نادر قاضی پور:

لابی گری در مجلس بیداد می کند/ آقای وزیر 15 نفر از فک و فامیل خود را به داخل صحن مجلس آورده بود!

کد خبر: 301281
|
07:50 - 1396/12/23
نسخه چاپی
لابی گری در مجلس بیداد می کند/ آقای وزیر 15 نفر از فک و فامیل خود را به داخل صحن مجلس آورده بود!
اسلام آبادخبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزاری استیضاح شده با لابی گری در مجلس دوباره رای اعتماد گرفتند، در بین نمایندگان افرادی هستند که با مردم نیستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا  روز گذشته استیضاح دو وزیر راه و رفاه در کابینه دولت روحانی در مجلس در حالی برگزار شد که بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره از مجلس رای اعتماد گرفتند و دوباره بر مسند وزارتخانه های مورد نظر نشستند.

آرای استیضاح وزیر رفاه در حالی اعلام شد که حدود ۲۰ دقیقه شمارش آرا به طول انجامید و نمایندگان چند بار اقدام به بازشماری آرا کردند که نهایتا ۱۲۶نفر به استیضاح وزیر و برکناری او رای دادند و ۱۲۴ نفر با استیضاح مخالفت کردند اما در این میان ۲ رای ممتنع به کمک وزیر آمد و باعث شد ربیعی در کسوت وزیر رفاه باقی بماند.

 

در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس؛ عثمانی، مقصودی، حسن بیگی، نادری ،فرهنگی، نگهبان، حسنوند، پورابراهیمی و تاجگردون در موافقت با استیضاح سخنرانی کردند و علی ربیعی هم پس از اینکه دفاعیات خود را ایراد کرد، بخشی از وقت خود را به کواکبیان و محبی‌نیا داد.

آنچه در جلسه استیضاح علی ربیعی مشهود بود تحت الشعاع قرار گرفتن سابقه امنیتی او در وزارت اطلاعات بود در همین رابطه فریدون حسنوند نماینده اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی در اظهاراتی به نام مستعار امنیتی ربیعی (عباد) اشاره کرد و گفت که وی در حالی در ستاد میرحسین موسوی حضور داشته که بعد از سرزنش اصولگرایان گفته نفوذی نظام در این ستاد بودم. البته غلامرضا تاجگردون یکی دیگر از موافقان استیضاح وی سوابق امنیتی وی را افتخار آمیز دانست و موارد دیگری را به عنوان مخالفت خود اعلام کرد.

 

در جریان بررسی استیضاح ربیعی تعداد زیادی از نمایندگان اطراف صندلی‌های نمایندگان دولت تجمع کرده بودند که این امر تذکر چندین باره رئیس مجلس را به دنبال داشت. نکته قابل توجه دیگر در جریان این استیضاح غیبت رئیس مجلس در میانه جلسه بود. او حدود ساعت ۱۰:۳۰ سکان صحن علنی را به دست مسعود پزشکیان سپرد و از جلسه علنی خارج شد.

در جریان نطق محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر رفاه وی خواستار پخش فیلمی از مخالفت خود با ربیعی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم شد که این فیلم بدون صدا پخش شد و این امر اعتراض پورابراهیمی را به دنبال داشت که نطق خود را موکول به پخش این فیلم کرد، او پس از اینکه دقایقی اظهارات خود را مطرح کرد ما بقی سخنان خود را نیمه تمام گذاشت تا بعد از اینکه اشکال سیستم پخش رفع شود، صحبتهای خود را ادامه دهد.

 

در اوایل صحبت پورابراهیمی و وقتی وی از ربیعی درباره منزل میلیاردی‌اش در شمال شهر سوال پرسید، عبدالحمید خدری نماینده بوشهر به شدت به وی اعتراض کرد تا جایی که فریادهای او نظم جلسه علنی را بر هم زد.

 

ربیعی در بخشی از دفاعیاتش با اشاره به برخی شایعات منتشره درباره منزل 25 میلیاردی خود گفت که در منزل باجناق محمدعلی نجفی شهردار تهران که 4 تا 5 میلیارد تومان ارزش دارد، مستاجر است.

 

پیش از آغاز رای گیری برای استیضاح، پزشکیان که اداره جلسه را برعهده داشت از نمایندگان دولت خواست تا جلسه مجلس را ترک کنند. براین اساس واعظی، امیری، آذری جهرمی، زنگنه و سیف از جلسه مجلس خارج شدند. اسحاق جهانگیری نیز پیش از پایان بررسی استیضاح جلسه مجلس را ترک کرده بود.

 

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شرایطی با آرامش کامل برگزار شد که جلسه صبح مجلس برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تنش بسیاری همراه بود.

استیضاح آخوندی ساعت ۱۴:۱۵ آغاز شد که علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادی‌خواه، احمد مرادی، حکیم عثمانی، عدل هاشمی‌پور، احمد امیرآبادی و داریوش اسماعیلی به عنوان موافق استیضاح و احسن علوی و الیاس حضرتی به عنوان مخالف استیضاح صحبت کردند و وزیر در زمانی بیش از یک ساعت به دفاع از خود پرداخت.

 

در جریان جلسه استیضاح تعدادی از وزرای کابینه دوازدهم یعنی وزرای ارشاد، دادگستری، نفت، اطلاعات و ارتباطات به همراه معاون اول رئیس‌جمهور مسئول دفتر رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بهزیستی حضور داشتند.

 

جلسه با حضور پزشکیان رئیس جلسه و در غیاب علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد. لاریجانی ساعت ۱۶:۱۰ به مجلس آمد و همان زمان که بر صندلی ریاست تکیه زد ذوالنور نماینده قم در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و با وکیلی درباره تعیین‌تکلیف دومین سوال از رئیس‌جمهور به بحث پرداخت.

 

نتیجه بحث تحصن تعدادی از نمایندگان در دقایقی در جایگاه هیات رئیسه یعنی ذوالنور، کیوانفر، نقوی حسینی، ناصری‌نژاد، قاضی‌پور و آزادی‌خواه بود. تحصن نمایندگان بعد از دقایقی با گفت‌وگوی پزشکیان با آنها و برگزاری جلسه در هیات رئیسه پایان یافت و این نمایندگان معترض یک ساعت بعد یعنی ساعت ۱۷:۳۰ مجدداً وارد مجلس شدند.

 

یکی از حاشیه‌های جلسه استیضاح این بود که امیرآبادی از فراکسیون امید انتقاد کرد و گفت: برخی از نمایندگان عضو این فراکسیون متقاضی این استیضاح بودند که انصراف دادند و در نهایت ما با استیضاح ماندیم. صحبت‌هایی که باعث شد تعدادی از نمایندگان به عنوان مخالفت با این حرف با فریاد بلند دو دو بگویند.

 

امیرآبادی همچنین به این موضوع اشاره کرد که پیامکی از سوی یکی از فراکسیون‌ها برای نماینده‌ها برای رای به وزیر ارسال شده که این نیز باعث واکنش بیگدلی نماینده خدابنده در اعتراض به این موضوع و فریادهایی شد. امیرآبادی نامه‌ای را به نمایندگان نشان داد که مدعی بود جابری انصاری از آخوندی خواسته تعدادی آپارتمان به قضات دهد تا هوای او را داشته باشند. صحبت هایی که باز هم باعث اعتراض برخی از نمایندگان شد.

 

در نهایت آخوندی توانست در فضای توأم با آرامش و بدون هیچ‌گونه جنجال و تنشی منهای جنجال از سوی تعدادی از نمایندگان به دلیل سوال از رئیس‌جمهور رای اعتماد بگیرد و وزیر بماند.

 

در پایان این ماراتن نفس گیر که به نفع وزرای دولت دوازدهم انجامید، پایگاه خبری چهارفصل تماس تلفنی با نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه برقرار نمود که واکنش وی در یک نطق کوتاه بسیار جالب و شنیدنی بود.

قاضی پور به جهارفصل گفت: وزاری استیضاح شده با لابی گری در مجلس دوباره رای اعتماد گرفتند، در بین نمایندگان کسانی هستند که با مردم نیستند. آقای وزیر 15 نفر از فک و فامیل خود را به داخل صحن مجلس آورده بود، آقای کاتب که مسئول این امور است از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد آیا لشکرکشی است این یک موضوع است که هیأت رئیسه در این مورد تخلف کرده است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد