رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب مطرح کرد:

تشریح اقدامات پیشگیری و مقابله با بیماری تب کُشنده کریمه کنگو در اسلام آبادغرب/ کشتارگاه دام باید به سیستم پیش سرد مجهز گردد

کد خبر: 301819
|
12:35 - 1397/02/19
نسخه چاپی
تشریح اقدامات پیشگیری و مقابله با بیماری تب کُشنده کریمه کنگو در اسلام آبادغرب/ کشتارگاه دام باید به سیستم پیش سرد مجهز گردد
اسلام آبادخبر: برای پیشگیری از شیوع بیماری های دامی در سطح شهرستان اسلام آبادغرب باید کشتارگاه دام توسط شهرداری به سیستم پیش سرد مجهز گردد.

دکتر صید محمد قاسمی در گفتگو بااسلام آباد خبر،  اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان مشاهده نشده است و با توجه به شروع فصل گرما و خطر شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام، شبکه دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب اقداماتی را برای پیشگیری و مقابله با این بیماری ها از جمله تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سطح شهرستان در دست اقدام دارد.

 

وی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری خطرناک ویروسی است که از طریق خون و گوشت آلوده و همچنین از طریق کنه ها به انسان منتقل می شود، این بیماری در دام علائم جسمانی خاصی ندارد، اما در صورت انتقال به انسان بسیار خطرناک و کشنده است.

 

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان از برگزاری کلاس های آموزشی با همکاری جهادکشاورزی شهرستان برای دامداران در راستای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان خبر داد و گفت: این کلاس ها در راستای بالا بردن سطح فرهنگ و اطلاعات عمومی مردم انجام می شود که مسائل بهداشتی بیشتر رعایت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در کلاس های فوق راه های مبارزه و پیشگیری از این بیماری از جمله سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام، رعایت بهداشت فردی،  جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام و عدم دستکاری کنه های روی بدن دام و... ارائه می گردد.

 

دکتر قاسمی با بیان اینکه؛ برای سلامتی مردم  باید هزینه کرد، تصریح کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری های دامی در سطح شهرستان باید کشتارگاه دام توسط شهرداری به سیستم پیش سرد مجهز گردد که گوشت های دام کشتار شده حداقل 24 ساعت در سردخانه کشتار گاه بماند تا اگر عامل این بیماری هم وجود داشته باشد طی این مدت بر اثر  تولید ناشی اسید لاکتیک ناشی از جمود از بین برود.

 

وی با هشدار در خصوص مخاطرات ناشی از کشتار غیرمجاز دام در شهرستان،عنوان کرد: کشتار های غیر مجاز دام می تواند بیماری های متعددی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت و ... را به همراه داشته باشد ، لذا به مردم توصیه می شود از مصرف گوشت تازه خودداری نمایند و حداقل گوشت را 24 ساعت در قسمت معمولی یخچال (دمای 0تا 4درجه) نگهداری نمایند و از خرید گوشت های فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری نمایند.

 

دکتر قاسمی خاطرنشان ساخت: شبکه دامپزشکی شهرستان علاوه بر ارائه آموزش های یاد شده، با همکاری بخشداری حمیل، دهیاران و شورای های اسلامی روستا ها، در راستای مبارزه با انگل های خارجی دام ، تاکنون جایگاه های دام و بدن دام های 43 روستای بخش حمیل در دهستان های منصوری، هرسم و دیزگران را  سمپاشی نموده است .

 

وی افزود: در این طرح 182هزار و 600 متر جایگاه دام و ، 49850 راس گوسفند و 2870 راس دام سنگین بر علیه این بیماری ها سمپاشی شده اند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی اسلام آبادغرب با بیان اینکه؛ واکسیناسیون آبله گوسفندی  به اتمام رسیده، یادآور شد:  در این طرح که از ابتدای سال 97 آغاز شده 60هزار و 529 راس دام واکسینه شده اند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد