زنگ سقوط شیوخ عربستان به صدا درآمد؛

آشفته بازار حکومت داری در نظام آل سعود/ از توافق مالی تاجران سرشناس با حکومت آل سعود بر سر پرونده های فساد تا بازداشت شاهزاده های میلیاردر!

کد خبر: 300630
|
08:51 - 1396/11/07
نسخه چاپی
آشفته بازار حکومت داری در نظام آل سعود/ از توافق مالی تاجران سرشناس با حکومت آل سعود بر سر پرونده های فساد تا بازداشت شاهزاده های میلیاردر!
اسلام آبادخبر: شاهزاده میلیاردر سعودی افزود، انتظار دارد که کنترل سرمایه‌گذاری جهانی خود در شرکت هلدینگ پادشاهی را ادامه‌ دهد؛ بدون این که مجبور به تسلیم دارایی‌هایش به دولت شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک منبع رسمی در عربستان سعودی روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که چندین تاجر سرشناس این کشور با مقامات حکومت آل سعود بر سر پرونده های فساد به توافق مالی دست یافته اند.

به نقل از این منبع رسمی، این تاجران سرشناس عبارتند از: «ولید الابراهیم» مالک شبکه تلویزیونی اِم بی سی؛ «فوآز الحکیر» سهامدار اصلی در شرکت فوآز عبدالعزیز الحکیر؛ «خالد التویجری» رئیس پیشین دادگاه سلطنتی؛  و «ترکی بن ناصر» رئیس پیشین سازمان هواشناسی و حفاظت از محیط زیست عربستان.

این منبع رسمی که خواست نامش فاش نشود، از ذکر شروط این توافق خودداری کرد.

گفتنی است  که تاکنون هیچ یک از تاجران نامبرده در مورد این گزارش منتشره اظهارنظر نکرده اند.

یک کارشناس مسایل بین‌الملل: حاکمان عربستان در تعاملات سیاست خارجی الکن هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سعودی ها در داخل مرزهای کشورشان و خارج از آن حاضر به شنیدن هیچ صدایی نبوده و در تعاملات سیاست خارجی هم الکن هستند و نمی توانند تعامل خوبی با سایر کشورها داشته باشند.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برگزاری گفت‌وگوهای منطقه ای خاطرنشان کرد: اگر کسی به طور جدی چنین پیشنهادی را مطرح کند، به نظر من یا احتمالا شناخت دقیقی از وضعیت موجود ندارد یا شاید دنبال گرفتن ژستی تبلیغاتی است.

وی ادامه داد: مشکل منطقه ما مسئله بین ایران، عربستان، ترکیه و یا کشور دیگری نیست که بتوان آن را با گفت‌وگو  حل و فصل کرد، بلکه جنس منازعه منطقه ناشی از دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.
کوشکی خاطرنشان کرد: اگر عربستان به عنوان کشوری مستقل که منافع و مصالح کشور خود را می شناسد و به دنبال آن است، بخواهد با  دیدگاه برقراری مذاکره و گفت و گو در منطقه غرب آسیا عمل کند، قطعا باید به  دنبال ائتلاف منطقه ای با حضور ایران و ترکیه باشد. اما می بینیم که سعودی‌ها کاملا برعکس این مسیر حرکت می کنند. یعنی هم خود را با ایران وارد چالش می کنند، هم با ترکیه و قطر وارد تنش می شوند. یعنی تقریبا در جهان عرب جایی نیست که سعودی‌ها با آنها وارد چالش نشده باشند.

وی ادامه داد: چنین رویکردی دو ذهنیت را برای ما ایجاد می کند. یا اینکه حاکمان عرب دیوانه هستند که نمی توان چنین فرضی را قبول کرد یا اینکه باید قبول کرد که آنها اراده سیاسی مستقل برای تامین منافع و مصالح ملی عربستان را ندارند که این گزینه، گزینه درستی است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اینکه سعودی‌ها اراده مستقل سیاسی ندارند تا در چارچوب منطقه  مسائل را حل کنند، حاکی از آن است که نمی توانند برای مصالح ملی و امنیت کشورشان تصمیم بگیرند و آنطور که به نظر می رسد سعودی ها  زیر فشار قدرت‌های بیرونی در مسیری حرکت می کنند که آنها را منزوی کرده است.
کوشکی بابیان اینکه برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، حاکمان سعودی را در جهان اسلام  منزوی خواهد کرد، افزود: به همین دلیل در چنین شرایطی گفت‌وگوی منطقه‌ای معنای خود را از دست می دهد و طرح آن هم نشان دهنده این است که یا طراح این موضوع دنبال گرفتن ژست سیاسی است یا اینکه به این مباحث واقف نیست، زیرا عربستان تنها با ایران مسئله  ندارد بلکه آنها نتوانسته اند رابطه منطقی با کشورهای دیگر منطقه مثل عراق، ترکیه و قطر برقرار کنند.

کوشکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه تحلیل شما در خصوص وضعیت داخلی عربستان چیست و با توجه به شرایط داخلی این کشور موضوع گفت‌وگوهای منطقه‌ای چطور امکانپذیر خواهد بود، گفت: فضای داخلی عربستان کاملا در اختیار جناحی است که  بی‌تجربه و در عین حال افراطی هستند.

وی ادامه داد: حاکمان عربستان از این نظر افراطی هستند که حتی در داخل بافت قدرت عربستان هم حاضر به پذیرش گفت‌وگو نیستند و دنبال حذف فیزیکی رقبا در داخل ساختار سیاسی عربستان هستند. این نگرش ناپخته، خام و افراطی که حتی شاهزادگان سعودی را هم تحمل نکرده و دست به حذف فیزیکی آنها می زند طبیعتا در خارج از مرزهای کشور و منطقه هم نخواهد توانست روابط معقولی با سایر کشورها داشته باشد و در برقراری تعامل با آنها الکن خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد : اینکه در حال حاضر رابطه سعودی‌ها با بسیاری از کشورهای منطقه به راحتی  متشنج می شود، نشان می دهد که حاکمیت عربستان دچار مشکلات بنیادی است و تا زمانی که حاکمیت نتواند زبان منطق و استقلال را چه در داخل این کشور و چه خارج از ‌آن بر رفتارهایش حاکم کند، با ادامه وضعیت فعلی یعنی ابراز خشونت و نفرت پراکنی، بعید به نظر می رسد که عربستانی ها چه در داخل و چه در خارج از خاک خود به سیاست خاصی دست یابند.

اولین مصاحبه شاهزاده میلیاردر سعودی پس از بازداشت

شاهزاده میلیاردر سعودی که در هتل ریتز کارلتون در بازداشت به سر می‌برد، امروز (شنبه) گفت‌ که احتمالا ظرف چند روز آینده آزاد خواهد شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ولید بن طلال در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز در سوئیت خود در هتل ریتز کارلتون گفت‌ که به زودی تبرئه شده و از بازداشت آزاد خواهد شد.

این نخستین باری است که شاهزاده ثروتمند سعودی از زمان بازداشت خود به طور علنی گفت‌وگویی انجام می‌دهد.

بن طلال تصریح کرد، در مذاکرات با مقامات سعودی، به تلاش خود برای اثبات این که مبرا از فساد است، ‌ ادامه می‌دهد.

شاهزاده میلیاردر سعودی افزود، انتظار دارد که کنترل سرمایه‌گذاری جهانی خود در شرکت هلدینگ پادشاهی را ادامه‌ دهد؛ بدون این که مجبور به تسلیم دارایی‌هایش به دولت شود.

وی ادامه‌ داد: هیچ اتهامی وجود ندارد. صرفاً گفت‌وگوهایی بین من و دولت وجود دارد. اعتقاد دارم که ما در آستانه اتمام کار در چند روز آینده هستیم.

بن طلال در این مصاحبه نسبت به آخرین حضور علنی خود که به مصاحبه‌ای تلویزیونی در ماه اکتبر باز می‌گردد، لاغرتر به نظر می‌رسید. با این حال، شاهزاده میلیاردر سعودی گفته که با او رفتار مناسبی داشته‌اند وشایعات در خصوص انتقال از هتل به یک زندانو برخورد نامناسب با او صحت ندارد.

این شاهزاده ثروتمند سعودی گفت‌ که عمدتا به این دلیل مصاحبه کرده است که چنین شایعاتی را رد کند.

بن طلال تصریح کرد، فرآیند رسیدگی به پرونده‌اش از این جهت بیشتر به طول انجامیده که او مصمم بوده تا اتهامات مطرح شده به طور کامل رفع شود. به گفته وی، کار این پرونده 95 درصد تمام شده است.

او ادامه داد: سوءتفاهمی وجود دارد و در حال رفع شدن است. از این رو مایلم اینجا بمانم تا همه چیز کاملاً حل شود و سپس بیرون بیایم و البته زندگی ادامه دارد.

شاهزاده میلیاردر سعودی اظهار کرد، قصد دارد بعد از آزادی به زندگی خود در عربستان ادامه دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها