قیمت دلار سر به فلک کشید/ نمایندگان مجلس: بی توجهی دولت و ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز

کد خبر: 301410
|
09:11 - 1397/01/19
نسخه چاپی
قیمت دلار سر به فلک کشید/ نمایندگان مجلس: بی توجهی دولت و ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز
اسلام آباد خبر: قیمت دلار این روزها در حال رکورد شکنی است ؛ آخرین خبری که در این باره از رسانه منتشر شد " قیمت دلار به 5200 تومان رسید" . این موضوع مسبوق به سابقه است که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نداده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۷۸۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۶۰ هزارتومان، ربع سکه ۵۶۱ هزار تومان و سکه گرمی ۳۴۴ هزار تومان است.

سیر صعودی قیمت دلار همچنان در کشور ادامه دارد و هنوز مسئولان تصمیمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نگرفته اند؛ چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی دولت از افزایش قیمت دلار نه تنها ناراحت نیست بلکه موجب سودآوری برای دولت نیز شده است.

از اوایل سال جاری تا کنون قیمت دلار از 5000 تا 5200 تومان نوسان داشته است و قیمت امروز دلار در کشور 5150 تومان در بازار معامله می شود؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی ها اقدام به خرید و فروش دلار و یورو نمی کنند.

در روزهای اخیر، بسیاری از صرافی‌ها قیمت‌هایی را بر تابلوی خود ثبت می‌کنند که در آن اقدام به فروش نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، تعدادی زیادی از صرافی‌ها قیمت دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت کردند، ولی هر گاه مراجعه‌کننده‌ای برای تهیه دلار به این صرافی‌ها می‌رفت، به یک گزاره ثابت بر می‌خورد: «دلار برای فروش نداریم.» برخی نیز متقاضیان را راهنمایی می‌کردند که برای تهیه دلار به صرافی‌های منتخب رجوع کنند، صرافی‌هایی که برای خرید باید در صف‌ می‌ایستادند.

در این شرایط، می‌توان گفت تعدادی زیادی از صرافی‌های بازار نرخ‌های نمایشی را بر تابلوی خود درج می‌کنند؛ صرافی‌های منتخب نیز که دلار را زیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند، به‌طور معمول با صف‌های طولانی مواجه هستند. روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب مورد اشاره ۲۰ تومان رشد کرد و به ۴ هزار و ۴۸۴ تومان رسید. این دومین رشد متوالی شاخص ارزی بود. قیمت یورو نیز با ۶۱ تومان افزایش به بهای ۵ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

عدم کنترل نرخ ارز در کشور از سوی دولت مسبوق به سابقه نیز می باشد چرا که در سال های قبل نیز مشاهده کردیم که دولت در هنگام افزایش قیمت دلار هیچ اقدام و تحرکی از خود نشان نمی دهد دلیل عدم ورود دولت به بازار ارز در کشور در وهله اول عدم تخصص اقتصادی در برخورد با چنین موضوع و در وهله دوم نگاه کاسب کارانه دولت در این باره است؛ یعنی اینکه دولت اولا توان اداره و مدیریت بازار ارز را در کشور ندارد، ثانیا دولت از این راه کسب درآمد می کند.

 یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز در کشور انجام مبادلات اقتصادی کشور با ارز هایی از قبیل یورو و دلار است که باید این امر از اقتصاد کشور حذف شود؛ بعد از حذف دلار و یورو از مبادلات اقتصادی کشور نوبت به انجام مبادلات دو یا چند جانبه می رسد و باید دولت این موضوع را در اولویت مناسبات اقتصادی خود قرار دهد.

دولت هیچ نوع سیاست پولی را در بازار پیاده نکرده است؛ باید حجم ارز را در بازار اقتصادی کشور کاهش داد و رفته رفته دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور حذف کنیم، امروز بخش اعظمی از قیمت های اجناس و کالاهای موجود در کشور با افزایش نرخ دلار و یورو ، افزایش می یابد و این بدان معناست که آمریکا بر اقتصاد ایران تسلط کامل دارد.

دولت باید برای ایجاد ثبات در کالا و کنترل نرخ تورم در وهله اول دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی کشور خارج کند تا دیگر اجناس و کالاهای موجود در کشور تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرند؛ از سر گیری مبادلات دو یا چند جانبه از سوی در دستور کار اغلب کشورهایی است که از موضوع دلار فاصله گرفته اند و با ارزهای خود مبادلات را انجام میدهند.  دولت اگر می خواهد در خصوص رکود و تورم اقدامی ویژه انجام دهد باید دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی خارج و مبادلات دو یا چند جانبه را با کشور های دیگر از سر بگیرد تا کشور تحت تاثیر ارزهایی مثل دلار و یورو نباشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است

علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح دلایل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و سکه در کشور گفت: افزایش قیمت دلار در کشور نتیجه سیاست های تک نرخی شدن ارز توسط دولت است، دولت با انجام این کار می خواهد ارز را در کشور تک نرخی کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در کشور اظهارداشت: دولت هر موضوعی که باعث استقرار دو نرخی شدن ارز در کشور می شود را در حال حذف کردن آن است ، در همین راستا دولت ارز مسافرتی را نیز حذف کرد که این اقدام بسیار اقدام مطلوب و مثبتی برای اقتصاد کشور است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اقدام دولت برای تک نرخی شدن ارز در کشور یک اقدام و گام مثبت رو به جلو است اما باید یک نکته در این میان رعایت شود که سیاست های تک نرخی شدن ارز موجب ثبات قیمت ارز در کشور شود و هر روز شاهد یک نرخ جدید در بازار نباشیم و باید دولت در این باره یک بار تصمیم گیری کند و تکلیف ارز در کشور را مشخص کند.

همچنین در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: هیچ توجیه اقتصادی برای اینکه نرخ ارز بین المللی افزایش یافته و نرخ پول ملی ما کاهش یابد، وجود ندارد. مجلس تورم را یکی از علل افزایش نرخ ارزهای خارجی میداند و هر کشوری که نرخ تورم بالایی داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی آن کشور است.

وی ادامه داد: دولت طی سال های گذشته اعلام می کند که نرخ تورم را تک رقمی کرده است. یکی از پیامدهای نرخ تورم تک رقمی در مقایسه نرخ تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در دولت های گذشته این است که آثار شوک های اقتصادی که کاهش ارزش پول ملی یکی از پیامدهای آن است، به کمترین حد خود می رسد. طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال های اخیر به شدت کاهش یافته و تک رقمی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تورم به کمترین حد خود در طول سال های بعد از انقلاب رسیده است، گفت: از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پورابراهیمی افزود: بر اساس گزارش های موجود، متوسط صادرات غیرنفتی ما حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در سال های اخیر بوده است و واردات ما نیز نرخی شبیه آن بوده است؛ البته سال  گذشته ما با تراز منفی در اقتصاد کشور در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی مواجه بودیم.

کاهش تورم، افزایش در آمد های ارزی نشان دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصارف ارزی ما هیچ وقت بیشتر از منابع ارزی ما نبوده است. در طول سال اخیر نیز تراز صادرات غیرنفتی ما منفی بوده است اما تراز صادرات کل که شامل درآمدهای نفتی و غیرنفتی است، کاملا مثبت است.

نماینده مردم کرمان در خصوص پیش بینی درآمدهای نفتی در کشور افزود: درآمدهای نفتی کشور از نیمه دوم سال گذشته به شدت افزایش یافته است، دلیل آن هم افزایش قیمت های جهانی نفت است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نفت را زیر ۳۰ دلار نیز فروخته ایم اما امروز نفت را بالای ۶۵ دلار به فروش می رسانیم. پیش بینی ما این است که در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: قیمت جهانی سنگ آهن و مس که ما فروشنده عمده آن هستیم نیز افزایش یافته است. همه اینها نشان می دهد که درآمدهای ارزی ما در نیمه دوم سال ۹۶ افزایش یافته است و در سال ۹۷ نیز افزایش می یابد.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: همه این عوامل نشان می دهد که مسائل اقتصادی نقشی در افزایش نرخ ارز نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برخی افراد مسائل تحریمی مانند پیش بینی برای افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را عامل افزایش نرخ ارز می دانند؛ این در حالی است که فضای تحریم در طول سال های اخیر در کشور ما وجود داشته است اما به دلیل تحریم های پیاپی ما کشوری هستیم که میزان آثار تحریم ها در سال های اخیر در اقتصاد به کمترین حد خود رسیده است. به نظر می رسد اثرگذاری تحریم ها بر کشور ما در طول زمان به شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است

نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.

وی افزود: بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند. این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.

پورابراهیمی اظهار داشت: بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

با ابزار های پولی نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد/افزایش نرخ سود سپرده ها هم نتوانست بازار ارز را علاج کند

این اقتصاددان مجلس گفت: در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد