کندروی وزارت خانه ها در اجرای الزامات مربوط به صرفه جویی در آب؛

مسئولان، باور کنید که آب نیست

کد خبر: 300827
|
09:25 - 1396/11/16
نسخه چاپی
مسئولان، باور کنید که آب نیست
اسلام آبادخبر: در حالی که از سال گذشته بر اساس قانون می بایست محصولات و لوازم خانگی مجهز به نصب برچسب مصرف آب می شدند اما کماکان این اقدام انجام نشده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، برف و بارش های اخیر فقط بخشی از کمبود آب را جبران کرده بنابراین همچنان مصرف بهینه مهم است؛ در کشورهای مختلف راهکارهایی چون الصاق برچسب مصرف آب روی کالاهای آب بر  به کارگرفته شده که هنوز واحدهای تولیدی ما این برچسب ها را الصاق نکرده اند.

عملیاتی شدن نصب برچسب مصرف آب از سال آینده

سرپرست طرح ضوابط و معیارهای فنی صنعت آب  کشور گفت: نصب برچسب مصرف آب روی لباسشویی ها اجباری نشده که می بایست توسط شورای عالی استاندارد مورد عمل قرار گیرد اما در حال حاضر سردوش، آب شویه سرویس بهداشتی و شیرآلات مورد تصویب شورای عالی  استاندارد قرار گرفته و در مرحله چاپ در روزنامه رسمی کشور است که البته پیشبینی می شود از سال آینده این موضوع عملیاتی شود.

الزام به بهینه سازی آب در سال 95 ضروی شده بود اما تکالیفی که بر عهده دستگاه ها بوده بعد از تدوین برچسب ها از سوی وزارت نیرو به وزارت صنعت و معدن منتقل شد.

صرفه جویی 270 میلیون متر مکعب در سال با نصب ارزان ترین پکیج

سید زاده، مدیر کل دفتر مدیرت کاهش آب در وزارت نیرو گفت: تولید کننده ها ملزم به رعایت تولیدات کم مصرف نشده اند، تاکنون آن الزامی که باید تولید کنندگان در عمل رعایت کنند انجام نشده است.

وی افزود: تولید کنندگان زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن هستند که می بایست از سوی این وزارت خانه نظارت شوند تا تولیداتی که وارد بازار فروش شود برچسب گذاری شود.

به گفته سیدزاده، ارزان ترین پکیج برای مشترکین پرمصرف، مصرف آب را تا30 درصد کاهش می دهد و این به معنای صرفه جویی 270 میلیون متر مکعب در سال است.

فرآیند اجباری کردن استانداردها زمان بر است

هاشمی، مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی صنعت و معدن نیز گفت: این فرآیند اجباری کردن استانداردها مدت زمانی را می طلبد که با انجمن ها و تشکل های صنعتی هماهنگی هایی انجام شود که البته تاکنون در مورد شیرآلات بهداشتی، این الزام ابلاغ و با همکاری وزارت نیرو با واحدهای تولید کننده عمده جلساتی گذاشته شده و عملا تا 80 درصد این اقدامات انجام شده است.

وی افزود: مباحث اقتصادی هم در این میان مطرح است که  قرار شده وزارت نیرو مشوق هایی بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، به نسبت صرفه جویی انجام شده انجام این اقدامات قیمت کالا را خیلی بالا نمی برد بنابراین می بایست وزارت نیرو و صنعت و معدن به طور شایسته تری به پیگیری نصب برچسب مصرف آب روی کالا ها بپردازد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد