از زلزله کرمانشاه و کرمان تا زلزله تهران و بحران برف؛ جای یک مدیر خالی است/ آقایان لطفاً مدیر بحران خارجی وارد کنید!

کد خبر: 300989
|
09:35 - 1396/11/28
نسخه چاپی
از زلزله کرمانشاه و کرمان تا زلزله تهران و بحران برف؛ جای یک مدیر خالی است/ آقایان لطفاً مدیر بحران خارجی وارد کنید!
اسلام آبادخبر: مدیریت این روزهای دولت و عدم توانایی مسئولان در کنترل بحران ها خود به معضل جدیدی تبدیل شده به طوری که مردم اعتمادی به دولت برای حل مشکلات ندارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند سال پیش بود که یکی از وزرای دولت یازدهم طی اظهاراتی عجیب اعلام کرد که برای پیشبرد برخی از اهداف کشور نیازمند واردات مدیر  از خارج از کشور هستیم.

این اظهارات وزیر دولت یازدهم با انتقادات زیادی همراه شد تا جایی که بسیاری از مدیران دولتی نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

حدود 4 سال از آن زمان گذشته و دیگر وزیر طالب واردات مدیر در منصب خود قرار ندارد و با تغییر دولت، وی نیز از سمت خود کنار رفت اما امروز شاید بیشتر از هر روز دیگر کشور نیازمند مدیریت در بحران است و مدیران توانایی عبور از بحران ها را ندارند.

حدود 6 سال از مسئولیت روحانی به عنوان رئیس جمهور گذشته است اما همچنان در مسائل مختلف با بحرانی به عنوان بحران مدیریت رو به رو هستیم، وزرا و منصوبین روحانی نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید از پس مشکلات بر آمده و اگر حضور به موقع مردم و یا نهادهای دیگر نبود در بحران هایی مانند زلزله، آلودگی هوا، برف و ... مشخص نبود تا چه اندازه زندگی مردم مختل می شد.

 

زلزله کرمانشاه و مدیریتی که در حد بحران نبود

زمین‌لرزه ۱۳۹۶ ایران - عراق به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.

بر طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شد[۷] تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی شده‌اند و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

بعد از گذشت ساعاتی از زلزله برخی از نهادهای نظامی مانند ارتش و سپاه در منطقه حاضر شده و به آواربرداری خانه های مردم مشغول شدند در کنار این نهادها، هلال احمر و اورژانس به خوبی توانستند از پس مجروحان و مصدومان حادثه برآیند.

اما آنچه که از سوی مدیران دولتی رخ داد بی توجهی محض بود؛ برخی مدیران اندکی عملکرد بهتری داشته و با حضور در مناطق زلزله زده تنها به بررسی موضوع و ابعاد حادثه پرداختند و در نهایت با چند اظهار نظر سیاسی مانند پرداختن به خرابی های مسکن مهر، بحث پیرامون خراب شدن بیمارستانی که تازه افتتاح شده بود و ... محل زلزله را ترک کردند.

بی مدیریی در این مساله منجر به دخالت های مستقیم برخی از مردم شد؛ مردمی که در شهرهای مختلف در حال جمع‌کردن کمک بودند، شماره حساب‌های شخصی‌ای که از طرف هر شخصی برای کمک منتشر می‌شد، سیل جمعیتی که بدون تخصص برای کمک راهی کرمانشاه می‌شدند، اقلام و موادی که بدون نیاز سنجی به روستاها ارسال می‌شد و بسیاری از آنها از بین رفت، ترافیک سنگینی که مانع امدادرسانی می‌شد و در نهایت بحرانی که مدیریت نداشت؛ شاید اگر مدیریت بود، این حجم از بی‌نظمی و هرج و مرج به وجود نمی‌آمد.

با گذشت سه ماه از زلزله کرمانشاه هنوز هم سوء مدیریت در این منطقه به خوبی خود را نشان می دهد؛ اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور به گوشه ای از این هرج و مرج اشاره کرده و گفته بود: شاهد بودیم که برخی‌ها تقاضای چند چادر می‌کردند که این امکان وجود نداشت و البته برخی ها هم چند چادر گرفته بودند. بعد از اسکان موقت برای اولین بار در کشور چیزی حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ کانکس در منطقه مستقر شده است؛ به طوری که ۸ هزار و ۳۰۰ توسط قرارگاه خاتم، ۲ هزار کانکس توسط ارتش و هزار کانکس توسط بنیاد مسکن تامین شد. همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ کانکس توسط کمک‌های مردمی در مناطق زلزله‌زده مستقر شده است.

بررسی آمار کانکس های اهدایی به زلزله زدگان نشان می‌دهد که علیرغم اینکه موج کمک های مردمی به سمت تعدادی از بازیگران و سلبریتی ها رفته بود، حجم کانکس های اهدایی از سوی این افراد بسیار کم بوده است و هنوز مشخص نیست سرنوشت کمک های مردمی که به حساب اشخاص و افراد معمولی واریز شد چه شده است.

 

زلزله های متعدد در کوهبنان کرمان و 200 خانواده که همچنان آواره اند

زلزله در شهرهای دیگر هم مدیریت نشده و خسارات زیادی را به مردم وارد کرده است. 30 ام آذرماه بود که زلزله تعدادی از خانه های مردم کوهبنان با زلزله 5.5 ریشتری خراب شد اما پس لرزه های بی امان کوهبنان منجر به خرابی سایر منازل شد.

مردم کوهبنان آنقدر رسانه ای نشدند و کمک های مردمی کمتری دریافت کردند اما مدیریت بحران در این شهر هم به شکلی نبود که آنها را نجات بدهد؛ با گذشت 40 روز از حادثه کوهبنان همچنان خانواده های زیادی در چادر زندگی می کنند.
مردم کوهبنان حتی کانکس هم دریافت نکرده اند و با سوز و سرما در چادرهای نازک دست و پنجه نرم می‌کنند؛ چندی پیش بعد از بارش برف در کوهبنان و سرمای زیاد، یکی از چادرهای اهالی کوهبنان آتش گرفته و زن جوانی جان خود را از دست داد. کوهبنانی‌ها چشم‌شان به جاده خشک شده، خبری از امداد وکمکی که بتواند زمستان تار آنها را روشن کند، نیست.

 

زلزله تهران و قفل شدن یک هفته‌ای پایتخت

ساعت 23:27 روز 29 آذر زلزله 5.2 ریشتری تهران را لرزاند. مردم هراسان به خیابان‌ها ریخته و  تمامی معابر قفل شد.

دقایقی پس از زلزله کرکه آبادی رئیس دفتر شهردار تهران خبر داد که نیروهای شهرداری در حال آماده باش هستند و شهروندان را به آرامش دعوت کرد. درشرایطی که ستاد مدیریت بحران تهران دقایقی پس از زلزله فعال شد و مسئولان چهارده‌گانه و کارگروه‌های هشتاد و شش گانه در خصوص مدیریت بحران فعالیت خود را آغاز کردند،خبری از رئیس ستاد مدیریت بحران شهر نشده و حتی کوچکترین عکسی از این جلسات مخابره نشد.

مدیریت بحران در تهران به حدی ضعیف بود که در همان دقایق ابتدایی زلزله، ذخیره سوخت تهرات به اتمام رسید؛ در شرایطی که زلزله تنها به چند خانه آسیب رساند و کشته ناشی از زلزله نداشت شهر تهران قفل شده و پمپ بنزین ها به شدت شلوغ شد؛ در ادامه آلودگی هوای تهران به شدت افزایش یافت تا جایی که از شاخص آلودگی ها از مرز بحران عبور کرد.

 

بحران برف و جاده‌هایی که آفتاب به دادشان رسید

در شرایطی که در کل کشور بحران آب یکی از اصلی ترین بحران های کشور به شمار می رود، برف هفته گذشته در بیشتر نقاط کشور به خاطر سوء مدیریت‌ها تبدیل به یک بحران شد.

آنچه از نخستین ساعات بارش برف مشاهده شد قفل شدن برخی از خیابان ها در سطح کلانشهر ها بود؛ بارش برف در نهایت به سنگین شدن درختان انجامید و درختان زیادی شکسته شدند.

جاده های منتهی به کلانشهر ها به ویژه تهران مسدود شدند به طوری که غرب تهران جاده کرج تهران، از سمت جنوب و ورامین، از سمت شرق و همچنین فیروزکوه و چالوس، مشکلات تردد برای مسافران به وجود آمد و تا هنگامی که برف ها خود به خود آب نشدند این بحران ادامه داشت.

 

در سال گذشته اتفاقات سهمگینی برای کشور افتاد که اگر مدیریت در پس آنها وجود داشت شاید تلفات و حاشیه های این اتفاقات به این حجم نمی رسید که نارضایتی مردم را در پی داشته باشد.

تاکنون اتفاقات غیر قابل پیش بینی و یا سهمگین  برای کشور رخ نداده است؛ مدیریت این روزهای دولت و عدم توانایی مسئولان در کنترل بحران ها خود به معضل جدیدی تبدیل شده به طوری که مردم اعتمادی به دولت برای حل مشکلات ندارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد