حسن روحانی:

آمریکایی‌ها دیگران را با سلاح‌‌های اتمی تهدید می‌کنند و از صلح می‌گویند/تا روزی که تهدید علیه ما وجود دارد باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم

کد خبر: 300801
|
11:12 - 1396/11/15
نسخه چاپی
آمریکایی‌ها دیگران را با سلاح‌‌های اتمی تهدید می‌کنند و از صلح می‌گویند/تا روزی که تهدید علیه ما وجود دارد باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم
اسلام آبادخبر: رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گفت:‌ آمریکایی‌ها دیگران را وقیحانه با سلاح‌‌های جدید اتمی تهدید می‌کنند و از صلح می‌گویند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشورکه صبح امروز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در هر جنگ و دفاعی قبل از بحث سخت‌افزارها باید به فکر نرم‌افزارهای آن دفاع و جنگ باشیم.

 

وی ادامه داد: اولین نرم‌افزار برای یک دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزین مشروعیت آن دفاع است. شما اگر برای مردم نتوانید روشن کنید و مردم خودشان آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و ما مدافع هستیم و آغازگر نیستیم ونمی‌خواهیم به منافع هیچ ملتی در منطقه و همسایگان خود تجاوزی داشته باشیم یک رژیم سفاک این جنگ را بر ما تحمیل کرده. جنگی که آن گاه وظیفه انسانی دینی، انقلابی و ملی ماست تا از سرزمین‌مان، از ملت‌مان، از شرف‌مان و از استقلال‌مان دفاع کنیم. اگر مشروعیت در ذهن همه مردم روشن نباشد آن ملت پای کار نمی‌آید و از آن جنگ خسته می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شد که این جنگ دفاع و ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز است، ممکن است 8 تا 10 سال طول بکشد و مردم هم ایستادگی می‌کنند. علاوه بر آنکه در یک جنگی فرمانده آن جنگ مرجع تقلیدی و شخصیتی باشد که همه مردم به او عشق می‌ورزیدند و جنگی که همه مردم، فرهیختگان، علما، صاحب‌نظران و همه اقشار مردم به خوبی حس می‌کردند که در برابر این فرد متجاوز باید ایستادگی کنند و راهی جز این وجود ندارد.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم به خوبی برایشان روشن شد که نه سازمان ملل و نه کشورهای منطقه و حتی نه کشورهای دوست که عددشان خیلی نبود هیچ کسی نیست که از کشور، سرزمین، خاک،‌ملت، شرف و ناموس‌شان دفاع کند جز خودشان.

وی بیان داشت: مشروعیت نرم‌افزار اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزین است. جنگ فراز و نشیب زیاد دارد. افرادی شهید و مجروح می‌شوند. افرادی اسیر و خانه‌هایی ویران می‌شود. کار سختی است و همه اینها را مشروعیت آسان می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نکته دوم در بحث نرم‌افزار اعتماد مردم است. اگر مردم به سازمان رزم، به فرماندهان میدان، به فرماندهان دفاع، به مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، نه خودشان به میدان جنگ می‌آیند و نه اجازه می‌دهند همسران و فرزندانشان  به میدان جنگ بیاید. اینکه شما می‌بینید مردم،‌مادران عزیز، پدران سرافراز، فرزند خودشان را با افتخار بدرقه می‌کردند و با لبخند با آنها خداحافظی می‌کردند و اگر جنازه آنها برمی‌گشت به آن افتخار و فخر می‌کردند به خاطر این بود که به فرماندهی جنگ اعتماد داشتند. اگر اعتماد به فرماندهان جنگ نبود و بنا بود هر روز تردید کنیم و برای هر عملیات ساعت‌ها بحث کنند آیا می‌شد جنگ را اداره کنیم یا نمی‌شد.

روحانی افزود: هفته‌های اول جنگ مجلس شورای اسلامی (مجلس اول) بر مبنای احساس وظیفه‌شان مخصوصا نمایندگان استان‌هایی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند در مجلس هر روز یک بحثی بود. بعضی‌ها می‌آمدند داد و فریاد می‌زدند و می‌گفتند فرماندهان را بخواهید چرا اینجا و آنجا اینچنین شد. خب مشکلات هم زیاد بود. نه ارتش آنچنان آماده بود نه سپاه. ما آمادگی برای چنین جنگی نداشتیم و سال‌های اول انقلاب بود.

وی اضافه کرد: هر روز یک فرماندهی مخصوصا از فرماندهان ارتش را به مجلس احضار می‌کردند. سر و صدا و داد و فریاد راه می‌انداختند. هفته بعدش امام(ره) پیغام داد که مجلس به این کارها ربطی ندارد و به کار خودش برسد. اگر می‌خواهد پشتیبانی و کمک کند این کارها را انجام دهد. اینجا جلسه احضار فرماندهان نیست. نیروهای مسلح فرمانده دارد و از طرف من افرادی هستند که نظارت می‌کنند. خب اگر مجلس می‌خواست به آن کار ادامه دهد و واقعیت این است که اگر ما کار را به اهلش واگذار نکنیم و به آن اعتماد نکنیم و بخواهیم قدم به قدم راجع به مسائل فرقی نمی‌کند در جنگ یا مسائل دیگر کار پیش نمی‌رود.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از مشکلات امروز کشور ما این است که زیادی احساس وظیفه می‌کنیم و همه می‌خواهیم راجع به همه مسائل احساس وظیفه کنیم. در حالی که یک چارچوب و مقرراتی است و افراد و دولتی مسئول شده است. نیرویی مسئول شده است. اگر این اعتماد به سازمان رزم، مدیریت جنگ، مدیریت کشور، حاصل نمی‌شد گاهی نصیحت امام گاهی نهیب امام گاهی کمک امام حاصل نمی‌شد، جنگ اداره نمی‌شد.

روحانی اعلام کرد:‌ الحمدالله در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی روز به روز این اعتماد بیشتر شد، لحظه اول که جنگ شروع شد مردم در بهت فرو رفته بودند، سخن قاطع امام(ره) که یک دزدی آمده و سنگی پرتاب کرده و مردم ما به خوبی جواب آن را خواهند داد، آن کلام امام قدرت و امیدی به وجود آورد و صبح فردایش 140 فروند هواپیمای نیروی هوایی ما هجوم بردند به نقاط مختلف در شهرهای مختلف عراق، اولا یک ضربه بسیار سختی را از لحاظ روحی روانی به عراق وارد کردند و از آن طرف هم امید ایجاد شد.

وی افزود:‌همان روز ساعت 8 که آمدیم جلوی مجلس مقام معظم رهبری را دیدم و وارد مجلس شدیم و ایشان پشت تریبون قرار گرفت و گفتند می‌خواهم یک خبر مهم بدهم و این خبر را اعلام کرد که 140 فروند هواپیمای ما این عملیات را انجام داد که باعث شد امید و اعتماد ایجاد شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: روز به روز اعتماد و امید بیشتر شد. عملیات‌های بزرگ ما از مهر سال بعد آغاز جنگ شروع شد که اعتمادها را به مراتب بیشتر کرد و پشت سر هم عملیات‌های مهم انجام شد. عملیات فتح‌المبین واقع شد. سال بعد عملیات شکوهمند و غرورآفرین بیت‌المقدس والی بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر انجام شد و روز به روز اعتماد و امید مردم به آینده بیشتر شد. این نرم‌افزارها اگر نبود موفق نبود، مشروعیت جنگ برای مردم واضح و روشن شده بود. مردم اعتماد داشتند به مسئولان عالی.

روحانی ادامه داد: مقام سیاسی و نظامی و فرماندهان میدان جنگ از نیروهای مختلف امید پیدا کردند و روز به روز امید بیشتر شد تا روزهای پیروزی. ملت بزرگ ما توانست در یک جنگ بسیار مهمی که همه می‌دانند شوروی آن زمان فرانسه آن زمان،‌آلمان آن زمان کمک می‌کردند به آنها و همه کشورهای مرتجع منطقه پول و کمک می‌کردند که بخشی از آن واضح نبود و بعد از حمله صدام به کویت واضح‌تر شد. معلوم شد چه کسانی سلاح شیمیایی به عراق دادند و خودشان رفتند و از آن شرکت‌ها شروع به شکایت کردند اروپایی‌ها چه کمک‌هایی کردند. آمریکایی‌ها چه کمک‌ها کردند. واضح شد در این جنگ چگونه فرزندان این مرز وبوم در برابر همه شیاطین ایستادند و ایستادگی کردند و جنگ را به پیروزی رساندند.

وی در مورد ثمرات جنگ بیان داشت: این تابلوی ایثار، فداکاری، استقامت و ایثار،‌پیروزی و حماسه نقاشی شد و درس‌های فراوانی این دفاع مقدس برای ما دارد. شهدا خانواده شهدا، آزادگان وایثارگران معلمان بزرگی در زندگی ما هستند. ما باید قدرت ملی‌مان را بالا ببریم. نه تنها قدرت دفاعی قدرت دفاعی هم جزو قدرت ملی است. اگر 4 قدرت دفاعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با هم نباشند مگر می‌شود از کشور دفاع کرد؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر نمی‌توانستیم میدان جنگ را اداره کنیم و مهمات و غذا را به آنها برسانیم جنگ نمی‌شد اداره شود. ارز و فروش نفت را چگونه تامین می‌کردیم. اگر نمی‌توانستیم از خارک دفاع کنیم همه اینکه مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی اصرار کردند و من را به عنوان مسئول پدافند هوایی قرار دادند به خاطر خارک بود. خارک بمباران شد و دو هفته صادرات نفت ما قطع شد. اینجا بود که گفتند مسئله پدافند هوایی برای ما حیاتی است. که خب هر دو بزرگوار به من گفتند برای مسئولیت که اول من نمی‌پذیرفتم بعد آقا فرمودند من از طرف امام به شما تکلیف می‌کنم. به عنوان واجب عینی و امام گفتند اگر در مورد شما و آقای هاشمی به نتیجه رسیدید از طرف من تکلیف کنید و پس از آن بود که وقتی گفتند تکلیف است من گفتم آماده‌ام.

روحانی اضافه کرد: اگر ما خارک نمی‌داشتیم و نمی‌توانستیم نفت‌مان را صادر کنیم و نمی‌توانستیم نفتکش‌ها را با هواپیما اسکورت کنیم چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم. قدرت اقتصادی و دفاعی و نظامی کنار هم هست. اگر قدرت سیاسی نداشتیم که حتی در زمان جنگ هم انتخابات ما یک روز هم به تعویق نیفتاد و امام تاکید داشتند که انتخابات همان روزش باید برگزار شود. قدرت سیاسی داخلی و خارجی ما در کنار اینها بود.

وی در مورد قدرت فرهنگی در جنگ خاطرنشان کرد: اگر قدرت فرهنگی نبود بسیاری از آنها که به جنگ می‌رفتند داوطلبانه بود و کسی آنها را مجبور نمی‌کرد. اگر ایمان واعتقاد نبود نمی‌شد به پیروزی برسیم. مردم باور کردند آن قدمی که غبار جبهه بر او می‌نشیند و آن انسانی که قدم در میدان جنگ می‌گذارد همین که غبار جبهه روی کفش می‌نشیند شعله آتش جهنم به او اصابت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم می‌دانستند مظلومند و جنگ به آنها تحمیل شده است. مفسرین ما می‌گویند اولین آیه قران در بحث جهاد همراهش مشروعیت جنگ و جهاد را خداوند متعال بیان می‌کند. هم جنگ تحمیل شده و هم مظلوم قرار گرفتند. خداوند بیان می‌کنند اگر رزمنده‌ها نبودند و ایستادگی وجهاد نبود مگر چیزی باقی می‌ماند؟ مگر مسجد، کلیسا، کنیسه و صومعه‌ای می‌ماند. همه اینها را قرآن در کنار هم ذکر می‌کند.

روحانی با بیان اینکه قدرت ملی باید افزایش یابد، گفت: قدرت دفاعی هم جزئی از آن است؛ تا روزی که تهدید علیه ما وجود دارد باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم.

وی تصریح‌کرد:  آمریکایی‌ها دیگران را وقیحانه با سلاح‌‌های جدید اتمی تهدید می‌کنند و از صلح م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها