حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۷ تغییر می‌کند؟

کد خبر: 301249
|
15:25 - 1396/12/19
نسخه چاپی
حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۷ تغییر می‌کند؟
اسلام آبادخبر: کارشناس اقتصادی گفت: موضوع حقوق و دستمزد کارگران قرار است در سال آینده مجددا بازبینی شود که امیداواریم با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار درآمد افراد نیز رشد کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به رسم هر سال در کمیته دستمزد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، آخرین وضعیت معیشت خانوارهای کارگری و هزینه‌های زندگی آن‌ها را رصد و پس از جمع آوری آمار و اطلاعات و گزارش‌های به دست آمده، رقم سبد معیشت یک خانوار کارگری در ماه را استخراج شده و از حاصل گزارش‌ها و تحقیقات میدانی، به رقم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که سال گذشته هزینه سبد معیشت خانوار چهار نفره کارگری ۳ میلیون و ۲۰۰ تومان بود که البته در شورای عالی کار به رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود و ملاک تعیین حقوق، ارقام کف بازار و هزینه‌های ملموس زندگی کارگران است و بخشی از این هزینه حداقل کالری مورد نیاز بدن یک خانواده چهار نفره را شامل می‌شود که با محاسبه هزینه‌های ابتدایی و بدون تفریحات و سفر خرید اقلام لوکس محاسبه شده است.

به علاوه هزینه‌هایی که در سبد مصرفی خانوارهای کارگری لحاظ شد با اقلام اساسی معیشت کارگران سر و کار دارد و سفره کارگران را کوچکتر شده و با چنین شرایطی به رقم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان خط معیشت کارگران رسیده است.

در این میان، اگر رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که سال گذشته در کمیته دستمزد شورای عالی کار توافق شد در نظر گرفته شود باز هم این عدد با پایه ۹۳۰ هزار تومانی حقوق کارگران فاصله زیادی دارد و در توان یک کارگر با عائله چهار نفره‌اش نیست که بتواند با چنین مبلغی زندگی کند.

شایان ذکر است، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی که به عنوان رقم سبد معیشت کارگران به دست آمده ماحصل تحقیق و تفحص از کف بازار، بررسی قیمت‌ها و وضعیت خانوارها بوده است.

در این رابطه طاهری کارشناس اقتصادی گفت: تعیین حقوق ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی برای کارگران در سال، با واقعیت قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارها مطابقت ندارد، زیرا اگر این افراد دارای حداقل دارای دو فرزند باشند این کفاف حداقل معیشت را نیز نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: موضوع حقوق و دستمزد کارگران قرار است در سال آینده مجددا بازبینی شود که امیداواریم با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار درآمد افراد نیز رشد کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پایه حقوق ۹۷۰ هزار تومان برای کارگران پایین بوده به همین دلیل باید در ابتدا موضوع پایه حقوق این افراد بازبینی و سپس مجموع درآمدها نیز اطلاح شود تا دخل و خرج خانوار کارگران با یکدیگر همخوانی داشته باشد.

با این تفاسیر، امید می‌رود موضوع در آمد خانوارهای کارگری در سال آینده با توجه به شرایط تورم و قیمت اقلام بازبینی شود تا دخل و خرج این افراد با توجه به تعدد اعضای خانواده همخوانی داشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد