کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه

کد خبر: 300798
|
10:35 - 1396/11/15
نسخه چاپی
 کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه
اسلام آبادخبر: کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود و این ظرفیت بزرگ به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار می تواند نقش موثری در ایجاد شغل و رونق اقتصادی استان داشته باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر، زمین های حاصلخیز و اجرای طرح های سدسازی و انتقال آب زمینه را برای کشاورزی در استان کرمانشاه بیش از گذشته مساعد کرده و اکنون با استفاده از طرح های حمایتی دولت و مشاوره های سازمان جهاد کشاورزی می توان به سمت کشاورزی درآمدزا رفت.
وجود مرزهای رسمی و بازارچه های مرزی در این استان از دیگر مزیت ها برای بخش کشاورزی محسوب می شود که می توان از طریق این مرزها تولیدات را به خارج از کشور صادر کرد و از این طریق درآمد بیشتری عاید کشاورزان می شود.

**شکسته شدن رکورد تولید کلزای کشور در کرمانشاه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هر روز شاهد کسب موفقیتی توسط کشاورزان استان هستیم، گفت: امسال با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان کرمانشاه شکسته شد و این موضوع یک موفقیت بزرگ بود.
خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید کلزای استان چهار و نیم برابر سال گذشته بوده و با رکوردی که در عملکرد کلزا زدیم؛ کلزا کار نمونه کشوری از استان کرمانشاه انتخاب شد.
او همچنین گفت: میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96-95 بیش از 841 هزارتن بوده که از این میزان بیش از 646 هزارتن گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96-95 به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
وی افزود: همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم استان در سال زراعی 96-95 در استان تولید شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سطح نهایی کشت در سال زراعی جاری در گندم آبی را 97 هزار هکتار، گندم دیم را 316 هزار هکتار، جو آبی را 11 هزار و 500 و جو دیم را 157هزار هکتار اعلام کرد.
وی با اشاره به کاشت حبوبات در استان نیز افزود: کاشت حبوبات استان شامل 9 هزار و 500 هکتار نخود دیم پائیزه – انتظاری و تولید 10 هزار تن نخود و کاشت 500 هکتارعدس اصلاح شده، با تولید 350 تن عدس انتظاری می باشد.
شهبازی با بیان اینکه در تولید نخود در کشور از جایگاه خوبی برخورداریم و انتخاب کشاورز نمونه کشوری نخودکار از شهرستان روانسر بوده است، افزود: سطح زیرکشت نخود بهاره در استان 155هزار هکتار است که از این سطح 87 هزار تن به صورت سالانه تولید می گردد.
وی اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم و جو آبی و دیم در نقاط مختلف استان، اجرای طرح انتخابات مشارکتی تراکم مناسب کشت گندم آبی و دیم در نقاط مختلف استان، اجرای طرح انتخاب مشارکتی مقادیر مختلف کود در مزارع گندم آبی و دیم در نقاط مختلف استان، اجرای طرح ایجاد مزرعه پایگاه نوآوری در شهرستان های کرمانشاه، سنقر و کلیایی و سرپل ذهاب، اجرای طرح ساماندهی دیمزارها در سطح 96 هزار هکتار در مزارع گندم دیم نقاط مختلف استان و اجرای طرح ساماندهی دیم زارها در سطح 54 هزار هکتار در مزارع جو دیم نقاط مختلف استان را از دیگر اقدام ها در بخش زراعت اعلام کرد.
شهبازی افزود: سطح برداشت ذرت دانه ای در استان 18 هزار و 615 هکتار با عملکرد 9 تن در هکتار بوده و در راستای اجرایی کردن خرید تضمینی مقدار 111هزار تن ذرت خشک در بورس عرضه گردیده است.
وی سطح زیرکشت چغندر قند بهاره در استان را نیز 11هزار و 200 هکتار با تولید بیش از 840 هزار تن اعلام کرد.
شهبازی با اشاره به کشت سه هزار و 550 مترمربع خزانه نشائی چغندرقند در شهرستان های کنگاور، هرسین، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب و دانشکده کشاورزی در راستای افزایش بهره وری آب، گفت: سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در استان323 هکتار( شهرستان گیلانغرب 67 هکتار و شهرستان سرپل ذهاب 226 هکتار و قصر شیرین 30 هکتار) بوده است.
وی افزود: در سال زراعی 95/96 کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان به میزان 25 هزار تن کود ازته، یک هزار و 900 تن کود فسفاته و سه هزار و 500 تن کود پتاسه تامین و در بین کشاورزان توزیع شده است.

**جذب بیش از 134 میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: در پنج سال گذشته بیش از 134 میلیارد تومان اعتبار در قالب پنج خط مکانیزاسیون در استان کرمانشاه جذب شده که انقلابی بی سابقه در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی استان بوده است.
شهبازی افزود: با جذب این میزان تسهیلات در مجموع 2 هزار و 26 دستگاه انواع تراکتور، 90 دستگاه انواع کمباین و 2 هزار و 705 دستگاه انواع ادوات کشاورزی خریداری شده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال 96 جذب تسهیلات خط پنج مکانیزاسیون آغاز شده که تاکنون 164 میلیارد ریال جذب شده و در این راستا 198دستگاه انواع تراکتور، هشت دستگاه انواع کمباین و 326 دستگاه انواع ادوات کشاورزی خریداری شده است.
وی افزود: علاوه بر این تسهیلات از طریق تسهیلات پست بانک نیز 64 میلیارد ریال جذب شده که با این تسهیلات 71 دستگاه تراکتور، 139 دستگاه انواع ادوات کشاورزی ، سه دستگاه کمباین و 2 سیستم اتوماسیون مرغداری خریداری شده است.
به گفته وی، از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی بانک کشاورزی تاکنون بیش از 667 میلیون تومان جذب شده که منجر به خرید 9 دستگاه انواع تراکتور و 13 دستگاه انواع ادوات کشاورزی خریداری شده است.
در استان کرمانشاه 2 میلیون نفر در 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند./ایرنا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد