آخوندی حرف روحانی را هم گوش نمی‌دهد

کد خبر: 300767
|
08:50 - 1396/11/14
نسخه چاپی
آخوندی حرف روحانی را هم گوش نمی‌دهد
اسلام آبادخبر: نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه مشخص است اینکه حرف‌های رئیس‌جمهور توسط وزیر راه خوانده نمی‌شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «وطن امروز» از انفعال دولت در حوزه مسکن و توهین به طرح‌های سابق گزارش داده است: طی 5 سال گذشته مسؤولان دولتی بارها بر مزخرف بودن مسکن‌مهر تاکید کرده‌اند، اخیرا هم روحانی این خانه‌ها را قوطی خوانده است. سوال اینجاست که دولت تدبیر و امید چه گلی به سر صنعت مسکن زده است که این چنین بر طرح مسکن‌ دولت سابق می‌تازد، نکته اینجاست که بر فرض هم که مسکن‌مهر مزخرف است؛ انفعال در ساخت مسکن، عدم پاسخگویی درباره مسکن اجتماعی، عدم رسیدگی به مسکن‌مهرهای قبلی و نبود مدیریت روی بازار مسکن، از آن هم مزخرف‌تر است و دولت به جای انتقاد به این موضوع باید پاسخگوی شرایط موجود باشد.

به گزارش «وطن امروز»، از همان روزهای اول حضور آخوندی در دولت، موضوع مسکن اجتماعی به جای مسکن‌مهر مطرح شد. تفاوت عمده‌ میان این دو طرح میزان آورده است که در مسکن‌مهر به جز تسهیلات، مابقی هزینه‌ها توسط متقاضیان ارائه می‌شود اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می‌شود و حداکثر با  ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد خود، آنها امکان سکونت پیدا می‌کنند. مسکن اجتماعی خوب یا بد طی سال‌های اخیر اجرا نشد، یعنی بعد از گذشت 5 سال از مطرح شدن این طرح تاکنون یک واحد مسکن اجتماعی هم ساخته نشده است.

توهین به 12 میلیون ایرانی

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، میانگین تعداد افراد خانوادهای ایرانی 3/3  است که با ضرب آن در تعداد 3 میلیون و 630 هزار واحد مسکن‌مهر تحویل داده شده، جمعیت تعداد افراد ساکن در مسکن‌مهر به حدود 12میلیون نفر در کل کشور  می‌رسد. گفتنی است به دلیل قیمت پایین مسکن‌مهر اساسا این خانه‌ها خالی نمی‌مانند یا توسط مالک استفاده می‌شوند یا به صورت اجاره در اختیار مستاجران قرار می‌گیرند. همچنین با توجه به جمعیت 80 میلیونی کل کشور، ساکنان مسکن‌مهر 15 درصد کل جمعیت کشور برآورد می‌شوند. بر این اساس با هر بار حمله مسؤولان دولتی به مسکن‌مهر به سرپناه و خانه امید 12 میلیون ایرانی توهین می‌شود.

دولت طرح‌‎هایش در حوزه مسکن را شروع کند

علیرضا خسروی، عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و قوطی خواندن مسکن مهر، در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: مسؤولان دولتی زمانی می‌توانند مسکن‌مهر را ارزش‌گذاری کنند که آن را با طرحی دیگر مقایسه کنند. دولت  7 الی 8 طرح مسکن با نام‌های مختلف مسکن اجتماعی، مسکن پیشگام و چه چه راه انداخت اما همه بلا تکلیف مانده‌اند. وی افزود: در سال‌های اخیر در حوزه مسکن آنقدر ضعیف عمل شد که مشاور ویژه‌ای برای معضل کمبود مسکن توسط رئیس‌جمهور انتخاب شد و آقای ترکان موظف شد در بافت فرسوده شروع به کار کند، در حوزه مسکن‌مهر هم آنطور که مشهود است راه‌حلی برای حل مشکل وجود ندارد و تا سال 1400 هم مسکن‌مهرها تکمیل نخواهند شد.

آخوندی حرف روحانی را نمی‌خواند!

نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه مشخص است اینکه حرف‌های رئیس‌جمهور توسط وزیر راه خوانده نمی‌شود. خود روحانی هم در زمان تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی گفت اختلاف‌نظرهایی با وزیر داریم ولی برند بودن وزیر را هم نمی‌خواهیم از دست بدهیم. وی با انتقاد از طولانی شدن روند مسکن مهر، گفت: صدماتی که ساکنان مسکن‌مهر امروز از طولانی شدن روند تحویل این خانه‌ها می‌خورند بسیار زیاد است، در برخی موارد مردم سال‌هاست در حال پرداخت اقساط خانه‌های‌شان هستند اما به کلی نمی‌دانند این خانه‌ها در کجا وجود دارند. خسروی با بیان اینکه به دلیل فعالیت به عنوان شهردار با بافت‌های فرسود آشناست، گفت: خوش‌خیالی است که منتظر این باشیم در بافت‌های فرسوده به دلیل اهدای زمین به سازنده اتفاق خاصی رخ دهد، ما سال‌های پیش مقداری زمین در اختیار مسکن و شهرسازی قرار دادیم اما تمایلی برای تولید مسکن مشاهده نکردیم.  بر این اساس طرح نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با نام طرح «مسکن پیشگام» به ابتکار دولت تدبیر و امید در حال اجراست؛ در این طرح زمین‌های مسکوت دولتی در مناطق فرسوده در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌گیرد و آنها موظف به «بلوک‌سازی» در این مناطق می‌شوند. سرمایه این کار باید توسط توسعه‌گرها تامین شود، به ازای این سرمایه‌گذاری در نهایت مقداری از واحدهای ساخته شده متعلق به توسعه‌گر می‌شود. کارشناسان عملی شدن این موضوع را خوش‌بینانه می‌دانند زیرا بر این باورند که واحدهایی که به توسعه‌گر تعلق می‌گیرد آنقدر جذاب نیست که او هزینه‌ای سنگین در مناطق فرسوده انجام دهد.

کاهش 60 درصدی تولید مسکن در دوران امید

بر اساس گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه که ماه گذشته منتشر شده، تولید مسکن در سال ۱۳۸۹ با عرضه ۸۳۵ هزار واحد مسکن شهری جدید رخ داده است. در سال ۱۳۹۰ هم ۸۰۰ هزار واحد مسکن و در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۸۲۰ هزار واحد مسکن شهری جدید تولید شده است. در سال ۱۳۹۲ نیز با عرضه واحدهایی که ساخت آنها در دولت دهم شروع شده بود، ۸۳۴ هزار واحد مسکن شهری جدید وارد بازار مسکن شد اما از سال ۱۳۹۳ که سیاست‌های وزارت و راه‌وشهرسازی دولت یازدهم بر بازار مسکن حاکم شد، روند نزولی تولید مسکن شروع شد به طوری که در این سال تولید مسکن شهری به ۷۱۹ هزار واحد کاهش یافت. البته از آنجا که ساخت مسکن به طور معمول ۲ سال طول می‌کشد، بخش زیادی از ۷۱۹ هزار واحدی که در سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد، ساخت آنها در دولت دهم شروع شده بود، بنابراین تأثیر واقعی سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم بر بازار مسکن را باید از سال ۱۳۹۴ دانست که تولید مسکن سقوط کرد و به ۳۳۱ هزار واحد رسید.  در سال ۱۳۹۵ نیز این روند ادامه یافت و فقط ۳۳۳ هزار واحد مسکن شهری جدید وارد بازار شد. این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، باید در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۸۰ هزار مسکن شهری جدید در کشور تولید می‌شد که کمتر از نصف آن تحقق پیدا کرد. در مقایسه با رکورد ۸۳۵ هزار واحدی دولت دهم در سال ۱۳۸۹، تولید مسکن شهری در سال ۱۳۹۵ بیش از ۶۰ درصد کمتر شده است. دولت دهم در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۳۰۸ هزار واحد مسکن روستایی ساخت اما دولت یازدهم در سال ۱۳۹۵ فقط ۷۰ هزار مسکن روستایی ساخت؛ به عبارتی ساخت مسکن روستایی تقریباً یک‌پنجم دولت دهم شده است. بر اساس برنامه پنجم باید در سال گذشته ۲۰۰ هزار مسکن روستایی احداث می‌شد که فقط ۷۰ هزار واحد ساخته شده که نشانه عدم تحقق ۶۵ درصدی در این بخش است.

تکرار بدگویی از مسکن‌مهر بی‌مزه شده است

افشین پروین‌پور، مدیرگروه مسکن مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با مهر، درباره اظهارات رئیس‌جمهور نسبت به مسکن‌مهر و قوطی خواندن گفت: این دولت تنها کاری که کرده این است که از بقیه بدگویی کند؛ دوره اول دولت خود را با انتقاد از مسکن‌مهر گذراندند اما حالا که دولت یازدهم به پایان رسیده، دیگر تکرار این سخنان بی‌مزه شده است اینها هیچ برنامه‌ای نه‌تنها در بخش مسکن بلکه در هیچ بخش دیگری ندارند. به طور کلی برنامه‌شان این است که برنامه‌ای نداشته باشند. وی درباره طرح جایگزین مسکن‌مهر که از آن با عنوان مسکن اجتماعی یاد می‌شود، اظهار داشت: تا به حال کوچک‌ترین حرکتی در راستای این طرح انجام نشده است. اگرچه طرح آن هم غلط و غیرکارشناسی است اما هیچ اتفاقی در راستای همین طرح به زعم آنها اشتباه، رقم نخورده است. این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: باید از آقای دکتر آخوندی سؤال شود هفته‌ای چند ساعت برای حوزه مسکن وقت می‌گذارد؟ پروین‌پور درباره بخش دیگری از اظهارات رئیس‌جمهور که اعلام کرده قرار است به جای طرح مسکن‌مهر، بافت‌های فرسوده احیا شود، یادآور شد: این دولت از اجرای مسکن‌مهر که طرح ساده‌ای بود و روی زمین بکر قرار بود پیاده‌سازی شود، عاجز مانده است؛ آن وقت آیا می‌تواند بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را که احیای آنها اقدام بسیار پیچیده‌ای است، ساماندهی کند؟ وی تأکید کرد: این اظهاراتی که درباره بافت فرسوده گفته می‌شود، یک طرح سر کاری دیگر است که با آن می‌خواهند مردم را به این موضوع مشغول کنند که بافت فرسوده زیرساخت دارد و ما می‌توانیم ساخت‌وساز در این شرایط را با سرعت پیش ببریم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد