فیلترینگ«همه» پیام‌رسان‌های غیربومی در امارات متحده عربی +عکس

کد خبر: 301432
|
08:50 - 1397/01/20
نسخه چاپی
فیلترینگ«همه» پیام‌رسان‌های غیربومی در امارات متحده عربی +عکس
اسلام آباد خبر: علی رغم همه جنجال‌های صورت گرفته در ایران بر سر فیلتر یا عدم فیلتر تلگرام و این سفسطه بزرگ که تلگرام مساوی است با آزادی بیان و فناوری، در امارات متحده‌ی غربگرا صرفا دو پیام رسان بومی مجاز هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی ها نشان می‌دهد در امارات متحده عربی پیام رسان‌های اسکایپ، فیس تایم، واتس اپ، وایبر و اسنپ چت فیلتر هستند.

«اپ‌های مکالمه رایگان همچنان در امارات مسدود می مانند»

«اسکایپ در امارات فیلتر است، ولی برخی جایگزین‌ها موجود هستند»

در 13 آپریل 2016، «حمد عُبید المنصوری»، مدیر کل مرجع تنظیم ارتباطات از راه دور امارات متحده عربی(TRA) اعلام کرد که فعالیت کلیه سرویس‌های VoIP (انتقال صوت با پروتکل اینترنت) نیازمند تایید تامین کنندگان انحصاری اینترنت در این کشور یعنی شرکت‌های «اتصالات» و «دو» هستند.

المنصوری که در پاسخ به سوالات یکی از نمایندگان شورای ملی امارات از ابوظبی سخن می گفت، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این که در بسیاری از کشورهای استفاده از پیام رسان‌های صوتی و تصویری آزاد است، در امارات ممنوع هستند؟"، گفت:

" برخی کشورها این اپلیکیشن‌ها را فیلتر کرده اند. برخی دیگر از کشورها هم در حال بررسی فیلتر آن‌ها هستند."

او تاکید کرد که سرویس‌های VoIP همچنان به «دلایل امنیتی» در امارات فیلتر خواهند بود.

در ژانویه 2018، شرکت اصلی تامین اینترنت در امارات، شرکت«اتصالات»، در حساب توئیتر خود نوشت:

" دسترسی به اپلیکیشن اسکایپ مسدود شد، چون سرویس غیرمجاز VoIP ارایه می دهد که طبق چارچوب مقررات ارتباطات در این کشور در رده‌ی محتوای ممنوعه قرار می گیرد."

«مرج ارتباطات امارات هشدار داد که سرویس‌های VoIP در این کشور ممنوع هستند»

در همان تاریخ، اسکایپ هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد

" به ما اطلاع داده‌اند  که وبسایت و سرویس‌های ما توسط آی اس پی‌های امارات مسدود شده‌اند. این یعنی شما نمی توانید در امارات از اسکایپ استفاده کنید."

نکته جالب توجه و قابل تامل این که اصولا سرویس‌های VoIP به لحاظ فنی در امارات متحده عربی غیرمجاز هستند، اما بعضا با استفاده از VPN می شود به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

در این کشور، تنها دو پیام رسان صوتی و تصویری بومی «Botim» و «C'Me» » که متعلق به شرکت «اتصالات» هستند، از نظر دولت امارات مجاز شمرده می شوند. لازم به ذکر است کهکاربران باید هزینه ماهانه‌ای هم بابت استفاده از این دو پیام رسان بپردازند، گرچه کاربران می توانند از مزایایی چون «اینترنت رایگان» و سایر امکاناتی که اتصالات در اختیارشان می گذارد، استفاده کنند.

در 2 ژانویه 2018، مرجع تنظیم ارتباطات از راه دور(TRA) در پاسخ به درخواست‌های بخشی از شهروندان امارات برای آزادی استفاده از پیام رسان‌های صوتی، اطلاعیه‌ای صادر و بر موضع خود پافشاری کرد:

" مرجع تنظیم ارتباطات از راه دور تصریح دارد که هیچ تغییری در سیاست استفاده از انتقال صوت با پروتکل اینترنت صورت نگرفته است. TRA بار دیگر تاکید می کند که هر نوع اپلیکیشن یا سرویس‌هایی از این نوع(VoIP) باید مطابق با چارچوب مقررات ارتباطات عمل کنند."

«تنظیم کننده ارتباطات امارات می گوید:  در سیاست VoIP تغییری ایجاد نمی شود»

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد