خطر بحران آب در کرمانشاه؛

آب در کوزه هم نیست و زمین تشنه لبان می چرخد!

کد خبر: 300643
|
09:50 - 1396/11/07
نسخه چاپی
آب در کوزه هم نیست و زمین تشنه لبان می چرخد!
اسلام آبادخبر: پاییز و زمستان کم باران امسال کرمانشاه مانند بسیاری از مناطق کشور سبب ایجاد نگرانی هایی برای مردم شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، امسال مردم اقصی نقاط کشور در مقایسه با سال های گذشته پاییز و زمستان  متفاوت تری را تجربه کردند. روزهایی نسبتا متفاوت از لحاظ دمایی با پاییز و زمستان های سال های گذشته با کاهش شدید بارندگی.

حاکمیت چنین جوی سبب نگرانی مردم و البته در مواردی داغ تر شدن بازار شایعاتی مبنی بر تاثیر هارپ بر روی جو کشور شد! به هر جهت گذشته از چنین اخبار کذبی، اثرات مخرب کمبود بارش ها و گرم تر شدن دمای هوای فصل سرد سال بر محیط زیست بر کسی پوشیده نیست.

کاهش 46 درصدی بارش های کرمانشاه نسبت به دوره بلند مدت

مسئول فناوری اطلاعات هواشناسی استان کرمانشاه گفت: بارش ها در استان نسبت به دوره زمانی بلندمدت 46 درصد کاهش داشته است.

شایگان مهر در گفتگو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه 22 ایستگاه در استان میزان بارش ها را سنجش می کنند، اظهار داشت: تا اول بهمن ماه امسال 107 میلی متر بارش در سطح استان داشته ایم که این میزان در مدت مشابه سال قبل 104 میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت می بایست تا این بازه زمانی 196.5 میلی متر بارش می داشتیم که با این حساب میازن بارش ها 46 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین از کاهش 60 درصدی بارش ها در شهرستان کرمانشاه نسبت به دوره بلندمدت و 22 درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: بیشترین بارش های امسال به شهرستان پاوه با 211 میلی متر و کمترین به سومار با 38.1 میلی متر مربوط می شود.

به گفته وی، مدل های هواشناسی نشان می دهد که برای ماه های بهمن و اسفند امسال بارش ها بهتر و نزدیک به نرمال شود همچنین پیش بینی می شود در فروردین ماه نیز شرایط اندکی به سمت نرمال نزدیک تر شود.

لزوم پیشگیری از دامن زدن به خشکسالی با اقدامات انسانی

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در حوزه انسانی نباید خشکسالی را تشدید کنیم.

کاظم علیزاده در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: نگاهی به  بارش های امسال و وضعیت منابع آبی نشان می دهد که در نوعی شرایط تقریبا بحرانی قرار داریم زیرا در سطح کشور امسال میزان بارش ها نسبت به سال زراعی گذشته 33.5 درصد و نسبت به دوره بلندمدت 60درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش 90 درصدی بارش های استان نسبت به دوره زمانی بلندمدت افزود: اثرات کمبود بارش بر کسی پوشیده نیست اما به منظور پیشگیری از خشکسالی باید به منابع آبی شرب و منابع زیست محیطی اهمیت بیشتری داده شود زیرا از منظر زیست محیطی بررسی ها حاکی از خشک شدن چشمه ها و سراب ها است.

علیزاده گفت: این شرایط اثرات زیست محیطی شدیدی از نظر بوم شناسی و اکوسیستم بر جای می گذارد؛ همچنین زندگی گونه های جانوری را به دلیل نیاز به منابع آبی، علوفه و تغذیه به خطر می اندازد و از سوی دیگر باعث کوچ حیات وحش به مکان های ناامن و در نتیجه احتمال شکارشدن می شود.

وی وارد آمدن ضربات مهلک به اقتصاد کشور را از دیگر پیامدهای کم آبی دانست و افزود: برداشت های بی رویه از منابع آبی، عدم مدیریت، رعایت نکردن اصول مدیریتی در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی سبب دامن زدن به خشکسالی ها می شود.

علیزاده با تاکید بر لزوم پای کار آمدن مردم و مسئولان گفت: اگرچه جبران این بحران امکان پذیر نیست اما باید تدابیری اندیشید تا این وضعیت کمترین اثر را بر جامعه انسانی و حیوانی از خود برجای گذارد و در این میان نقش دستگاه هایی نظیر آب منطقه ای، امور آب، جهاد کشاورزی، استانداری، فرمانداری و مدیریت بحران پر رنگ تر است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد