رفتار دوگانه «آذری‌جهرمی» در قبال فیلترینگ تلگرام؛

از شایعه یک ساعته استعفا تا دست وزیری که روی دکمه فیلترینگ رفت/ توافق دولت با پاول دوروف چه بود؟

کد خبر: 301748
|
08:30 - 1397/02/15
نسخه چاپی
از شایعه یک ساعته استعفا تا دست وزیری که روی دکمه فیلترینگ رفت/ توافق دولت با پاول دوروف چه بود؟
اسلام آباد خبر: این روزها کار دولت با تلگرام تمام شده است؛ انتخابات دیگر تمام شده و زمان وعده دادن به اتمام رسیده است؛ فضای مجازی از انتقاد به دولت لبریز شده و به نفع دولت است که تلگرام مسدود شود؛ بازی دوگانه ای که از سوی برخی از وزرا به راه افتاده است نمایشی است تا مسیر انتقادات را از دولت به سمت دیگر نهاد ها منحرف کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز خبر استعفای آذری جهرمی در رسانه ها منتشر شد؛ برخی از رسانه‌های هم راستا با دولت از سلسله توئیت های آذری جهرمی در فضای غیر رسمی توئیتر برداشت کرده بودند که وی مخالف فیلتر شدن تلگرام بوده است.

آنچه که از توئیت های چند ماه گذشته وزیر ارتباطات بر می آید مخالفت سوری او با فیلتر شدن تلگرام است، اما حقیقت ماجرا این است که تلگرام دیگر کارکرد خود را برای دولت از دست داده از یک فرصت تبدیل به تهدید شده است.

شب گذشته سرانجام دادستانی کشور دستور مسدود کردن پیامرسان تلگرام را داد؛بر اساس متن دادستانی که در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شده است،دستورمسدود کردنتلگرامروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شده است.

بلافاصله بعد از این اتفاق آذری جهرمی چندین توئیت در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که برآورد این توئیت ها مخالفت جدی آذری جهرمی با فیلترینگ تلگرام بود برداشت‌های اولیه این بود که آذری جهرمی می‌خواهد با این کار انتقاد خود نسبت به موضوع را نشان دهد.

 

آذری جهرمی در توییتی نوشت: «دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف ناپذیر است؛ هر چند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجدداً فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه‌ دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.»

رسانه ها در واکنش به این توئیت آذری جهرمی خبر از جلسه آذری جهرمی با روحانی دادند که وی قبل از جلسه با نامه استعفا وارد دفتر روحانی شده اما در ادامه از استعفای خود منصرف شده است!

بر اساس شایعات، محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) امروز صبح به دلیل صدور دستور مسدودسازی تلگرام، خبر از استعفای خود داده بود و از صبح در دفتر حسن روحانی (ریاست جمهوری) حضور یافت تا برای ادامه راه از او کسب تکلیف کند و براساس آخرین خبرها استعفای او مورد تایید قرار گرفت.

 ساعتی بعد جهرمی در واکنش به شایعه‌ی استعفای خود گفت: اعلام نظرات کارشناسی لزوما به معنای استعفا نیست. چالش‌های فیلترینگ را مستند و مستدل اعلام کرده‌ایم. مراجع تصمیم‌گیر نظرات ما را شنیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند.

وی در ادامه به بروز مشکل در فیلترینگ تلگرام در روسیه نیز اشاره کرد و اذعان داشت که این مشکلات ممکن است در ایران نیز رخ دهند. او در ادامه گفت: فراتر از بحث امروز باید سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کشور در مورد رسانه‌های نوین را سریع‌تر به نتیجه رساند تا دیگر شاهد اینگونه چالش‌ها نباشیم.

بلافاصله موضع دیگری از آذری جهرمی در دیدار اعضای شاخه جوانان برخی احزاب منتشر شد که حاکی از موضع دوگانه وی را در قبال فیلترینگ تلگرام بود؛وزیر ارتباطات با بیان اینکه علم و دانش لازمه اعلام نظر در مسائل تخصصی است و با تایید این نکته که تلگرام و پاول دوروف، به تعهدات خود عمل نکرده و حامی تروریسم در دنیا است، گفت: من با فیلترینگ تلگرام موافقم اما در شورای ملی فضای مجازی فقط یک حق رأی دارم.

مواضع دوگانه آذری جهرمی در خصوص فیلترینگ تلگرام در حالی است که این روزها دولت بیشتر از هر نهاد دیگری در نظام جمهوری اسلامی به تهدید این پیام رسان رسیده است. دولت در سال 92 در بهبوهه انتخابات تعداد زیادی CDN خریداری کرده و برای افزایش سرعت تلگرام در ایران دست به اقدام زدند.

CDN ها می توانند سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران را به میزان چشم گیری افزایش بدهند، و این موضوع برای کانال های حجیم و سوپرگروه های بزرگ که محتوا با سرعت زیادی در آن ها رد و بدل می شود بسیار مثبت بود.

دورف پس از اعلام خبر انتقال های CDN های تلگرام به ایران اعلام کرد در صورتی که مقامات رسمی اقدامی در جهت پاک کردن یا سانسور محتوای آن ها انجام بدهند، کاربران می‌توانند به نسخه‌ی اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند. بنابراین امکان سانسور وجود نخواهد داشت.

این توافق میان تلگرام و دولت به یکی از دستاوردهای دولت تبدیل شد و در حالی که دولت ده ها کشتی CDN خریداری کرده بود، هیچ موفقیتی در انتقال سرورهای تلگرام به داخل ایران به دست نیاورد و تنها به افزایش سرعت تلگرام با هزینه خود کمک کرد.

اما در ادامه حتی در شرایطی که کانال های تروریستی اقداکات تروریستی در ایران را سازماندهی می کردند، تلگرام حاضر نشد این کانال ها را بر اساس اساسنامه خود فیلتر کند.

این روزها کار دولت با تلگرام تمام شده است؛ انتخابات و زمان وعده دادن به اتمام رسیده است؛ فضای مجازی از انتقاد به دولت لبریز شده و به نفع دولت است که تلگرام مسدود شود؛ بازی دوگانه ای که از سوی برخی از وزرا به راه افتاده است نمایشی است تا مسیر انتقادات را از دولت به سمت دیگر نهاد ها منحرف کنند.

مشاور روحانی هم آب پاکی را روی دست کاربران تلگرام ریخت و در کانال تلگرامی خود نوشت: مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو شده است و  ترافیک این پیام رسان تنها از طریق «ارتباطات بین المللی کشور» راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی ماند.

حسام الدین آشنا هرگز درباره «آن توافق مشروط » سخن نگفت و اعلام نکرد چه توافقی با پاول دوروف صورت گرفت که چنین هزینه ای را به کشور تحمیل کرد و چرا در یک برهه زمانی دولت تصمیم گرفت ترافیک این پیام رسان را در داخل کشور افزایش دهد؟

 

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها