گزارش مرصاد از ضرورت غربالگری های ژنتیکی؛

توصیه پزشکان برای ازدواج با "فامیل دور"

کد خبر: 301414
|
09:20 - 1397/01/19
نسخه چاپی
توصیه پزشکان برای ازدواج با "فامیل دور"
اسلام آباد خبر: یکی از چالش های موجود در ازدواج جوانان، مقوله ازدواج های فامیلی و تبعات وراثتی و ژنتیکی در این ازدواج ها است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  بنا به اظهار نظر های پزشکان امروز ازدواج های فامیلی منشا بروز بسیاری از اختلالات و بیماری ها است که برای پیشگیری از وقوع آن انجام غربال گری های ژنتیک ضرورت دارد. البته در این میان برخی از خانواده ها از چنین معایناتی سرباز می زنند که متاسفانه احتمال تولد فرزندان معلول افزایش می یابد. 

بیماری‌های ژنتیکی حدود شش هزار نوع برآورد شده که میانگین ابتلای کودک به این بیماری ‌ها در ازدواج‌ های فامیلی، 10 برابر بیشتر از ازدواج ‌های غيرفامیلی است. از سوی دیگر ازدواج فامیلی، در ایجاد ناهنجاری‌ های ارثی و عصبی و ذهنی تاثیر زیادی دارد. 

ضرورت انجام مشاوره ژنتیک 

یک روانشناس در این باره به مرصاد گفت: انجام مشاوره ژنتیک و روانشناسی در ازدواج های فامیلی به طور جدی ضرورت دارد. 

محترم رضایی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: عموما ازدواج های فامیلی از قدیم الایام مرسوم بوده و عمدتا به این دلیل بوده که تناسب بیشتری میان خانواده ها و زوجین برقرار بوده و شناخت کامل تری از هم داشته اند. 

وی با اشاره به اینکه به طور معمول خانواده ها از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مذهبی در یک سطح خاص قرار می گیرند افزود: همین تناسب ها به نوعی زمینه افزایش چنین ازدواج هایی را فراهم می کند. 

رضایی خاطر نشان کرد: چنین عقایدی درحالی است که خانواده ها نباید در این زمینه افراط کنند زیرا ممکن است فرزندان آنان هم کفو نباشند. 

وی افزود: یکی از تهدیدات ازدواج های فامیلی تشابهات ژنتیکی و بیماری ‌های ارثی است که شانس بروز آن در ازدواج های فامیلی بیشتر است بر همین مبنا پس از بروز اختلالات ژنتیکی میان فرزندان به نوعی اختلاف و تفرقه افکنی میان طرفین رخ می دهد تا هریک دیگری را متهم به قصور کند. 

رضایی خاطر نشان کرد: با این حال اگر اصرار به ازدواج های فامیلی وجود دارد باید در ابتدا مشاوره ژنتیک و سپس مشاوره روانشناسی انجام شود تا زوجین علاوه بر فراگیری مهارتهای زندگی در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوند. 

وی افزود: از دیگر معایب ازدواج های فامیلی این است که فرد جدیدی به خانواده افزوده نمی شود در حالی که در ازدواج های غیرفامیلی یک فرد و خانواده جدید به خانواده ها اضافه می شود 

 مراجعه 4700 نفر به مراکز ژنتیک 

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: بیش از چهار هزار و 700 نفر به مراکز ژنتیک تحت نظارت این سازمان طی سال گذشته مراجعه کردند.

دکتر فرحناز محمدی درگفت و گو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه مردم استان از این مراکز استقبال خوبی داشته اند اظهار داشت: طرح غربال گری های ژنتیک تنها مختص زوجین دارای ازدواج فامیلی نیست بلکه همه باید تحت پوشش طرح مذکور قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر در سطح استان سه مرکز ژنتیک فعال داریم که دو مرکز آن در شهر کرمانشاه و یک مرکز نیز در شهرستان کنگاور قرار دارد.

به گزارش  مرصاد، با توجه به جایگاه ازدواج های فامیلی در میان اقوام کرد شایسته است پیش از انجام چنین وصلتهایی از نظر علمی نیز پیش نیازهای ازدواج نظیر انجام مشاوره های ژنتیک و روانشناسی انجام شود تا کمتر شاهد معلولیتها و اختلالات ناشی از این نوع ازدواج ها باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد