شعار صرفه جویی در مصرف آب تنها در حد شعار؛

برنج حتی در مناطق خشک کشور هم کشت می شود/ پاس کاری دو وزارت خانه به هم

کد خبر: 301145
|
09:20 - 1396/12/10
نسخه چاپی
برنج حتی در مناطق خشک کشور هم کشت می شود/ پاس کاری دو وزارت خانه به هم
اسلام آبادخبر: در شرایطی که کشور ما در زمره کشورهای خشک دنیا قرار دارد، آب بر ترین محصول کشاورزی در خشک ترین مناطق کشور در حال کشت است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، با وجود کمبود آب و کاهش بارش همچنان کشت محصولات پر مصرف آبی درمناطق خشک کشور ادامه دارد و این در حالی است که وزارت جهاد و نیرو با این کشت ها مخالف هستند اما اقدامی جدی انجام نداده اند.

از یک سو به اذعان مسئولان، ایران کشوری کویری و خشک است تنها یک سوم میانگین بارش های جهان را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر در ایرانِ کم بارش، کارهایی انجام می شود که صدها برابر مصارف خانگی سبب هدر رفت آب می شود به گونه ای که در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس و خراسان و چند استان دیگر برنجی کاشت می شود که برای هر کیلو کشت آن چهار هزار لیتر آب نیاز است.

کشت برنج جز دراستان های شمالی حمایت نمی شود

عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر کشاورزی نیز گفت: باید کسی که آب دستش است آب ندهد؛ ما سیاست ها را نوشتیم و وزیرهم گفته کشت برنج جز در استان های گیلان ومازندران نباید حمایت شود در همین راستا نیز ما وامی به دیگر کشاورزان نمی دهیم و آنان را بیمه نمی کنیم.

جهاد کشاورزی الگوهای کشت برای همه مناطق را محاسبه کند

هدایت فهمی، معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب وزارت نیرو نیز در این باره گفت: جهاد کشاورزی که وظیفه قانونی آن است باید الگوهای کشت برای همه مناطق را محاسبه و در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: صنایع آب در جاهایی مستقر شده که نباید باشند و مناطقی قطب کشاورزی شده اند که ظرفیت ندارند به همین دلیل در بسیاری از نقاط کشور با بحران آب مواجه شدیم.

فهمی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو اگر به صورت مکتوب مناطقی که نباید به آنان آب داده شود را اعلام کند ما وظیفه قانونی خود را به منظور جلوگیری از هدر رفت آب انجام می دهیم؛ مسئولان جهاد کشاورزی نباید فرا فکنی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، باور اینکه ارتباط دو وزارت خانه درباره مدیریت منابع آب در همین حدود باشد ممکن نیست؛ مسئولان به جای پاس کاری به یکدیگر و گرفتن انگشت اتهام به سوی هم پیش از بدتر شدن اوضاع، به اقدام مقتضی بپردازند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد