عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

تشریح شروط اجرایی شدن اشتغال مدنظر لایحه بودجه سال 97

کد خبر: 301100
|
09:05 - 1396/12/07
نسخه چاپی
تشریح شروط اجرایی شدن اشتغال مدنظر لایحه بودجه سال 97
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شروط اجرایی شدن اشتغال مدنظر لایحه بودجه سال 97 را تشریح کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، عبدالرضا مصری با اشاره به بخش تولید و اشتغالزایی در لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: زمانی که در بودجه از سوی دولت در زمینه اشتغال موضوعی مطرح می شود بلافاصله منظور ما از اشتغال می شود مقدار اعتباری که برای پرداخت وام در نظر گرفته می شود، یعنی ما تصور می کنیم تسهیلات مساوی با اشتغالزایی است.

معنای تسهیلات، الزاما اشتغال نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس ادامه داد: بنابراین طبق قانون بودجه ما فقط می توانیم بگوییم که تسهیلاتی برای اشتغالزایی در سال آینده در نظر گرفته شده است، آیا معنای تسهیلات، الزاما اشتغال نیست، در بودجه سال آینده 10 هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی اعتبار در نظر گرفته شده است، از سوی دیگر منابعی از صندوق توسعه ملی و منابع بانکی برای اشتغال دیده شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته شده است، اگر همه آن محقق شود، به میزان اشتغالی که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است دست پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه به شرط اینکه اعتبارات به شغل تبدیل شود می توان به نتیجه بخش بودن قانون امید داشت، گفت: با این حال ممکن است بسیاری از تسهیلات مدنظر به شغل تبدیل نشود، کمااینکه از سال گذشته تا امروز از این منابع، پول داده شد اما شغل قابل توجهی ایجاد نشد.

ایجاد شغل در تولید نهفته است

این نماینده مجلس با بیان اینکه امیدوار است منابعی که در بودجه دیده شده واقعا تبدیل به شغل شود، اظهار داشت: ایجاد شغل در تولید نهفته است، مشکل تولید فقط تسهیلات نیست، بلکه تسهیلات یکی از مشکلات تولید است، آن هم نه تسهیلاتی که امروز بانک ها به تولیدکنندگان می دهند.

تسهیلات با سود 20درصد امکان رقابت با کالای خارجی را فراهم نمی کند

مصری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بانک ها تسهیلات با سود 20 درصد ارائه می دهند، گفت: این میزان سود امکان رقابت با کالای خارجی را فراهم نمی کند، یکی از موارد کمک به تولید، پرداخت سرمایه در گردش و  تسهیلات است اما با نرخی که بتواند با کالای خارجی رقابت کند اگر ما نرخ تسهیلات داخلی را با خارجی برابر کنیم شرایط تولیدکننده داخلی و تولیدکننده خارجی در سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه برابر و امکان شغل بیشتر فراهم می شود.

وی گفت: جامعه و بسیاری از خبرگان کشور تصور می کنند بودجه یعنی تعیین تکلیف اقتصادی است، شغل در چرخه اقتصاد قابل تعریف است نه در چرخه بودجه، ما در چرخه بودجه دنبال ایجاد اشتغال می گردیم، در حالی که باید در چرخه اقتصاد و تولید دنبال اشتغال بگردیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اجرایی شدن اشتغالزایی در بودجه سال 97 را وابسته به عمل دولت دانست و اظهار داشت: اگر سایر سیاست های اقتصاد مقاومتی درست تعریف، مقداری از هفت خان رستم بروکراسی دولت رفع، قاچاق کالا صورت نگیرد و قیمت ارز  تثبیت شود تولید کننده جرأت می کنند در فضای تولید ورود کند به دنبال این اتفاقات قطعا اشتغال مدنظر بودجه در ابعاد بیشتر ایجاد می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد