امام جمعه اسلام آبادغرب:

اتحاديه اروپا در آزمون برجام مردود شده است/اقتصاد مقاومتی عامل بازدارنده تهدیدهای دشمنان است

کد خبر: 301915
|
15:23 - 1397/02/28
نسخه چاپی
اتحاديه اروپا در آزمون برجام مردود شده است/اقتصاد مقاومتی عامل بازدارنده تهدیدهای دشمنان است
اسلام آبادخبر: امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب: ايستادگى در برابر زياده‌خواهى‌هاى ايالات متحده آمريكا در برجام آزمونى بود كه اتحاديه اروپا تاكنون در آن مردود شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  حجت الاسلام محمدطه مهری امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در خطبه های نمازجمعه امروز اظهار کرد:  اقدام رئيس جمهور آمريكا و خروج يك طرفه و يك جانبه اين كشور از يك توافق مهم بين‌المللى كه به‌نوعى حاصل حدود ۱۲ سال مذاكره ايران و شش كشور آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و (پنج عضو دايم شوراى امنيت سازمان ملل) و آلمان بود به روشنى نشان داد كه براى دولتمردان آمريكا خصوصا رئيس جمهور فعلى اين كشور پايبندى و تعهد به امضا و توافق هر چند توافقى در سطح جهانى كه مهر و امضاى تمامى اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل متحد بر آن خورده باشد به هيچ عنوان ارزش و موضوعيت ندارد.

 

 

وی افزود: ايستادگى در برابر زياده‌خواهى‌هاى ايالات متحده آمريكا در برجام آزمونى بود كه اتحاديه اروپا تاكنون در آن مردود شده است. بديهى است كه ادامه انفعال اتحاديه اروپا در مقابل خروج آمريكا از برجام، اعتبار اروپا در نظام بين‌الملل را بيش از پيش در نزد افكار عمومى دنيا خدشه دار خواهد كرد. اروپا كه در ماجراى مذاكرات برجام خود را به‌عنوان يك نيروى مؤثر در فضاى بين‌الملل و حل و فصل مسائل اين حوزه مطرح كرده بود، اكنون با خروج ترامپ و بی‌توجهى او به درخواست‌هاى آنان براى ماندن در برجام، عملا حيثيت ديپلماتيك و جايگاه خود را در مخاطره جدى مى‌بيند.

 

 

امام جمعه شهرستان بیان داشت: فرايندى كه از روزهاى گذشته و با سفر ظريف به بروكسل مقر اصلى اتحاديه اروپا در حوزه ديپلماسى ايران آغاز شده، يك برهه بسيار پيچيده سياسى، امنيتى و اقتصادى است. اين مسير يك تجربه عينى مانند برجام را پشت سر خود دارد كه بايد از نقاط ضعف آن درس عبرت گرفت، به‌خصوص اين‌كه هرگز نبايد بدون اخذ تضمين‌هاى قطعى و عملى، به سه كشور اروپايى يعنى فرانسه، انگليس و آلمان اعتماد كند.

 

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر، همه گزينه‌هاى متصور براى پاسخ به خروج آمريكا روى ميز جمهورى اسلامى ايران است وهنوز هيچ گزينه‌اى قطعى نشده است. با پشت پا زدن آمريكا به برجام، تكاليف برجامى ايران نيز ساقط و حق كشورمان براى اقدام متقابل محفوظ است و اين حق را به راحتى از خود سلب نخواهيم كرد. بدون ترديد توان اقتصادى، قدرت و نفوذ منطقه‌اى، اقتدار دفاعى و نظامى، انسجام اجتماعى و شرايط بين‌المللى جمهورى اسلامى ايران نسبت به دوره شروع مذاكرات بسيار بهتر و مناسب تر است و از اين حيث دست برتر را در انتخاب گزينه‌هاى فرارو داريم.

 

 

حجت الاسلام مهری گفت: ما نيازمند تجميع همه ظرفيت‌هاى درون نظام براى روزهاى پيش رو هستيم. پيشران اصلى تحول در كشور و عامل بازدارنده تصميمات تنبيهى آمريكا نسبت به ايران، اقتصاد مقاومتى و تحكيم توسعه اقتصادى و زيرساختى در كشور است. چشم دوختن به اروپا براى حل شدن مشكلات اقتصادى همانقدر اشتباه است كه چشم دوختن به آمريكا براى حل مشكلات اقتصادى اشتباه بود. اروپايى‌ها ثابت كرده‌اند در تصميمات كلان اقتصادى و در زمانى كه آمريكايى‌ها تمام ساختار اقتصادى ايران را هدف قرار دادند، در كنار ايران قرار نخواهند گرفت و به سمت آمريكا حركت خواهند كرد مگر آن‌كه اروپايى‌ها تصميم به ارائه چهره و هويتى جديد و مستقل از آمريكا براى خود گرفته باشند.

 

 

وی در بخش دیگری از خطبه ها بیان داشت: در هفتادمین سالروز تشكیل رژیم اشغالگر قدس كه به «یوم النكبه» مشهور است، انتقال سفارت آمریكا به قدس صورت گرفت. تصمیم ترامپ مبنى بر انتقال سفارت ایالات متحده آمریكا به قدس شریف آن هم در سالروز نكبت سلطه صهیونیست‌ها در راستاى اقدامات ماجراجویانه ترامپ در خاورمیانه است كه با چراغ سبز آل سعود و دیگر مزدوران برخى كشورهاى عربى منطقه صورت‌گرفته است.

 

 

خطیب نمازجمعه اسلام آبادغرب گفت:  همراهى و سازش مزدوران آل سعود و همپیمانان او با صهیونیست‌هاى نژاد پرست كه ننگ دیگرى را بر تاریخ جنایات و خیانت‌هاى سران مرتجع دولت‌هاى عربى منطقه خواهد افزود، فراموش شدنى نیست. سكوت و سازش و همدلى آل سعود و آل صهیون پیوند سیاه و ننگین وهابیت پلید صهیونیسم نژاد پرست را در جهان به نمایش مى‌گذارد.

 

 

وی افزود: بدون‌شك اقدامات خیانت بار آل سعود و مزدوران هم پیمان او در همراهى ذلیلانه با آمریكا و صهیونیسم در به تاراج دادن اهداف ملت مظلوم فلسطین بدون پاسخ نخواهد ماند. تردید نباید داشت كه بذل و بخشش‌هاى ذلیلانه و حقیرانه آل سعود به آمریكا و صهیونیسم و دوشیده شدن شیر سرمایه‌هاى مسلمانان از سینه ناپاك آل سعود و هم پیمانان او در آینده نزدیك همچون سیلى خروشان تاج و تخت سست پادشاهى و قبیله‌اى آنان را به زباله دان تاریخ خواهد فرست.

 

 

حجت الاسلام مهری  ابراز داشت: در جریان تظاهرات امسال فلسطینى‌ها در هفتادمین روز تأسیس رژیم صهیونیستى كه به «یوم النكبه» معروف است، مسأله اعتراض به انتقال سفارت آمریكا از تل‌آویو به قدس هم به آن اضافه شده بود، كه بر اثر حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینى‌ها دست كم ۶۱ فلسطینى شهید و بیش از ۲۷۷۰ تن زخمى شدند كه از بین زخمى شدگان ۲۲۵ تن كودك و ۷۹ تن زن بوده و هشت تن از شهدا نیز كودك بودند. هم‌چنین در جریان این كشتار فلسطینى‌ها توسط نظامیان صهیونیست، ۱۳ خبرنگار زخمى شدند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: خون ده‌ها جوان شهید فلسطینى در روز مقابله با توطئه انتقال سفارت آمریكا به قدس بر تارك تاریخ بشرى رنگین خواهد ماند و همچون سیل خروشانى پایه‌هاى لرزان حكومت آل سعود و هم پیمانان ذلیل و حقیر آنان را بر باد خواهد داد. در مجموع باید گفت اقدام ترامپ به انتقال سفارت از تل آویو به قدس باعث شد بار دیگر مسأله فلسطین كه در سایه تروریسم تكفیرى در منطقه، به حاشیه رفته بود، به صدر مسائل جهان اسلام برگردد و ازاین‌رو كشورهاى اسلامى نباید این مسأله را به سادگى رها كنند.

 

 

امام جمعه شهرستان اظهار کرد: اكنون با تصمیمات عجولانه و ناشیانه ترامپ، موجى از مخالفت با آمریكا در بین افكار عمومى و حتى برخى از كشورهاى اروپایى شكل‌گرفته است و زمینه براى فشار بر ترامپ و نتانیاهو فراهم است. مقامات كشورهاى اسلامى باید اكنون مسأله فلسطین را با نظر به جلب حمایت نهادهاى بین‌المللى از حقوق فلسطینى‌ها بار دیگر در رأس مسائل خارجى خود قرار دهند و در حالى كه نسل جدید فلسطینى‌ها با شجاعت وانگیزه بیشترى علیه اشغالگرى صهیونیست‌ها به پا خواسته‌اند، از خواسته‌هاى مردم فلسطین بیش از پیش حمایت كنند.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناسبت های پیش رو گفت: سه‌شنبه1 خرداد۶ رمضان روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف است،  این موضوع از مسائل مهم در جهت پیشرفت كشور محسوب مى‌شود. توجه به این موضوع ازاین‌جهت قابل‌توجه است كه امسال سال حمایت از كالاى ایرانى نام‌گذارى شده است كه موضوع بهره‌ورى و بهینه‌سازى مصرف، مسأله مهمى است كه در جهت تحقق این شعار سهم بسزایى بر عهده دارد. علاوه بر این، امروزه با توجه به ارزش سرمایه و نیروى انسانى و مادى در پیشرفت كشورها و نیز محدودیت منابع و سرمایه‌هاى طبیعى و مادى، توجه به فرهنگ‌سازى در زمینه بهره‌ورى و بهینه‌سازى مصرف، از امور مهمى است كه به آن توجه ویژه مى‌شود. در رابطه با تحقق این هرچه بهتر این‌راهبرد، آموزه‌هاى اسلامى، توصیه‌ها و تعالیم ارزشمندى دارند كه مى‌توان در برنامه‌ریزى‌ها از آن‌ها بهره برد.

 

 

حجت الاسلام مهری با اشاره به  مناسبت سوم خرداد در پنج‌شنبه۸ رمضان (فتح خرمشهردر عملیات بیت‌المقدس ۱۳۶۱ هـ ش) و روز مقاومت، ایثار و پیروزی بیان داشت: سوم خرداد ماه یادآور حماسه جاودانه آزادى خرمشهر و بیرون كردن متجاوزین رژیم بعث عراق از این شهر حماسه آفرین تا ایستادگى یك ملت در برابر سلطه گرانى است كه با فرهنگ و تفكر بسیجى و گفتمان مقاومت، به نتیجه رسید. در پایان جنگ امام فرمودند: «باید بسیجیان جهان اسلام در فكر ایجاد حكومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است،... شما در جنگ تحمیلى نشان دادید كه با مدیریت صحیح و خوب مى‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید كه كارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامى در جهان نیازمند فداكارى‌هاى شماست.»

 

 

وی تصریح کرد:  نیم‌نگاهى به تحولات منطقه غرب آسیا در چند دهه گذشته، ابعاد گوناگون كارآمدى این عمق راهبردى انقلاب اسلامى را آشكار مى‌سازد. درست همان زمان كه جریان ارتجاع وابسته به نظام سلطه به‌دنبال آشتى با غده سرطانى صهیونیسم در منطقه بود، گروه‌هاى كوچك مقاومت اسلامى با الهام‌گیرى از گفتمان انقلاب اسلامى و فرهنگ مقاومت آزادى خرمشهر، مسیر پایدارى و مبارزه اسلامى را برگزیدند و چنان به بالندگى رسیدند كه در جنگ‌هاى متعدد، افسانه شكست‌ناپذیرى رژیم اشغالگر قدس را بر باد دادند.

 

 

امام جمعه شهرستان یادآور شد:  تأثیر چنین روندى بر تحولات راهبردى منطقه تا حدى است كه امروز از محورى به‌عنوان «محور مقاومت» یاد مى‌شود كه مناسبات و طراحى‌هاى سلطه‌گران استكبارى و اذناب آن‌ها را بر هم مى‌زند. اكنون، مى‌توان گفت بسیج بار دیگر در میدان تحولات منطقه واردشده و بازیگر اصلى این صحنه است. جوانان مجاهد و شهادت‌طلب عراقى، لبنانى، سورى، پاكستانى، افغانستانى، یمنى و... با الگوگیرى از این یادگار امام راحل(ره) با كم‌ترین امكانات، اما با ایمان حداكثرى به میدان آمده و ابتكار عمل را در دست گرفته‌اند. اگر امروز فرهنگ شهادت‌طلبى در هر كوى و برزنى از عراق، سوریه و یمن سارى و جارى است، نباید فراموش كرد كه حشدالشعبى در عراق، حزب‌الله، زینبیون و فاطمیون در سوریه و انصاراالله در یمن، پیروز میدان مبارزه با تكفیر و مقابله با متجاوزین، الگوى خود را بسیج مستضعفین و تفكر جهادى او قرار داده‌اند. آنچه جوانان مدافع حرم را از اقصى نقاط جهان اسلام براى دفاع از اسلام ناب در مقابل اسلام جعلى و آمریكایى به سوریه كشانده است، «فرهنگ و تفكر بسیجى» است كه از دوران دفاع مقدس براى ما به یادگار مانده است.

 

وی تصریح کرد: سوم خرداد ماه یادآور حماسه جاودانه آزادى خرمشهر از اشغال رژیم بعث عراق و سند ایستادگى یك ملت در برابر سلطه گران است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد