زن استرالیایی پس از سفر به ایران؛

رسانه‌های غربی درباره ایران دروغ‌پردازی می‌کنند/ همه ملت‌ها می‌توانند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها درس بگیرند

کد خبر: 301525
|
13:28 - 1397/01/26
نسخه چاپی
رسانه‌های غربی درباره ایران دروغ‌پردازی می‌کنند/ همه ملت‌ها می‌توانند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها درس بگیرند
اسلام آباد خبر: یک نویسنده استرالیایی پس از سفر به ایران، در مقاله‌ای از دروغ‌پردازی دولت‌ها و رسانه‌های غربی درباره کشورمان انتقاد کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الی کلییِری، نویسنده زن استرالیایی، پس از سفر به ایران، در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی new.com.au منتشر شد، از دروغ‌پردازی‌ های دولت‌ها و رسانه‌های غربی درباره کشورمان انتقاد کرد. او در این گزارش نوشت زمانی که تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم، بسیاری از من می پرسیدند قصد داری به ایران بروی؟ چرا؟ امیدورم به یک بنیادگرا تبدیل نشوی و اظهاراتی از این قبیل؛ تا جایی که با نزدیک شدن تاریخ سفرم، احساس نگرانی می کردم. برخی به من می گفتند از فلان مکان عکس نگیر و یا مراقب باش به کسی نگویی که نویسنده هستی. اگر به این اظهارات گوش داده بودم، هرگز به ایران سفر نمی کردم. اما، بالاخره راهی ایران شدم و نکات زیر را (درباره این کشور) کشف کردم:

1- چقدر درباره ایران اشتباه می کنید:

برای کسانی که در غرب زندگی می کنند، دست کم آنهایی که منبع اطلاعاتی آنها اخبار و رسانه هایی است که پروپاگاندای غربی را ترویج می دهند، ملت ها و کشورهایی که در چهارچوب موردنظر غرب نگنجند (در این مورد بخصوص: ایران) «خطرناک» تلقی می شوند. باید گفت گاهی این قضاوت ها و پیش داوری های خود ماست که خطرناک تر از هر چیز دیگری است. ایران نه تنها خطرناک نبود؛ بلکه من غرق در زیبایی این کشور و همچنین مهمان نوازی و رفتارهای دوستانه (مردمان) آن شدم. 

این نویسنده استرالیایی در ادامه می افزاید: پروپاگاندایی که در غرب (علیه کشورهایی مانند ایران) به خوردِ ما داده می شود، همانقدر نادرست است که تصورات درباره اینکه شهروندان کشورهای غربی همانند رهبرانشان هستند. وی همچنین در ادامه می نویسد: هنگام سفر به ایران به نکاتی پی می برید که باعث حیرت و شگفتی شما خواهد شد.

2- تصویری حقیقی از رعایت ادب: 

این نویسنده در ادامه می افزاید تا پیش ازسفر به ایرانبه این نکته پی نبرده بودم که تا چه میزان از محدوده ادب دور شده بودم. پس از هفت سال زندگی در هلند، به محکم بسته شدن بر روی صورتم، هل داده شدن در صف و پرداخت سهم خودم از صورتحساب (در رستوران) عادت کرده بودم. اما همه ملت ها می توانند درس مهمان نوازی را از ایرانی ها یاد بگیرند. وی با اشاره به سنت «تعارف» در میان ایرانی ها، می افزاید: آنقدر خوش شانس بودم که با گروهی از مودب ترین و مهربان ترین مردم آشنا شوم و صحبت کنم. داستان هایمهمان‌نوازی ایرانی‌هادر میان گردشگرانی که از این کشور دیدن می کنند، مشهور است.

3- زیبایی معماری اسلامی:

این نویسنده استرالیایی می افزاید در اروپا درباره زیبایی کلیساها با هیجان سخن می گوییم؛ در آسیا درباره معبدهای بودایی ها، یا معابد رنگین هندوها و جین ها. اما کسی درباره زیبایی مساجد زیاد صحبتی نمی کند. زمانی که به ایران می آیید همه اینها تغییر می کند. (هنگام سفر به ایران) خودتان را برای زیبایی نفس گیر مساجد در شیراز، یزد و اصفهان آماده کنید. وی با اشاره به بنای خارق العاده شاهچراغ در شیراز، شکوه حیرت انگیز میدان نقش جهان در نصف جهان (اصفهان) و مسجد شاه، زیبایی مناره ها و تقارن در طراحی مساجد ایرانی را بی‌نظیر توصیف می کند.

رسانه‌های غربی درباره ایران دروغ‌پردازی می‌کنند/ همه ملت‌ها می‌توانند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها درس بگیرند

رسانه‌های غربی درباره ایران دروغ‌پردازی می‌کنند/ همه ملت‌ها می‌توانند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها درس بگیرند

4- این نویسنده استرالیایی در ادامه می افزاید با سفر به ایران به این نکته پی بردم که تا چه حد درباره کلیشه رایج در غرب درباره زنان ایرانی و حجاب آنها اشتباه می کردم. ما (در غرب) تصور می کنیم زمانی که یک زن حجابش را رعایت می کند، آن زن آزاد نیست و تحت ظلم واقع شده است؛ چیزی که ابداً درباره زنان ایرانی صحت ندارد؛ زنانی که برخی از آنها جزء تحصیل کرده ترین افراد جهان قرار دارند. تنها برای اینکه آنها موی خود را می پوشانند، این بدان معنا نیست که در حوزه های مختلف جامعه خود حضور و نقش فعالی ندارند. 

رسانه‌های غربی درباره ایران دروغ‌پردازی می‌کنند/ همه ملت‌ها می‌توانند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها درس بگیرند

تصویر الی کلییری: زن استرالیایی که به ایران سفر کرده است

5- الی کلییری در ادامه می نویسد شاید خطرناک ترین جنبه سفر به ایران این باشد که برای سفرهای آتی خودتان (به کشورهای دیگر) مکان های معدودی را بیابید که با زیبایی هایی که در ایران دیدید، برابری کند. پس از سفر به ایران و آشنایی با فرهنگش، میراث جاده ابریشم، کباب های خوشمزه، مساجد چشم نواز، بازاهای شلوغ و مهم تر از همه، مردمانی مهربان و مهمان نواز، از خودتان می پرسید چه می شد اگر همه جا مردم مثل ایرانی ها مهمان نواز بودند.

انتهای پیام/

مقاله نویسنده زن استرالیایی درباره سفر به ایران

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد