لاریجانی در نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین:

رژیم آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده است/ اقدامات آمریکا در مورد فلسطین و مساله هسته‌ای ایران بی پاسخ نمی‌ماند

کد خبر: 301871
|
11:50 - 1397/02/24
نسخه چاپی
رژیم آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده است/ اقدامات آمریکا در مورد فلسطین و مساله هسته‌ای ایران بی پاسخ نمی‌ماند
اسلام آباد خبر:رئیس مجلس با بیان اینکه رژیم آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده و ناپخته و ماجراجویانه به صحنه بین‌الملی نگاه می‌کند، گفت: امریکایی‌ها تصور نکنند اقداماتشان درمورد فلسطین و مساله ‌هسته‌ای ایران بدون پاسخ می‌ماند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) طی سخنانی در نشست فوق‌العادهکمیته دائمی فلسطین، اظهار داشت: همانگونه که مطلع هستید رئیس‌جمهور آمریکا 15 آذر ماه بیت‌المقدس پایتخت دائمی فلسطین را به عنوان پایتخت رژیمنامشروعصهیونیستی بهرسمیشناخت و بعد از آن در 24 اردیبهشت،‌روز نکبت موسوم به روز تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی را برای انتقال سفارت کشور متبوعش به قدس شریف تعیین کرده است.

وی افزود: سران کشورهای عربی در اجلاس اخیر خود در 26 فروردین که تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخترژیمصهیونیستی و یهودی کردن این شهر راباطل وغیرقانونیاعلام کردند اما به نظر می‌رسد مخالفت با تصمیم آمریکا و اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین نیاز به حمایت‌های جدی‌تر و اقدامات عملی دارد.

لاریجانی ادامه داد: امروز همگان دریافتند که رفتارهای رژیم آمریکا موجب آشفتگی و گسستگی در صحنه بین‌الملل و ناامنی در جهان شده است. نگاهی به اقدامات یک سال اخیر بیانگر این واقعیت است که رژیم آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست؛ یک روز توافقات بین‌المللی آب و هوا را به هم می‌زند و روز دیگر توافقات تعرفه‌های گمرکی با چین و اروپا را زیر پا می‌گذارد و بعد فشارهای مختلف، حرف خود را در مورد اروپا پس می‌‌گیرد ما یک روز خلاف مقررات بین‌المللی و نظامات حقوق بشر، برای اتباع برخی کشورهای اسلامی،‌ضوابط غیرعادلانه وضع می‌کند و در روزهای گذشته از توافق هسته‌ای 1+5 با ایران که با درخواست آمریکا به امضا رسیده بود، خارج می‌شود. یک روز اعلام می‌کند دیگر در سوریه نمی‌مانند و طلب پول از برخی کشورها می‌کند و چند روز بعد سوریه را بمباران می‌کند.

رئیس مجلس یادآور شد: سال‌ها است از تروریست‌ها در منطقه حمایت کردند مخصوصا خود  اذعان داشتند کهداعشرا بوجود آوردند. یک روز علمدار مبارزه با آن می‌شوند؛ همه این اقدامات نشان می‌دهد رژیم آمریکا دچار بحران  تصمیم‌گیری استراتژیک شده است و ناپخته و ماجراجویانه به صحنه بین‌المللی نگاه می‌کند. معتقدم رئیس جمور فعلی آمریکا،‌توانایی تشخیص و قضاوت در مورد پیامدهای طولانی‌مدت اقدامات خود را ندارد و ت توصیه می‌کنم که مسئولان کنونی ایالات متحده درمورد فلسطین و قدس شریف و محور مقاومت و جهان اسلام دچار اشتباهات محاسباتی نشوند و تصور نکنند اینگونه اقدامات درمورد فلسطین و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ می‌ماند؛ اقداماتلحظه‌ای و نسنجیده در دنیای امروز نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ چنین اقداماتی باعث افزایش تنش و ناامنی در جهان کنونی می‌شود.

وی با بیان اینکه سبک‌سری یک اقدام پرهزینه‌ای برای دولتمردان است و هزینه آن را باید درنهایت پرداخت کنند، تصریح کرد: یکی از دلایل و ضرورت تشکیل این نشست فوق‌العاده، اقداماتسرکوبگرایانهاخیر رژیم صهیونیستی علیه راهپیماییمسالمت‌آمیزفلسطین در «روز بازگشت» است. که بر مساله فلسطین و قدس تاثیرگذار است.

لاریجانی تاکید کرد: روز نکبت روزی است که بزرگترین فاجعه تاریخ بشری در آن به وقوع پیوست و بیش از دئو سوم ملت فلسطین آواره شدند و مجبور شدند خانه و کاشانه و سرزمین خویش را ترک کنند و به جای آنان، دیگرانی از گوشه و کنار جهان گرد هم آیند و سرزمین آنان را قصب نمایند.

رئیس مجلسیادآورشد: ملت فلسطین در مقابل چنین ستمی ایستادگی می‌کند و این حق مسلم آنان است؛ علاوه بر این اگر دفاع این ملت شجاع نبود، امروز رژیم صهیونیستی بقیه کشورهای عربی را نیز دچار بحران امنیتی می‌کرد؛ اخیرا وزارت خارجه آ‌مریکابا کمالوقاحتبیانیه‌ای مبنی بر تخصصی اعتبارات لازم برای ساخت بنای سفارت آمریکا در قدس شریف صادر کرده است وترامپبار دیگر تاکید کرده که مشتاق انتقال سفارتخانه آمریکا از تلاویو به قدس شریف است، رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز درصدد حمایت سایر کشورها برای انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس هستند تا اقدام آمریکا را مشروع جلوه داده و زمینه را برای اجرای سایر اقدامات و طرح‌ها فراهم سازند.

رئیس مجلس تصریح کرد: اینک ماییم و این ملت مظلوم و مقاوم که بیش از هر زمانی به حمایت نیازمندند، کمک به این ملت مبارز صرفا یک اقدام بشردوستانه نیست بلکه کمک به کسانی است که در حقیقت هزینه  دفاع از منافع امت اسلامی و همه کشورهای منطقه را متحمل شده‌اند؛ ما نه تنها اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی را شدیدا محکوم می‌کنیم بلکه بیانیه وزارت خارجه آمریکا، تصمیم رئیس جمهور امریکا را نیز قویا محکوم می‌نماییم و خواهان عکس‌العمل فوری کشورهای اسلامی و جامعه بین‌المللی نسبت به آن هستیم، فلسطینی‌ها از یک طرف با تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و با طرح سازش و ادعای آمکریایی‌ها طرح معامله بزرگ قرن مواجه هستند و از طرفی با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره، فشار و تحریم برخی کشورها، سکوت برخی  کشورهای دیگر جهان اسلام و نزدیک شدن برخی کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی و تلاش‌های پنهان و آشکار عادی‌سازی روابط با آن روبرو هستند اما طوفان راهپیمایی بازگشت فلسطینی‌ها،‌ دارای ابعاد عمیق و واجد دلالت‌های مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی تاکید کرد: ملت فلسطین با این راهپیمایی پویا و فعال ثابت کرد که زنده است و گذشت حدود هفت دهه از درد و رنج و آوارگی و بحران‌سازی‌های مختلف علیه آنها هرگز باعث نشده که فلسطینیان حق خود در سرزمین ‌شان را فراموش کنند و از ایستادگی و دفاع در برابر رژیم صهیونیستی دست بردارند.

وی ادامه داد: فلسطینی‌ها به جای تعیین سرنوشت و مقدرات‌شان از سوی دیگران، تصمیم گرفته‌اند خود ابتکار عمل را بدست گیرند و از طرح ها و مذاکرات سازش پوشالی بدون دستاورد دست بکشند و حق بازگشت به حقوق مسلم خویش را سرلوحه وحدت خود قرار دهند،‌ رئیس جمهور آمریکا و رژیم صهوینستی باید پیام آشکار این راهپیمایی فلسطینی‌ها را دریافت کنند که هر طرح و معامله و تجاوز به مقدسات و آرمان‌های فلسطین و هر تصمیمی در انتقال پایتخت به قدس شریف هرگز از سوی فلسطینی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

لاریجانی یادآور شد: رژیم صهیونیستی در دو دهه اخیر روند ضعیف شدن را طی کرده است، خروج ظلت‌بار از جنوب لبنان و فرار از غزه و شکست در جنگ 33 روزه و جنگ‌های غزه، ناکامی‌های بزرگی را تجربه کرده است، این شکست‌های نظامی در جنگ‌های پیاپی یک به هم ریختگی در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده مخصوصا اینکه با پدیده جدید به هم ریختگی در استراتژی امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است؛ مخصوصا اینکه با پدیده جدید مقاومت با روش‌های نوین مواجه شده‌اند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: راهپیمایی بازگشت توانسته است عملا وحدت ملت فلسطین را به نمایش درآورده و گروه‌های مختلف فلسطینی را در مسیر وحدت رهنمون یابند که خواست ملت فلسطین است.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: ما از برگزاری نشست اضطراری سران همکاری اسلامی که با اجماع همه کشورها و به شکل قاطع، غیرقانونی بودن تصمیم ترامپ را اعلام و در مجالس کشورهای اسلامی نیز مورد تصویب قرار گیرد حمایت می‌کنیم، امروز مصالح عالی دنیای اسلام و امت اسلام حکم می‌کند کشورهای اسلامی در صف واحد و متحد که خواست قلبی جوامع اسلامیت است یکپارچه و یکصدا با این اقدام آمریکا مخالفت کنند و باور کنیم که خداوند با ما است و از این تصمیم ما حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها