اینجا کارگران مشغول بیکاری اند /دردی که پدر را شرمنده فرزند کرده است

کد خبر: 300616
|
09:57 - 1396/11/05
نسخه چاپی
اینجا کارگران مشغول بیکاری اند /دردی که پدر را شرمنده فرزند کرده است
اسلام آبادخبر: کارگران سرگذری که هر روز صبح به نیت درآوردن پولی برا بستن زخم همیشه باز مخارج خانواده شان از خانه بیرون می زنند و در یکی از میدان های این شهر جمع می شوند و منتظر کارفرمایی که آنان را برای یک روز هم شده بر سر کاری ببرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درست مثل بقیه روزها داشتم مسیر منزل تا محل کارم را طی میکردم و در حالی که رکاب های دوچرخه ام را میفشردم، سوز زمستانی صورتم را سرخ کرده بود؛ در همین حال خداروشکر کردم که دستکشی در دستانم بود و لاقل دستانم از سرمای زمستان در امان بود.

داشتم مسیر را طی میکردم که ناگهان تجمع غیر عادی کارگران ساختمانی، آن هم در این هوای سرد، توجه من را به خود جلب کرد؛ کنجکاو شدم و لحظه ای توقف کردم.

5دقیقه، 10دقیقه، یک ربع و حتی نیم ساعت گذشت، اما خبری از کار نبود؛ این شد که تصمیم بر این گرفتم که با آن ها هم صحبت شده و درد دل آنها را بشنوم.

با شنیدن حرف هایشان، سرما را از یاد بردم...

بعضی از آنها در مورد وعده های پوچ نماینده های شورای شهر که قرار بود برایشان سرپناهی بسازند، گفتند؛ اما الان سرپناهی جز آسمان آبی خداوند برایشان نبود!

در ادامه صحبت های این افراد را می خوانیم:

بیش از 6 ماه است که سرگذر به انتظار کار نشسته ام

یکی از کارگران مسن جمع اینگونه گفت: با اینکه بیش از 6 ماه است که سرگذر به انتظار کار نشسته ام، اما کاری پیدا نکرده ام و این در حالی است که اجاره نشین هستم و باید مخارج یک خانواده 6 نفره را تامین کنم.

وی ادامه داد: اگر فکری به ما نمی کنید، پس در مقابل افرادی که از روی نیاز وتنگدستی دست به دزدی و کار خلاف می زنند نایستید.

وی افزود: این رسم مردانگی نیست که مسئولین ما با آرامش خاطر زیر یک سقف نشسته و نسبت به مشکلات ما بی اهمیت باشد؛ لاقل یک سرپناه برایمان ایجاد کنید تا از این سرما در امان بمانیم.

به گوش مسئولین برسانید که به دنبال عامل طلاق، فساد و اعتیاد نگردند؛ دلیلش همینجاست، بی پولی

یک از دیگر از کارگران ضمن اشاره به ضعف خدمات رسانی بیمه تامین اجتماعی، بیان داشت: بیمه به جز آنکه از ما پول دریافت کند، کار دیگری انجام نمی دهد.

وی تشریح کرد: مراجعه ما به بیمارستان تامین اجتماعی نه تنها دردی از ما دوا نمی کند، بلکه تنها اتلاف وقت است؛ چرا که پزشکان هم با دیدن ظاهر نامناسب ما، به ما توجه نمی کنند.

وی بیان داشت: به گوش مسئولین محترم برسانید که به دنبال عامل طلاق، فساد و اعتیاد نگردند؛ دلیلش همینجاست، بی پولی!

کارفرمایان از کارگران غیر بومی استفاده می کنند

در بین کارگران یکی جلو آمد و گفت: تمام کارکنان دولت، عیدی دریافت می کنند تا سال جدید خود را با بی نیازی و آسایش سپری کنند؛ اما نه تنها کارگران عیدی نمی گیرند، بلکه به علت نبود کار در نزدیک های سال جدید، درآمدشان نیز کاهش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: نرخ مزد دریافتی کارگران سرگذر، بیش از 8 سال است که ثابت بوده و بدون توجه به افزایش قیمت ها بدون تغییر باقی مانده است.

وی ادامه داد: هیچ یک از ما کارگران در پروژه های اجرایی در داخل استان سهیم نبودیم و کارفرمایان از کارگران غیر بومی استفاده می کردند.

مرد کارگر بیان داشت: بکار گرفتن کارگران افغانی در داخل کشور، مهم ترین عامل بیکاری کارگران می باشد؛ البته این امر، به دلیل عدم امکان بیمه شدن افغانی ها در درون کشور است و شاید سیاست اداره کار باشد.

وی افزود: اگر افراد چند شغله و زنان وارد بازار کار نشده و جایگاه افراد سرپرست خانوار را نگیرند، این وضعیت بر سر ما نمی آمد.

تمام این صحبت ها من را واداشت که دلیل این همه مشکلات کارگران را ازقول سرپرست خانه کارگر بشنوم.

حل مشکلات کارگران، نیازمند اتحاد و همکاری سه سازمان کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و خانه کارگر

سید محمود حسینی با حضور در دفتر پایگاه خبری بجنا در رابطه با مشکلات پیرامون کارگران، گفت: خانه کارگر تنها به عنوان سازمان مدافع حقوق کارگران و تریبونی برای رساندن صدای کارگران به گوش مسئولین مربوطه است.

وی بیان داشت: حل مشکلات کارگران، نیازمند اتحاد و همکاری سه سازمان کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و خانه کارگر می باشد که اداره کار در راس این هرم قرار دارد.

هیچ ارگانی، خانه کارگر را حمایت مالی نمی کند

وی افزود: به علت عدم اختصاص بودجه به خانه کارگر، برای سروسامان دادن اوضاع کارگران، نیاز به پیگیری و تعیین مسیر از سمت فرماندار و مقامات بالاتر می باشد.

سرپرست خانه کارگر خراسان شمالی اظهار داشت: خانه کارگر تنها قادر به دفاع از حقوق کارگرانی است که دارای عضویت این سازمان می باشند.

وی ادامه داد: کارگران با پرداخت مبلغ سالیانه 15 هزار تومان، از دوره های تخصصی فنی و حرفه ای رایگان، دفاع و مشاوره حقوقی و سایر مزایای خانه کارگر بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: هیچ ارگانی، خانه کارگر را حمایت مالی نمی کند و این سازمان بصورت خودگردان، توسط حق العضویت کارگران، اداره می شود.

حسینی ضمن درخواست از شهرداری مبنی بر تعیین مکان مسقف برای کارگران ساختمانی،گفت: امیدوارم که بتوانیم با همکاری اداره کار و تامین اجتماعی، گامی در راستای آسایش کارگران برداریم.

انجمن های صنفی به منظور پیاده سازی طرح های حمایتی برای کارگران در آینده تشکیل خواهد شد

قربان نباتیان معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در رابطه با مسئله درآمد کارگران گفت:  طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد روزانه کارگران ۳۱ هزار تومان می باشد که این مبلغ به صورت سالیانه و کشوری تعیین می گردد و خارج از وظایف سازمان های استانی می باشد.

وی در رابطه با مشکل عدم پرداخت عیدی به کارگران اظهار داشت:  هر کارفرما موظف است تا به نسبت فعالیت سالیانه کارگر به تعداد ماه به وی عیدی پرداخت نماید به طور مثال به ازای هر ماه کار یک کارگر ۵ روز  دستمزد آن باید به عیدی تعلق گیرد.

وی ادامه داد:  کارفرمایان موظف به پرداخت حداقل دستمزد روزانه هستند اما گاها توافق بین کارگر و کارفرما صورت می گیرد که از لحاظ اداره کار مردود می باشد اما در صورت تخلف کار فرما، اداره کار پیگیر این مساله خواهد شد.

نباتیان بیان داشت : در گذشته جایی برای سازماندهی کارگران در نظر گرفته شده بود که این امر مورد استقبال کارگران قرار نگرفت اما امید است که در آینده با همکاری شهرداری اقدامات مناسبی عملی شود.

وی گفت:انجمن های صنفی به منظور پیاده سازی طرح های حمایتی برای کارگران در آینده تشکیل خواهد شد که به طور مثال اگر کارفرمایی نیاز به جوشکار داشته باشد آن انجمن با توجه به توانایی های کارگران موجود و به نوبت به ارباب رجوغ معرفی می نماید.

معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان در رابطه با ورود زنان و افراد چند شغله به بازار کار گفت: طبق قانون اساسی این امر ممانعتی نداشته و هر شخصی می تواند خارج از ساعت اداری به هر فعالیتی مشغول شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد