عضو کمیسیون عمران مجلس:

رابطه مستقیم افزایش نرخ ارز با قیمت مسکن/ تعداد قابل توجهی پروانه ساخت مسکن در اواخر سال 96 به مردم داده شد

کد خبر: 301794
|
11:45 - 1397/02/18
نسخه چاپی
رابطه مستقیم افزایش نرخ ارز با قیمت مسکن/ تعداد قابل توجهی پروانه ساخت مسکن در اواخر سال 96 به مردم داده شد
اسلام آباد خبر: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار مسکن در ماه های آینده اظهارداشت : افزایش قیمت مسکن در کشور به عواملی نظیر نوسانات ارزی ، افزایش ارائه پروانه های ساخت مسکن، سیاست های اقتصادی دولت نظیر کاهش سود سپرده های بانکی و عرضه و تقاضا بستگی دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص وضعیت بازار مسکن در ماه های آینده اظهارداشت : افزایش قیمت مسکن در کشور به عواملی نظیر نوسانات ارزی ، افزایش ارائه پروانه های ساخت مسکن، سیاست های اقتصادی دولت نظیر کاهش سود سپرده های بانکی و عرضه و تقاضا بستگی دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به نوسانات ارز در ماه های اخیر بیان داشت: دلار از 3800 تومان در سال گذشته امروز به بالاترین حد خود یعنی 7 هزار تومان رسیده است؛ بسیاری از مواد خامی که در ساخت مسکن به کار می اید تمامی آنها وابسته به قیمت ارز در کشور است اگر هم نباشد به نحوی در جامعه نهادینه شده است که قیمت تمام اقلام وابسته به ارز است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با افزایش نرخ ارز به طبع آن قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش یافته است که این امر در بهای تمام شده مسکن نیز تاثیر گذار بوده است بنابراین افزایش نرخ ارز در قیمت مسکن نیز تا حدودی اثر گذار بوده است.

 

علوی در ادامه با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر نرخ سود سپرده های بانکی نیز تا حد زیادی کاهش پیدا  کرد و این امر سبب شد تا افراد سرمایه های خود را از بانک ها به سمت بازار مسکن راهی کنند و این امر هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن در کشور بوده است.

 

وی همچنین با اشاره به ارائه پروانه های ساخت به صورت انبوه در اواخر سال گذشته نیز گفت: تعداد قابل توجهی پروانه ساخت مسکن در اواخر سال 96 به مردم داده شد که این هم یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ مسکن در کشور بوده است.

 

کارشناس مسکن افزود: نرخ مسکن با سیر صعودی تقریبا بالایی از اوایل سال گذشته شروع به حرکت کرده و امروز می توان گفت به بالاترین حد خود رسیده است ، بازار ایران هیچگاه قابل پیش بینی نبوده است و اینکه برخی می گویند قیمت مسکن تا 50درصد افزایش خواهد داشت ادعای بی پایه و اساسی است.

 

علوی تصریح کرد: تمام عواملی که در رشد نرخ مسکن موثر بوده اند تاثیرات خود را گذاشته اند و تا پایان سال هم درصد آنچنانی که برخی می گویند در مسکن اضافه می شود چنین موضوعی رخ نخواهد داد مگر اینکه دولت وام های مسکن را با سودهای بسیار پایین در اختیار مردم قرار دهد که این امر هم انجام شدنی نیست.

 

وی در پایان گفت: دولت تا حدی می تواند وام مسکن به مردم اعطا کند و از طرفی هم چون شرایط اعطای وام مسکن هم سخت است این موضوع نمی تواند برای همه مردم صورت پذیرد چرا که همه نمی توانند وام مسکن را با چنین بازپرداخت های سنگینی بپردازند .

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد