نگاهی به تحولات عربستان:

از استخدام کماندوهای آمریکایی تا راه اندازی دوباره آژیرهای خطر

کد خبر: 301774
|
12:00 - 1397/02/16
نسخه چاپی
از استخدام کماندوهای آمریکایی تا راه اندازی دوباره آژیرهای خطر
اسلام آباد خبر: بررسی تحولات عربستان به صورت هفتگی می‌تواند در ترسیم فضایی برای درک بهتر سیاست‌های آل سعود مفید باشد. از این رو سعی می‌شود تحولات عربستان در دو حوزه داخلی و خارجی به صورت هفتگی رصد و تحلیل شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

عرصه داخلی:

-خبرهای بد برای محمدبن سلمان

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی، خبرهای بدی برای عربستان سعودی و به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور داشت. این صندوق پیش‌بینی کرد کسری بودجه امسال عربستان به 52 میلیارد دلار برسد که برای جبران آن نیاز به نفت 87 دلاری دارد. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی عربستان سال گذشته کاهش یافت، اما صندوق بین‌المللی پول رشد 8/1 درصدی را به لطف افزایش قیمت نفت پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر قیمت نفت برنت تا 74 دلار در هر بشکه بالا رفته و به نظر می‌آید که این قیمت به رشد اقتصادی عربستان کمک کند. جیهاد آزور مدیر آسیای مرکزی و شرقی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، بهبود وضعیت اقتصادی با رشد 8/1 درصدی به لطف دلارهای نفتی برای عربستان در سال جاری رقم می‌خورد.

مدیر صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرد، در حالی که سال گذشته نیاز به نفت 83 دلاری بود تا بودجه عربستان با کسری روبرو  نشود، اما امسال این رقم به 85 تا 87 دلار در هر بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که عربستان همچنان به خرید سلاح‌های نظامی ادامه می‌دهد. در همین ارتباط، موسسه بین المللی تحقیقات صلح در یک گزارش اعلام کرد، عربستان پس از آمریکا و چین از نظر هزینه‌های نظامی در رتبه سوم جهان جا دارد. طبق این گزارش، عربستان جایگزین روسیه شده و در رتبه سوم قرار دارد به این ترتیب که هزینه نظامی آن در سال 2017، 4/69 میلیارد دلار اعلام شد. عربستان با وجود هزینه‌های نظامی بسیار بالا، از بیش از سه سال پیش که یمن را هدف حمله نظامی قرار داده است، از تحقق هرگونه دستاورد نظامی ناکام مانده و فقط در حق غیرنظامیان بی‌گناه یمنی مرتکب جنایت می‌شود.

-آژیر خطر در عربستان

تشدید حملات تلافی‌جویانه موشکی انصارالله یمن و ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی عربستان در برابر این حملات سبب هراس شدیدی در شهرهای مختلف عربستان به ویژه پایتخت این کشور شده است.یکی از راهکارهای آل سعود برای کاهش خسارات ناشی از این حملات راه اندازی دوباره آژیرهای خطر است. گروه دفاع مدنی عربستان از ترس افزایش حملات موشکی یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله و قدرت گرفتن آن تصمیم به راه اندازی دوباره آژیر خطر در ریاض، "الدرعیه"، "الخرج" و تمام استان‌های واقع در منطقه شرقی گرفتند. دفاع مدنی عربستان ساعت یک ظهر (به وقت این کشور) روز پنجشنبه 10 مه(20 اردیبهشت) پیش رو را برای آزمایش این آژیرهای خطر انتخاب کرده است. در این راستا شهروندان سعودی در توییتر ناراحتی خود را از این اقدام اعلام کردند. آنها نوشتند این مسئله سبب ترس و نگرانی بیشتر می‌شود در حالی که برخی دیگر این سوال را پرسیدند که آیا اگر پاتریوت بر سرشان بیفتد این آژیرها قبل از آن به صدا درخواهند آمد؟اشاره این شهروندان به حملات ماه گذشته انصارالله یمن است که موشک‌های پاتریوت عربستان که برای مقابله با موشک‌های انصارالله شلیک شده بوده به سمت مناطق عربستان تغییر جهت داد و همین مسئله سبب بی اعتمادی مردم به این سامانه‌های دفاعی شده است.

-روند انتصابات در عربستان

مجتهد فعال سعودی که اخبار پشت پرده دربار سعودی را افشا می‌کند در جدیدترین خبر خود با اشاره به شاخصه‌های انتخاب و انتصاب مسئولان در عربستان پیش از ولیعهدی محمد بن سلمان و پس از آن نوشت، شاخصه‌های انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان تغییر کرده که وفاداری مطلق به وی و غرب زدگی و مشتاق بودن به ترویج سبک زندگی آمریکایی در عربستان از شاخصه‌های انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان است. مجتهد تاکید کرد، عربستان خواه پیش از محمد بن سلمان یا پس از او، یک نظام تمامیت خواه است که به نظام‌های کمونیستی یا نظامی در مفهوم حق تصمیم‌گیری مطلق در انتصابات، برکناری‌ها و مشخص کردن اختیارات، نزدیک تر است و در دوره قبل از محمد بن سلمان و بعد از وی نیز در بی اعتنایی به اصل ‹‹فرد مناسب برای جای مناسب›› یا اصل انتخاب نیروهای وفادار، تغییری ایجاد نشده است. وی تاکید کرد، یک تفاوت بزرگ در این دو دوره وجود دارد و آن هم مشخص کردن نوع اشخاص مورد نظر و شیوه انتخاب آنان و سازوکارهای منطبق بودن ویژگی‌های لازم در آنهاست.پیش از دوره بن سلمان، شخصی که انتخاب می‌شد باید سه خصوصیت را دارا می‌بود: اول، وفاداری مطلق به آل سعود به عنوان یک خانواده و نه وفاداری فقط به یک شخص مشخص از آنان. دوم توانایی زیاد در پنهان کردن اسرار و نیز مهارت در تفاوت قائل شدن بین اسرار و نکات آشکار. و سوم شناخت و اطلاع شخص به آنچه که آل سعود را راضی می‌کند و اینکه به تمایلات آنان شناخت خوبی داشته باشد و پس از آن نیز این تمایلات و خواسته‌ها را برآورده کند.

در دوره جدید، بن سلمان این ویژگی‌ها را تغییر داده است. اولا شخص باید فقط به محمد بن سلمان وفادار باشد و به همراه وی در برابر سایر اعضای خاندان بایستد. دوم اینکه عشق و علاقه ساختگی از خودش به برنامه ادعایی 2030 نشان بدهد و در ستایش طرح‌های بن سلمان مبالغه کند. سوم اینکه شخصی که برای سمتی انتخاب می‌شود با وی یا یکی از افراد نزدیک به وی دوستی قبلی داشته باشد.نظام سیاسی عربستان در دوران بن سلمان تغییراتی را شاهد بوده است که این تغییرات در جهت هموار کردن مسیر پادشاهی بن سلمان بوده است. در واقع به نظر می‌رسد که بن سلمان سعی دارد تمام مهره‌های خود را در پست های حساس امنیتی- سیاسی گمارده و بدین ترتیب از هرگونه احتمال کودتا علیه خود جلوگیری کند.

-بحران کارگران خارجی در عربستان

بیانیه‌های رسمی شورای عمومی اداره آمار عربستان حاکی است که این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی در سه ماه گذشته 270 هزار کارگر خارجی را اخراج کرده است . هزینه‌های سرسام آور جنگ یمن برای عربستان و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور، سبب شده تا مقامات سعودی وادار به اخراج کارگران خارجی شوند.بر اساس گزارش پایگاه خبری 'الخلیج الجدید'، بر اساس آمار منتشر شده از سوی عربستان، شمار کارگران و کارمندان خارجی مقیم این کشور اکنون به 10 میلیون و 420 هزار نفر کاهش یافته است. در سه ماهه آخر سال 2017 شمار کارگران شاغل در عربستان 10 میلیون و 690 هزار نفر اعلام شده بود. جنگ یمن پیامدهای وخیم زیادی برای عربستان داشته و نه تنها ریاض به اهداف خود در این جنگ نرسیده، بلکه نتیجه آن ورشکستگی برای اقتصاد عربستان بوده است. عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تا حد زیادی به کارگران خارجی وابسته هستند. همزمان با اخراج کارگران و کارمندان خارجی در عربستان در دو سال گذشته ، دولت این کشور مدعی است که اخراج آنها صرفا به منظور ایجاد اشتغال برای اتباع عربستان صورت گرفته است . این در حالی است که دولت عربستان با توجه به افزایش نرخ بیکاری در این کشور به 8/12 درصد ، اشتغال کارگران داخلی را فقط در چند بخش بیمه، مخابرات و راه و ترابری مشروط کرده است. ریاض از 11 سپتامبر (20 شهریور) آینده تصمیم دارد 12 فعالیت و حرفه را که عمدتا خرده فروشی به حساب می آیند، فقط به مردان و زنان سعودی اختصاص دهد.

پایگاه اینترنتی «مکه» عربستان چندی قبل نیز اعلام کرد که ریاض به علت بحران اقتصادی که با آن روبرو است، در سال‌های آینده بیش از 670 هزار کارگر خارجی دیگر را اخراج خواهد کرد. این روزنامه در گزارشی به نقل از منابع بانکی عربستان اعلام کرد، شمار کارگران خارجی دیگری که با اجرای قانون مالیات مهاجرت تا سال 2020 مجبور به ترک خاک عربستان خواهند شد، حدود 670 هزار نفر خواهد بود. این در حالی است که مالیات مهاجرت طی سه سال آینده 20 میلیارد ریال سعودی برای عربستان درآمدزایی خواهد داشت .

-ساخت یک شهر بزرگ تفریحی در عربستان

پادشاه عربستان رسما دستور ساخت یک شهر بزرگ تفریحی در نزدیکی پایتخت این کشور را صادر کرد. ساخت این شهر بخشی از برنامه دولت عربستان برای فاصله گرفتن از وابستگی به درآمدهای نفتی است. قرار است در برنامه چشم‌انداز 2030، کشور عربستان منابع درآمدی خود را تنوع بخشیده و وابستگی خود به صادرات نفت را کاهش دهد. قرار است این پروژه به مساحت 334 کیلومتر مربع کمی بیشتر از یک‌ سوم تهران و در شهر قدیه در جنوب غرب ریاض ساخته شود. فاز نخست این پروژه که شامل مسابقات موتورسواری، پیست موتورسواری، اتومبیل‌رانی و یک شهربازی بزرگ تا پایان سال 2022 به بهره‌برداری برسد. عربستان امیدوار است این پروژه بتواند سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده و تا سال 2030، 17 میلیون گردشگر را جذب کند. عربستان پیش از این نیز چند پروژه تفریحی را اجرا کرد که با استقبال روبرو نشد و در برخی فیلم‌های منشر شده از این مناطق تفریحی نشان داده می‌شود که این مناطق بسیار خلوت بوده و هیچ جذابیتی برای توریست‌ها ندارد.

-آمار واقعی بیکاری در عربستان

از زمانی که قدرت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بیشتر شد، وی تلاش کرد ویژگی‌های کشوری را که به محافظه کاری شهره بوده است تغییر دهد تا به این ترتیب عربستان را به نمونه‌ای از کشور‌های غربی تبدیل کند. یکی از برنامه‌های وی در این مورد ایجاد مراکز تفریحی بوده است. ارزش طرح‌های رفاهی و تفریحی که طبق چشم انداز 2030 در ده سال آینده اجرایی خواهد شد به 46 میلیارد دلار می‌رسد، این در حالی است که تا کنون وی حتی یک دلار هم برای حل بحران بیکاری با تاسیس شرکت‌ها و سازمان‌هایی که با تخصص‌های دانشگاهی موجود در عربستان همخوانی داشته باشد، هزینه نکرده است. در همین زمینه کمیته رفاهی و تفریحی عربستان در فوریه گذشته اعلام کرد بیش از پنج هزار برنامه رفاهی در سال 2018 در نظر گرفته شده است و در 10 سال آینده 240 میلیارد ریال (تقریبا 64 میلیارد دلار) در بخش رفاهی و تفریحی سرمایه‌گذاری خواهد شد. کسانی که طرح‌های رفاهی وتفریحی بن سلمان را پیگیری می‌کنند در این باره گفتند: ولیعهد گمان می‌کند با طرح‌های تفریحی میلیاردی فرصت کاری تازه‌ای برای جوانان ایجاد می‌کند و سبب تعدد منابع اقتصادی می‌شود که کاملا به نفت متکی است، اما واقعیت چیز دیگری است چرا که به گفته ناظران شاهزاده جوان تمایل دارد وجهه کشوری را که دارای هویت دینی دارد تغییر دهد و نقش هیئت‌های دینی را محدود کند و محافظه کاران را به حاشیه براند. نظرسنجی‌های روزنامه "عاجل" عربستان در شبکه اجتماعی توییتر درباره فعالیت‌های کمیته رفاهی وتفریحی نشان داد بیشتر مشارکت کنندگان یعنی 53 درصد از آنان به این رأی دادند که این کمیته سنت‌های جامعه را رعایت نمی‌کند.طرح‌های رفاهی و تفریحی در عربستان که نیازمند هزینه میلیارد‌ها دلار است، اعتراضات گسترده بخش وسیعی از کسانی را در بر داشته است که خواستار توجه ولیعهد به اوضاع جوانان دانشگاهی هستند؛ جوانانی که از بیکاری مزمن رنج می‌برند. درصد بیکاری در عربستان به بیش از 34 درصد رسیده است، اما مقامات این کشور این درصد را تنها تا 12 درصد عنوان می‌کنند.

عرصه خارجی:

-اعتراض مردم موریتانی به اعزام خدمتکاران زن به عربستان

مردم موریتانی با برگزاری تظاهراتی در 'نواکشوت'، ( پایتخت ) خواستار توقف اعزام خدمتکاران زن از این کشور به عربستان شدند. معترضان با برپایی تظاهرات در خیابان‌های نواکشوت این پدیده را «برده داری جدید تحت پوشش خدمتکاری»برشمردند و درباره زیر پا گذاشتن حقوق زنان کشورشان توسط دولت سعودی، هشدار دادند. تظاهر کنندگان شعار 'قاچاق زنان را به خارج از کشور متوقف کنید' سر دادند. در این راهپیمایی که برگزارکنندگان مجوز آن را به سختی از وزارت کشور دریافت کردند، چند حزب و انجمن حقوقی نیز حضور داشتند.محمد پیروک هماهنگ کننده این تظاهرات گفت: رنج و مشقتی که خدمتکاران زن در عربستان متحمل می‌شوند ما را به این امر واداشت؛ آن ها در منازل سعودی ها مورد ضرب و شتم، تجاوز و بی‌حرمتی قرار می‌گیرند. این اعتراضات بعد از توافق ریاض و نواکشوت برای اعزام خدمتکار و کارگر خانگی به عربستان صورت می‌گیرد. به نوشته روزنامه سعودی الحیات، 86 درصد از خانواده‌ها در عربستان دارای راننده خصوصی و 67 درصد خدمتکار دارند. تعداد خدمتکاران خارجی در عربستان یک میلیون و 930 هزار نفر است که یک میلیون و200 هزار نفر از آن ها (62.4 درصد) زن و بقیه مرد هستند.

-برگزاری روز‌های فرهنگی عربستان در تاجیکستان

روزهای فرهنگی عربستان سعودی از 5 تا 9 ماه می سال جاری میلادی در تاجیکستان برگزار می‌شود. به گفته منابع خبری، در این روزها اهالی فرهنگی و هنری سعودی برنامه‌های متنوعی از جمله برپایی نمایشگاه هنرهای مردمی، لباس‌های ملی، هنر نقاشی، خطاطی و عکاسی، غذاهای ملی عربی برگزار کرده و فیلم‌های سینمایی خود را برای شهروندان تاجیک در معرض نمایش قرار می‌دهند. در این راستا، در نخستین روز آغاز این برنامه‌ها، شمس‌الدین اروم‌بیک‌زاده، وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان در کتابخانه ملی این کشور با هیئت رسمی عربستان سعودی دیدار می‌کند. پس از انجام این ملاقات نشست مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه‌ها برنامه مشترک نمایندگان سعودی و تاجیک است.روزهای فرهنگی عربستان سعودی در تاجیکستان صرفا در دوشنبه متمرکز نبوده و برنامه‌های فرهنگی در شهرهای نارک، حصار و ناحیه ورزاب به منظور آشنایی مهمانان سعودی با طبیعت بکر این کشور و بازدید از مکان‌هایی همچون کتابخانه و موزه ملی تاجیکستان و قلعه حصار نیز مدر نظر است. عربستان سعودی و تاجیکستان طی سال‌های اخیر روابط رو به رشدی داشته است و نقش‌آفرینی این کشور عربی در تحولات تاجیکستان به نحو چشمگیری افزایش یافته است. کمک‌های مالی عربستان به تاجیکستان مهم‌ترین عامل این بهبود روابط است. به گفته برخی کارشناسان، یکی از دلایل اصلی عدم عضویت تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نیز تلاش‌های ریاض است. عربستان در سال های اخیر فعالیت‌های خود را در حوزه فرهنگی ایران بسیار تشدید کرده است.در واقع سرمایه گذاری های ریاض در بخش فرهنگی کشورهای آسیای مرکزی را می توان به عنوان یکی از منابع تهدید آمیز علیه امنیت ایران در سال های آینده دانست.

-عربستان به دنبال خرید سامانه گنبد آهنین

یک تاجر اروپایی مقیم ریاض پایتخت عربستان، خبر داده است که سعودی‌ها در حال برررسی خرید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» هستند؛ سامانه‌ای که ساخت شرکت «رافائل» و «صنایع هوافضای اسرائیل» است. به نوشته روزنامه جروزالم پست ، سعودی‌ها همچنین در پی خرید سامانه موشکی مربوط به تانک «APS» هستند تا تانک‌های خود را از آتش نیروهای یمنی محفوظ بدارند. این روزنامه صهیونیستی که مدعی است خبر خود را از روزنامه باسلر زایتونگ سوئیس دریافت کرده، در ادامه آورده است که کارشناسان نظامی سعودی، فناوری نظامی رژیم صهیونیستی را در ابوظبی پایتخت امارات مشاهده و بررسی کرده‌اند.طبق این گزارش، همکاری اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی با وجود اینکه دو طرف روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، پیشرفت جهشی داشته و عاملی که آن‌ها را به همکاری گسترده نظامی کشانده، هراس مشترک دو طرف از ایران است. برخی گزارش‌های خبری حاکی است که این اقدام عربستان با دو هدف دنبال می‌شود، ابتدا نزدیکی و همکاری بیشتر با رژیم صهیونیستی و دوم در امان ماندن از موشک‌های ارتش یمن. تداوم شلیک موشک‌های تلافی‌جویانه یمنی و ناکارآمدی سامانه دفاعی پاتریوت در عربستان سبب شده است تا ریاض به دنبال جایگزین کردن این سامانه دفاعی باشد.این در حالی است که گنبد آهنین نیز سامانه دفاعی قابل اطمینانی نیست. گنبد آهنین تاکنون در چند برهه عدم کارایی خود را نشان داده است.

نفوذ یک فروند پهپاد شناسایی به سرزمین‌های اشغالی در تیرماه 95 بدون آن که سامانه‌های دفاعی این رژیم متوجه شود یا بتواند آن را هدف قرار دهد، ضعف گنبد آهنین رژیم صهیونیستی و سردرگمی رسانه‌های این رژیم را به همراه داشت. عملکرد ناموفق سامانه "گنبد آهنین" در سال 2014 در جنگ با حماس و جهاد اسلامی نیز نشان داد که در مقابل بیش از 100 موشک در روز، این سامانه تنها بین 20 تا 30 درصد از موشک‌ها را نابود خواهد کرد، یعنی از هر 100 موشک 70 موشک به اهداف مورد نظر اصابت خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که عربستان حتی با در اختیار داشتن سامانه دفاعی گنبد آهنین نیز نتواند در برابر موشک‌های بالستیک و ارتقا یافته انقلابیون یمنی به صورت کامل مقابله کند.

-اوج خیانت بن سلمان به فلسطین

کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اختصاصی از جزئیات نشست «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با سران سازمان‌های یهودی آمریکا پرده برداشت. در این نشست که روز 27 مارس (7 فروردین) پشت درهای بسته در نیویورک برگزار شده، ولیعهد سعودی به شدت از «ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتقاد کرده و وی را عامل شکست مذاکرات سازش معرفی کرده است. محمد بن سلمان در این نشست گفته بود که موضوع فلسطین در راس اولویت‌های حکومت سعودی و افکار عمومی عربستان نیست و فلسطینی‌ها باید یا طرح سازش را بپذیرند یا برای همیشه خفه شوند. هر چند به گزارش شبکه 10 اسرائیل، تمام افراد حاضر در مراسم از این سخنان بن‌سلمان شگفت زده شدند، ولی چنین اظهاراتی از دهان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی فراوان شنیده شده است.به نحوی که سران یهودی حاضر در این گردهمایی انتقادات شدید بن‌سلمان از فلسطینی‌ها را به انتقادات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا از فلسطینی‌ها تشبیه کردند. ولیعهد سعودی چند هفته پیش نیز در گفت وگو با مجله آتلانتیک آمریکا، حق حاکمیت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی را به رسمیت شناخته و گفته بود، در صورت تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطین، ریاض و برخی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج‌ فارس از این تفاهم منتفع خواهند شد.بن سلمان در جریان سفر ماه گذشته‌اش به آمریکا به صراحت موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و با سران یهودی آمریکا، از جمله لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی، دیدار کرد. تاکنون هیچ پادشاه سعودی به اندازه بن سلمان مرزهای خیانت در مورد فلسطین را رد نکرده است.

-سفر پامپئو به ریاض

مایک پامپئو وزیر خارجه جدید آمریکا روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه در سفری سه روزه به خاورمیانه وارد ریاض شد. پامپئو در عربستان با عادل الجبیر همتای سعودی خود دیدار و گفت و گو کرد و در ضیافت شامی با حضور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شرکت کرد. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود با تکرار اتهامات نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آنچه وی به زعم خود حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای منطقه خواند، شد. وزیر خارجه آمریکا هم گفت دولت عربستان، شریک حیاتی و راهبردی دولت آمریکا است. وی مدعی شد که امنیت عربستان، امنیت آمریکاست. سفر پامپئو به ریاض، قدس و امان دو روز بعد از سوگند یاد کردن وی به‌ عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا انجام شد. این سفر در شرایطی انجام شد که برخی گزارش‌ها از برنامه‌ریزی‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای با ایران و گروه 1+5 حکایت دارد. سفر وزیر خارجه جدید آمریکا به منطقه را می‌توان با هدف زمینه سازی برای اجرای سه سیاست دانست: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، تشکیل ارتش عربی برای اعزام به سوریه و در نهایت خروج آمریکا از برجام.

-کماندوهای کلاه سبز آمریکا در خدمت عربستان

سرانجام پس از سه سال انکار، واشنگتن به طور رسمی، به مشارکت مستقیم خود در حملات علیه یمن اذعان و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای آمریکایی در مرزهای عربستان و یمن مستقر شده‌اند و در کنار نیروهای سعودی می‌جنگند و با استفاده از جنگنده‌های خود، در حمله به انبارهای موشکی ارتش یمن مشارکت می‌کنند. دانا وایت سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «آمار دقیقی از شمار نیروهای آمریکایی مستقر در مرز عربستان در اختیار ندارم، اما همان طور که می‌دانید عربستان و آمریکا در زمینه روابط نظامی تاریخ طولانی دارند و شماری از نیروهای ما در آنجا مستقر هستند و در زمینه تجهیز تسلیحاتی، مسائل راهبردی و تبادل اطلاعات همکاری می‌کنند. این حمایت‌ها ادامه دارد و در دفاع از مرزهای عربستان به آنها کمک می‌کنند.» برخی رسانه‌های آمریکایی نیز تاکید کرده‌اند که عربستان برای دفاع از مرزهایش دست به دامن نیروهای ویژه ارتش آمریکا موسوم به «گرین برت» (کلاه‌سبزهای آمریکایی) شده است. یک روزنامه آمریکایی روز پنجشنبه گزارش دادهتیمی متشکل از حدود 12 کلاه‌سبز آمریکایی اواخر سال گذشته میلادی وارد مرز عربستان با یمن شده‌اند. روزنامه نیوویورک‌تایمز نوشته این دسته از کماندوهای ارتش آمریکا به نظامیان ائتلاف تحت رهبری عربستان برای مکان‌یابی و تخریب موشک‌های بالستیک نیروهای انصارالله و سکوهای پرتاب آنها کمک می‌کنند. جزئیات عملیات کلاه‌سبزهای آمریکایی را برای اولین بار مقام‌های آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مطرح کرده‌اند. حضور این نظامیان با بیانیه‌های رسمی پنتاگون تناقض دارند. وزارت دفاع آمریکا مدعی است کمک‌های ارتش آمریکا به ائتلاف متجاوز عربستان سعودی در یمن تنها مواردی مانند سوخت‌رسانی به هواپیما، کمک‌های لجستیک و مبادله اطلاعاتی را شامل می‌شود.

علاوه بر این عربستان در سه سال گذشته برای پیروزی در جنگ یمن حتی با استخدام مزدورانی از سودان، سنگال، کشورهای آمریکای لاتین و شرکت بدنام بلک واتر موفق به پیروزی نشده است و این بار سعی دارد نیروهای حکمتیار را وارد یمن کند. حربه‌ای که شکستی دیگر برای ریاض به همراه خواهد داشت. در حالی که «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در افغانستان چندی قبل به ترکیه و عربستان سفر کرده بود، برخی از رسانه‌های این کشور از توافق وی با عربستان برای اعزام نیرو به یمن خبر داده‌ است. بر اساس این گزارش، رهبر حزب اسلامی در تفاهم با عربستان سعودی قرار است حدود دو هزار نیروی خود را برای جنگ یمن به این کشور اعزام کند. همچنین به منظور تسهیل اعزام جنگجویان حزب اسلامی به عربستان سعودی برای مشارکت در جنگ یمن حکمتیار با سفارت عربستان سعودی در کابل و برخی از مقامات حج اوقاف توافق کرده است. پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره اعزام 1300 نفر از جنگجویان حزب اسلامی به عربستان سعودی منتشر شده بود.

 

منبع: تسنیم

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد