دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله مطرح کرد:

پایین بودن مقاومت بتن باعث ریزش بیمارستان اسلام آباد غرب در زلزله

کد خبر: 300589
|
13:55 - 1396/11/04
نسخه چاپی
پایین بودن مقاومت بتن باعث ریزش بیمارستان اسلام آباد غرب در زلزله
اسلام آبادخبر: دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله گفت: مقاومت بتن بیمارستان اسلام آباد غرب باید بیش از ۲۵ مگاپاسکال باشد اما تنها ۹ مگاپاسکال بود و برای همین در زلزله فروریخت.

به گزارشاسلام آباد خبر، علی بیت اللهی پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش های لایه زمین در گیت بوستان اهواز با اشاره به اینکه ۲۰ گسل اصلی داریم که طول هر کدام از آنها حداقل بیش از ۱۰ کیلومتر است، اظهار کرد: ما میراث دار وضعیت مطلوبی از نظر ساخت و ساز در کشور نیستیم.

 

 

وی با اشاره به افزایش ریسک زلزله در کشور به دلیل افزایش المان های تحت ریسک افزود: در حال حاضر از حدود ۳۲ میلیون واحد مسکن حدود ۱۲ میلیون اسکله دار و حدود ۱۰ میلیون آن ساختمان های بنایی هستند.

 

 

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به اینکه گسل های ممتدی در کل کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۳۱۰ گسل اصلی لرزه زای بزرگتر از ۱۰ کیلومتر و با طول های بیشتر در اقصی نقاط کشور جانمایی شده که اگر بخواهیم از گسلی دور شویم قطعا به یکی دیگر نزدیک می شود.

 

 

بیت اللهی با بیان اینکه نقاطی که زمین شکستگی داشته و گسل با چشمه های آب زیرزمینی بوده هسته های اولیه شهری و جمعیتی شکل گرفته ادامه داد: وقتی زلزله ای مثل بم و رودبار رخ می دهد در سطح جهانی آمار تلفات افزایش و جزو ۵ یا حتی ۴ کشور آسیب خیز دنیا در این زمینه محسوب می شویم.

 

 

وی با اشاره به انفجار علمک های گاز، پارک ماشین در کلانشهرها و آتش سوزی باک بنزین این خودروها در صورت بروز زلزله یادآور شد: تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ پس لرزه در کرمانشاه داشتیم که جزو نادرترین زلزله ها بوده و با ۷.۳ ریشتر به وقوع پیوست.

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به اینکه گسیختگی های ممتد باعث اختلاف ارتفاعی حدود بیش از سه متر در برخی مناطق شد، عنوان کرد: حدود ۶۲۰ نفر در زلزله کرمانشاه فوت شده که نسبت تلفات بانوان به مردان ۱.۲۳ درصد بیشتر است.

 

 

بیت اللهی با اشاره به اینکه حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در اثر زلزله کرمانشاه تخریبی و حدود ۵۲ هزار واحد تعمیری گفت: ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و نوسازی این واحدها برآورد شده است.

وی با اشاره به مجروحیت هفت هزار و ۸۱۷ نفر و تخریب ۹۲ مدرسه در زلزله کرمانشاه اضافه کرد: درس هایی که از زلزله کرمانشاه گرفتیم را باید بدون هیچ ملاحظه ای منتشر و از خودمان انتقاد کنیم؛ باید نقطه ضعف خود را بپذیریم چون در غیر این صورت هرگز تکامل پیدا نمی کنیم.

 

 

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به لزوم تدوین سامانه جامع کمک های مردمی اظهار کرد: مسکن مهر اسلام آباد غرب خوب ساخته نشده و یک دهم g برای آن خوب نبود؛ مسکن مهر در سرپل ذهاب در مقابل شتاب ثبت شده این شهر خوب بود و اسکله آن باقی مانده بود.

 

 

بیت اللهی با اشاره به اینکه زلزله کرمانشاه ژئوتکنیکی بوده ادامه داد: اهمیت ژئوتکنیک لرزه ای در این زلزله به وضوح بارز بود؛ این زلزله از جمله نادر زلزله هایی هست که در آن خواص خاک و ساختگاه اثرات خود را در زلزله آشکارا نشان داده است.

وی با اشاره به خسارت های وارد شده به بخش برق، آب و قطعی گاز و خطوط مخابرات در زلزله کرمانشاه گفت: در بیمارستان ساختمانی که بسیار مهم است و از نظر آیین نامه ۲۸۰۰ باید بعد از زلزله هم کار کند، متأسفانه مقاومت بتن آن که باید بیش از ۲۵ مگاپاسکال باشد ولی تنها ۹ مگاپاسکال بود و برای همین بیمارستان ۹ ماه ساخته اسلام آباد غرب برای یک دهم جی تحمل نکرد و فروریخت.

 

 

دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله با اشاره به ریزش سنگ در تنگ پاطاق و مسدود شدن جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب تا صبح بعد از حادثه و همچنین شکستن تعدادی پل در زلزله کرمانشاه بیان کرد: مدیرانی داریم که از تهران نامه های مکتوب را امضا می کنند که باید این مسائل را هم درنظر گرفت./مهر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها