بررسی علل ورود مدعی العموم به پرونده‌ها؛

پرونده‎‌هایی که قوه قضاییه بدون شکایت به آنها وارد می‌شود/ لزوم پیگیری حقوق از دست رفته دانشجویان بورسیه بعد از دو سال

کد خبر: 301014
|
09:32 - 1396/11/30
نسخه چاپی
پرونده‎‌هایی که قوه قضاییه بدون شکایت به آنها وارد می‌شود/ لزوم پیگیری حقوق از دست رفته دانشجویان بورسیه بعد از دو سال
اسلام آبادخبر: در ماه های اخیر تعداد پرونده هایی که دادستان به عنوان مدعی العموم به صورت مستقیم وارد آن شده است بیشتر شده است؛ علت این موضوع را شاید بتوان دستور رهبر انقلاب و خواست ایشان برای پیگیری و استیفای حقوق مردم دانست.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ورود مدعی العموم به پرونده های مختلف در قوه قضاییه موضوعی است که طی ماه‌های گذشته به کرات دیده شده است؛ در شرایطی که یک پرونده شاکی خصوصی نداشته باشد، دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند وارد پرونده شود.

در حقیقت دادستان به نمایندگی از سوی جامعه، وضع نظم عمومی و اجرای قانون در جامعه را رصد می کند و با جمع آوری دلایل علیه مجرمان، کبفرخواست صادر کرده و از آن کیفرخواست در دادگاه دفاع می کند.

به نظر می رسد در ماه های اخیر تعداد پرونده هایی که دادستان به عنوان مدعی العموم به صورت مستقیم وارد آن شده است بیشتر شده است؛ علت این موضوع را شاید بتوان دستور رهبر انقلاب و خواست ایشان برای پیگیری و استیفای حقوق مردم دانست.

در همین راستا رهبر انقلاب، در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور، تیرماه سال جاری با تأکید بر استفاده قوه قضاییه از ظرفیت های قانونی، خاطرنشان کردند: احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادیهای مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضاییه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.
بررسی اخبار مربوط به ورود مدعی‌العموم به پرونده‌های قضایی در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که تاکنون بالغ بر 150 مورد حقوقی از سوی مدعی العموم پیگیری و به نتیجه رسیده است.

ورود مدعی العموم به پاکسازی کمربندی شهید جرفی اهواز با ورود مدعی العموم، جلوگیری از قطع برق ۱۲۰ واحد مسکونی مسکن مهر، پرداخت بدهی شرکت برق از سوی پیمانکار بدهکار، ورود مدعی العموم به ماجرای تنبیه بدنی دانش آموز مشکین شهری و دستور رسیدگی فوق العاده به پرونده، کاهش 45 درصدی عوارض آزادراه قزوین–رشت تا اتمام پروژه راه آهن، رسیدگی به پرونده تخریب طبیعت توسط تعدادی از آفرود سوار‌ها، ورود مدعی العموم به موضوع آلودگی آب رودخانه زیر دست سد بافت، رسیدگی به ۱۰ موضوع پرحاشیه میراث فرهنگی خراسان رضوی، پیگیری پرونده‌ «تخلفات انتخاباتی» و ده ها پرونده دیگر نمونه ای از احقاق حقوق مردم بدون شکایت شاکی خصوصی هستند.

تغییر سرعت رسیدگی به پرونده ها در کنار باز شدن پرونده‌های جدید با ورود مدعی العموم در حالی است که طی چند سال گذشته یکی از مشکلات مردم عدم رسیدگی به موضوعاتی بود که جنبه عام داشته و مردم خودشان نمی توانستند به عنوان شاکی به این پرونده ها وارد شوند.

تاکنون برخی از این پرونده ها به نتیجه نرسیده است و برخی دیگر هم هنوز دادستان به عنوان مدعی العموم وارد نشده است. رهبر انقلاب در این دیدار خود مطالبات دیگری از دستگاه قضایی داشتند؛ مسئله‌ی انتخابات، ریزگردها و بورسیه‌ها دو موضوع مهمی بود که در این دیدار به قوه قضاییه گوشزد شد تا جای که ایشان در بحث بورسیه ها تاکید کردند که در موضوع بورسیه‌ها، موضوع به‌درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می‌شد، محقق نگردید.

در حال حاضر خلا قانونی برای رسیدگی به موضوعات مختلف و تعدی از خطوط قرمز قانون در کشور وجود ندارد اما می توان انتظار داشت در آینده ای نه چندان دور، با ادامه روند پیگیری موضوعات توسط مدعی العموم، هیچ فردی دغدغه و نگرانی از بابت ضایع شدن حق خود نداشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد