نگاهی به مشکلات یک طرح کلان در حوزه سلامت؛

کشتی به گِل نشسته طرح تحول نظام سلامت

کد خبر: 301061
|
08:40 - 1396/12/05
نسخه چاپی
کشتی به گِل نشسته طرح تحول نظام سلامت
اسلام آبادخبر: برخلاف اینکه مسئولان اجرای طرح تحول نظام سلامت را از دستاوردهای مهم خوب تلقی می کردند شاهد به بن بست رسیدن طرح در این برهه از زمان هستیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، طرح تحول نظام سلامت به دلیل برخی نارسایی ها با مشکلاتی از جمله بدهی های کلان، عملکرد نامناسب بیمه و نیزعدم تخصیص بودجه های پیش بینی شده مواجه شد که کارشناسان راه حل رفع این مشکلات را راه اندازی و اجرای طرح پرونده الکترونیک می دانند.

همتی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح پرونده الکترونیک می بایست چند سال قبل اجرا شود که عدم اجرای آن نشان از این دارد که عزم و اراده وجود ندارد؛ اگر مسئولان همان کارهایی که تصویب شده را اجرا کنند مشکل حل می شود.

در تعارض بودن منافع وزارت بهداشت با طرح پرونده الکترونیک

حسن شرقی، کارشناس اقتصاد سلامت نیز گفت: با وجود خواست و پافشاری ما، منابع کافی نداریم متاسفانه رویکرد کاهش هزینه در کشور لحاظ نشده، از سوی دیگر زیر ساخت اصلی این سیاست ها پرونده الکترونیک است که با منافع وزارت بهداشت به عنوان بزرگترین فروشنده خدمات که جمعی از پزشکان نیز در آن حضور دارد در تعارض است.

اجرای پرونده سلامت اولویت نخست وزارت بهداشت!

سید محمود تاتاری، رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با رد این صحبت ها اولویت نخست همه مسئولان وزارت خانه مذکور را اجرای پرونده سلامت دانست و گفت: بیان این مشکلات به این گونه صحیح نیست.

وی افزود: وزارت بهداشت در این زمینه تبلیغ زیادی نکرده است؛ همچنین اسناد مربوطه به دلیل محرمانگی در اختیار همگانی قرار نگرفت است با این حال در بخش دولتی تقریبا همه مراکز جز چند روستای فاقد راه های ارتباطی به پرونده های الکترونیکی متصل شده اما در بخش خصوصی و ارگان های دیگر پیچیدگی هایی وجود دارد.

تاتاری خواستار تبیین وضعیت اذن خصوصی مردم برای در اختیار گذاری داده ها شد و گفت: بحث ساختار مراکز خصوصی و الزام آنان به ارسال اطلاعات، محوریت پرونده سلامت در حوزه وزارت بهداشت با توجه به ابهامات قانونی موجود باید رفع شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز 33 تا 35 میلیون نفر کارت هوشمند دارند، افزود: باید بقیه هم نسبت به دریافت کارت های هوشمند اقدام کنند زیرا با کارت های کاغذی نمی توانند در سیستم الکترونیکی احراز و اثبات هویت شوند پس مجلس باید اقدامات مقتضی را انجام دهد یا اینکه به انحنا دیگری نسبت به در دسترس سازی اطلاعات اقدام کند.

به گزارشمرصاد، به اعتقاد وزارت بهداشت آن قمست کار که بدستش بوده به خوبی پیش رفته و در واقع باقی کار زمین مانده به دلیل قصور مجلس است و مجلس نیز از قصور وزارت بهداشت گلایه دارد، علی الظاهر مشخص شدن تکلیف این پرونده با اما و اگرهای زیادی مطرح است با این حال همچنان مسئولان طالب تخصیص بیشتر بودجه هستند. این در حالی است که در مواردی کار با ارتباطات بین بخشی سریع تر به سرانجام می رسد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد