قرآن نمی‌بینیم که اجازه انتقاد به پیامبر(ص) داده شده باشد و خداوند در قرآن در آیه معروف «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» تأکید دارد که از خدا و رسولش باید اطلاعت کنید و در این صورت نقد دیگر معنی پیدا نمی‌کند، کسی که مؤمن است در برابر فرمان خدا و رسولش فرمان‌بردار است و در دلش هم ناراحتی وجود ندارد و کسی که به فرمان و نظر پیامبر نقدی دارد، این به این معنی است که او دل به پیامبر نداده است و او را هنوز قبول نکرده است.

صادقی تصریح کرد: رفتار یک فرد جاهل معیاری بر صحت آن عمل نیست و سکوت و تحمل پیامبر خدا(ص) بر یک رفتار هم ملاک درستی آن عمل نیست، پس این استدلالات مغالطه‌آمیز را باید کنار گذاشت. این سخنان در اندیشه روشنفکرانی دارد که پایه دینی ندارند و تفکر آن‌ها در مکاتب غربی شکل گرفته است و در تفکر این عده اصل انسان است نه خدا و وقتی اصل انسان شد، به خدا هم می‌شود اعتراض کرد و این مسأله در دوران اصلاحات گفته و نوشته شد که حرفی کفرآمیز است،‌ این سخنان جز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد و در فرهنگ دینی ما ریشه‌دار نیست.

*اعتقادات حق را در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند/نقل یک حدیث جعلی

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما به اهداف این سخنان خوش‌بین نیستیم و نگرانی داریم که از این کلام سوءاستفاده و حریم‌های این کشور آسیب ببیند، افزود: گفته شده است که امام زمان(عج) و پیامبر(ص) قابل نقد هستند؛ این تعبیر زیر سؤال بردن یک اعتقاد حق، مسلم و ثابت شده اسلام و تشیع است و در این بیان دو مطلب خلط شده است، اول آنکه پیغمبر(ص) کدام اجازه نقد را می‌دادند، مشخص است که پیامبر اسلام قابل نقد نیست و دلیل آن در دهها آیه و روایت آمده است که پیامبر سخن و رفتاری بدون وحی ندارد و سخن دیگر این است که پیامبر اجازه نقد می‌دادند اما این مسأله به معنای قابل نقد بودن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تقاضای من از صاحبان تریبون این است که اعتقادات حق را که سال‌ها علما با خون دل آن را تثبیت کرده‌اند در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند و از این رو از مسئولان انتظار می‌رود که جای طرح مباحث چالش‌زا به معیشت مردم، حل گرانی و رفع مشکل بیکاری بپردازند، اینکه استناد شده در تصمیمی از تصمیمات پیامبر سؤال کننده پرسیده این از شما است یا خدا تحقیقاً این نقل دروغ است و علامه سیدجعفر مرتضی در کتاب الصحیح دروغ بودن این را اثبات کرده است.

*اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلاً معصوم نیست

آیت‌الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلاً معصوم نیست، ابراز داشت: کسانی بودند که الحاد داشتند و قرآن در مذمت آن‌ها خیلی حرف زده است. اینها می آمدند آزار و اذیت می کردند و انتقادهای غلط می کردند آنها چه ربطی دارد به این که پیغمبر قابل انتقاد باشد پیغمبر قابل انتقاد باشد معصوم نیست اگر معصوم نباشد که پیغمبر نیست. گمان می‌کنم این حرفها از ناآگاهی است و گرنه شاید هدفی هم نداشته باشد ولی ناآگاه است، ایشان چطور این حرف را زده است او باید بداند این حرف‌ها را که می زند کشور ما اهل بیتی است، اهل بیت را دوست دارد کشور ما با اهل بیت صبح و شام زندگی می‌کنیم با روایاتش زندگی می‌کنیم.

*تنها فرقشان با مردم عادی عمامه‌شان است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در نشست با موضوع «رسالت‌های امروز حوزویان در عصر کنونی» با انتقاد از برخی عمامه به سرها که امام معصوم(ع) را هم قابل نقد می‌دانند، گفت: چرا بعضی از طلبه‌ها و روحانیون عمامه به سر در فکر نقد امام زمان(عج) هستند، هدف آنان از این نوع سخنان چیست؟ باید طلبه امروزی طوری درس بخواند تا مانند امام راحل تأثیرگذار شود تا فردای قیامت شرمنده شهدا نشود. شهدا برای ماندن انقلاب اسلامی خون دادند، طلبه در کنار تعلیم به اخلاق و تهذیب هم اهمیت دهد تا گرفتار مسائلی نشود که بعضی افراد عمامه به سر گرفتار آن شدند و چه فعالیت‌ها که نکردند و نمی‌کنند و تنها فرقشان با مردم عادی عمامه‌شان است.

مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ابراز داشت: چرا آدم گرفتار فساد اخلاقی و اقتصادی می‌شود، چون اخلاق و تهذیب نفس از اول برایش مهم نبوده است. امروز دچار فساد و انحراف فکری و مالی شدن به مراتب ممکن‌تر از صد سال گذشته است. امروز بعضی‌ها ادعای امام زمانی می‌کنند و متأسفانه بعضی از طلبه‌ها، گرفتار این انحرافات عقیدتی شده و دور آن مدعی جمع می‌شوند.

*از کسی که خودش روحانی است شنیدن چنین حرفی تعجب دارد!

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت شهر تهران بیان داشت: از کسی که خودش روحانی است شنیدن چنین حرفی تعجب دارد! خیلی متأثر شدم یک کسی در جایگاه ریاست جمهوری چنین حرف‌هایی بزند.

*استناد به رفتار مردمان بدوی صدر اسلام برای نقد معصومان، اشتباه است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه استناد به رفتار مردمان بدوی صدر اسلام برای نقد معصومان، اشتباه است، گفت: ما نمی‌توانیم رفتار جاهلانه یک غیرمعصوم در برابر معصوم را مبنای استنباط دینی خود قرار دهیم. یک فرد صحرانشین بدوی تربیت نشده خدمت معصوم آمده و حرفی زده است آیا این موضوع دلیل می‌شود که مومنین متعهد با سطح فکر رشد کرده در اعصار بعدی هم همان روش را در پیش بگیرند؟

* کار روحانی با حوزه سخت‌تر می‌شود؟

بعد از اینکه مراجع و علما به سخنان رئیس جمهوری در خصوص امکان نقد معصوم واکنش نشان دادند، دفتر رئیس‌جمهور مجبور شد در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب انتساب این جمله به رئیس جمهور که «امام زمان(عج) هم قابل نقد است»، بیان کند: باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین (ع) از مسلمات قطعی تشیع است،‌ اما فیلم سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه خود گویای همه چیز است.» هر چند دفتر رئیس‌جمهور صحبت‌های حسن روحانی را تکذیب کرد تا آبی بر آتش منتقدین ریخته باشد اما تیری که از چله کلام روحانی رها شد بعید است که به جای خود بازگشته باشد.

دولت حسن روحانی از ابتدای روی کار آمدن بارها بر رابطه خوبش با قم و حوزه‌های علمیه تأکید داشته است و از سوی مقابل نیز حمایت‌های خوبی از سوی مراجع دریافت کرده اما این رابطه حسنه کمابیش دچار فراز و فرود بوده است. این نخستین بار نیست که روحانی برای اثبات نظرات سیاسی‌اش، از تاریخ اسلام برداشت شاذ ارائه کرده که نمونه معروف آن گرفتن درس مذاکره از عاشورا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای با غرب بود که آن سخنان نیز با واکنش‌های تندی از سوی روحانیون مواجه شد هر چند بعدها باز هم میانه دولت و مراجع بهبود یافت.

باید دید «پاستور» تا کجا از حمایت «قم» برخوردار است و آیا میانه علما با حسن روحانی آنقدر شکرآب خواهد شد که دست حمایتشان را از پشت وی بردارند یا خیر؟

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد