سخنگوی دولت:

حاضر به وارسی حساب مردم برای حذف یارانه نیستیم/ مگر امکان دارد که مشخص نباشد پول کجا مصرف شده است

کد خبر: 300663
|
10:34 - 1396/11/08
نسخه چاپی
حاضر به وارسی حساب مردم برای حذف یارانه نیستیم/ مگر امکان دارد که مشخص نباشد پول کجا مصرف شده است
اسلام آبادخبر: سخنگوی دولت گفت:‌ طرحی که برای حذف یارانه‌ها مطرح شده است، عملیاتی نیست و دولت حاضر نیست یارانه‌ها را بی جهت حذف کند، چرا که وارسی حساب مردم را در دستور کار ندارد و حاضر به انجام این کار نیست.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی مواضع دولت در مورد گزارش تفریغ ٩٥ موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب 7 بهمن‌ماه بود که با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون گزارش تفریغ بودجه سال گذشته گفت: مطابق ماده 34 قانون برنامه و بودجه، وظیفه نظارتی بر مباحث عملیاتی و راهبردی در قوه مجریه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است.

 وی با اشاره به ماده 104 قانون دیوان محاسبات افزود: طبق قانون، همه دستگاه‌های نظارتی شورای هماهنگی دارند و هر یک از این دستگاه‌ها کار خود را انجام می دهند، سازمان برنامه و بودجه به عنوان بازرس در بازرسی ها حضور دارد، تا ببیند مدیریت وجود دارد یا نه.

 نوبخت با بیان اینکه نظارت ما بر تفریغ بودجه از نوع نظارت بودجه و مالی است اظهار کرد: چهار ماه دیگر مشخص می شود که آیا بودجه کامل اجرا شده است یا خیر.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: دیوان محاسبات کشور 23 تخلف را تعیین کرده است که ما در رابطه با آن گزارشی 19 صفحه‌ای تهیه کرده‌ایم.

 وی با اشاره بهاینکه مگر می شود در این کشور مشخص نباشد پولی کجا مصرف شده استاظهار کرد: قانون برنامه و بودجه مصوب سال 51 است، لذا سازمان برنامه و بودجه در 7 موضوع وظیفه دارد.

 نوبخت با اشاره به ماده103  و 104 قانون محاسبات عمومی افزود: گزارش اولیه را دولت برمبنای مشخصی تهیه و تقدیم دیوان محاسبات می کند و دیوان محاسبات این گزارش را بررسی و در نهایت به مجلس ارائه می دهد.

 وی با اشاره به ماده 221 آئین نامه داخلی مجلس ادامه داد: وظیفه دیوان محاسبات در این است که از دولت سوال، و حساب ها را بررسی کند، دیوان محاسبات مسئولیت و ماموریتی مبنی بر قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد.

 نوبخت بیان کرد:3 هزار و 800 میلیارد یارانه بین خانواده ها توزیع می‌شود،لذا گفته دیوان محاسبات مبنی بر اینکه 11 هزار و 479 میلیارد تومان فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشده حرف درستی نیست زیرا بین شرکت ملی گاز و خزانه داری کل کشور توافقی منعقد کرده ایم که این درآمد به چه ترتیب باید به خزانه واریز شود، یک بخش به عنوان عوارض مالیات کسر می شود و یک بخش دیگر باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود.

 وی ادامه داد: سال گذشته 8 هزار میلیارد از رقم فروش داخلی، به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت تا بدون مشکل یارانه‌ها را پرداخت کنیم.

 نوبخت با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه غیر از جایگاه نظارتی باید تخصیص بودجه را به خزانه بدهد، گفت: در این شرایط دولت و مدیرانش کار می کنند، اما متأسف هستم از اینکه یک اتهام دیگر به آنها اضافه شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه تصریح کرد:دولت از اینکه یارانه افراد نیازمند افزایش پیدا کند و در مقابل افراد غیر نیازمند که نیازی به دریافت یارانه ندارد از دریافت آن امتناع کنند استقبال می‌کند، به خصوص در شرایطی که دولت به پول احتیاج دارد تا وظایف خود را انجام دهد، اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با حذف یارانه چهار میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم میلیون نفر شدیم.

 وی ادامه داد:این طرحی که برای حذف یارانه‌ها مطرح شده است عملیاتی نیست و دولت حاضر نیست یارانه‌ها را بی جهت حذف کند، چرا کهوارسیحساب مردم را در دستور کار ندارد و حاضر به انجام این کار نیست.

نوبخت یادآور شد: اگر طرحی از سوی مجلس ارائه می‌شود و به مرحله عملیاتی نمی‌رسد به معنای عدم اجرایی شدن آن است و ماامیدواریممجلس نظر کارشناسی ما را نیز در نظر بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به عدم پرداخت ١٢٨ میلیون دلار از سوی شرکت گاز اظهار کرد: با توجه به اینکه در یک دادگاه بین المللی به دلیل اختلافات گازی با یکی از همسایگان مجبور به پرداخت غرامت شدیم و این غرامت از این منابع تامین شد، نباید اخبار را به صورتناتمام به مردم رساند تا موجب ابهام شود.

 وی همچنین در بره وجود ابهاماتی درباره انتشار اوراق قرضه تصریح کرد: سال گذشته در حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه فروخته شد، سپس در شهریورماه اصلاحیه در مورد بودجه به مجلس تقدیم شد و قرار شد ٤٨ هزار میلیارد اوراق دیگر فروخته شود تا طلب گندم‌کارانپرداخت شود، اما ما از همه این مبلغ استفاده نکردیم.

نوبخت ادامه داد: یک بخش از این مبالغ به بدهی‌های بانکی دولت اختصاص پیدا کرد و یک بخشی هم به شهرداری‌ها پرداخت شد، بنابراین از کل مبلغ استفاده نشد.

وی ادامه داد:دیوان محاسبات در جایگاهی نیست که انتشار اوراق قرضه را آینده فروشی بداند و آن را نقد کند، فقط یک مرجع حسابرسی است تا بفهمد آیا قانون اجرا شده یا تخلفی در کار بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مسئولینی که ادعا دارند بودجه با اقتصاد مقاومتی فاصله دارد، باید شاخص ارائه دهند؛ اقتصاد مقاومتی یعنی رشد اقتصادی و ما در سال ٩٥ طبق آمار مجامع بین‌المللی رشد اقتصادی داشته ایم و برای اولین بار این رشد را دو رقمی کرده ایم.

وی ادامه داد: ما در کاهش نرخ تورم موفق بوده ایم و سرعت افزایش قیمت‌ها را پایین آورده ایم و در عین حال صادرات غیر نفتی بر نفتی پیشی گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه یعنی تعادل منابع و مصارف افزود: ما به اهداف خودمان در بودجه رسیدیم و در حدود ٩٦ درصد از اهداف ما تامین شده است.

نوبخت تصریح کرد:ما نسبت به مشکلات مردم آگاه هستیم و تلاش می کنم آن‌ها را حل کنیم به طوری که در شش ماهه اول امسال ٧٩٥ هزار شغل ایجاد کردیم و در حدود ٦١٤ هزار نفر وارد بازار کار شده اند و در سال آینده یک میلیون سی و سه هزار شغل ایجاد خواهیم کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها