اعمالی که در ماه مبارک رمضان موجب خشنودی خداوند می شود

کد خبر: 301973
|
11:48 - 1397/03/06
نسخه چاپی
اعمالی که در ماه مبارک رمضان موجب خشنودی خداوند می شود
اسلام آباد خبر: مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان یک بسته فرهنگی کامل است، گفت: ماه رمضان؛ ماه قیام به همه کارهای خوب است و ترک گناه بهترین برنامه پیش روی روزه داران.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا  ماه مبارک رمضان که می شود، هر روزه داری با توجه به روحیات خود سعی در بهره گرفتن از این ماه دارد، یکی دعا بیشتر می خواند و دیگری با تلاوت قرآن انس می گیرد، آن یکی هم کمک به محرومان و نیازمندان و صله رحم را جزو برنامه های اصلی خود در این ماه قرار داده است.

 

درباره اینکه بهترین اعمال از سحرگاه تا شامگاه روزهای بابرکت ماه رمضان چه میتواند باشد سراغ مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی که استاد حوزه و دانشگاه نیز هست، رفتیم.
 
 
*ترک گناه، بهترین برنامه پیش روی روزه داران
 
«حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار» در گفت و گو با خبرنگار راه دانا درباره بهترین اعمال از سحرگاه تا شامگاه ماه مبارک رمضان؛ با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص)، گفت: از نظر آن حضرت ترک گناه یا به عبارت دیگر ورع و تقوا بهترین عمل در ماه مبارک رمضان است تا جایی که فرمودند "الورع عن محارم الله".
 
 
وی با بیان اینکه تقوا و پرهیزگاری و دوری از محرمات الهی مهمترین برنامه یک روزه دار باید باشد، اظهار داشت: به غیر از روزه گرفتن با آن خصوصیات و ویژگی که خودش دارد و ویژه این ماه است، تلاوت قرآن هم از بهترین اعمال در این ماه به حساب می آید.
 
 
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: در واقع از یک سو فلسفه روزه تقوا، توجه به محرومان و نیازمندان جامعه است و از سویی دیگر در روایت هست که خدا روزه را واجب قرار داده تا اینکه اغنیا طعم مظلومیت و فقر را بچشند، آن ها را درک کنند و به فکر آن ها باشند.
 
 
حجت الاسلام شریعتی تبار تصریح کرد: در این ماه در رابطه انسان با خدا؛ تلاوت قرآن، روزه داری و ورع و در رابطه با مردم بهترین عمل صله رحم، انصاف، محبت و کمک به نیازمندان زیاد است که بسیار مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است.
 
 
* ماه مبارک رمضان یک بسته فرهنگی کامل
 
وی درباره آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان هم عنوان کرد: زمانی که به آیات قرآن و روایات و دعایی که در ماه رمضان وارد شده نگاه می کنیم به این نتیجه می رسیم که ماه مبارک رمضان یک بسته فرهنگی کامل است که خداوند متعال برای بندگانش تنظیم کرده که اگر به درستی و سلامت از بسته فرهنگی استفاده شود یازده ماه آینده جامعه از سلامت برخوردار می شود.
 
 
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در حدیثی با این مضمون آمده که اگر ماه رمضان را یک خانواده، یک انسان و یک جامعه به سلامت سپری کند و بحث فرهنگی آن را به طور کامل عمل کند، از روزه داری، تلاوت قرآن و قرائت دعای وارده و سفارش شده گرفته تا و مهرورزی به مردم و جامعه و حسن خلق و انجام صله رحم و در نهایت وحدت اسلامی همه این ها اگر با تمام جامعیتش به طور کامل و سلامت در جامعه اجرایی شود، 11 ماه بعد از ماه رمضان یعنی تا رمضان سال آینده تضمین می شود که جامعه از سلامت برخوردار خواهد بود.
 
 
حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: یکی از دعاهای وارده، دعایی از امام سجاد(ع) است که در بخشی از آن ایشان می فرمایند خدایا به ما توفیق بده که با همسایگانمان با احسان و خوبی و با خویشاوندان با نیکی
و با صلحه رحم برخورد کنیم، خداوندا به ما توفیق بده که اگر کسی به ما بدی کرد ما بدی را با خوبی جواب بدهیم.
 
 
*ماه رمضان؛ ماه قیام به همه کارهای خوب
 
وی تصریح کرد: این سخنان در واقع در قالب دعا آمده اما درس هایی برای بهره مندی ما از ماه دارد و همچنین در ابتدای این دعا آمده است که ماه رمضان ماه اسلام، ماه روزه، ماه پاکی و پاکیزگی، ماه آزمون و امتحان الهی و ماه قیام است، یعنی قیام به همه کارهای خوب همچون نماز، تلاوت قران و رسیدگی به محرومان.
 
 
وی با بیان اینکه در این دعا از ماه رمضان با عنوان شهر اسلام یاد کرده، گفت: این بدان معنا است که در این ماه نمادها و ارزش ها در جامعه پر رنگ شود و ما بایستی تلاش کنیم که از شاگردان فاخر و ممتاز رمضان باشیم و آن طوری که شایسته است، گرچه هنوز به آن حد نرسیده ایم.
 
 
*برنامه های صدا و سیما در رمضان، آن گونه که باید اثرگذار نیست
 
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه فیلم ها و هنرهای مختلف صدا و سیما می تواند در ماه مبارک رمضان نقش آفرین باشد، گفت: می طلب که برنامه های صدا و سیما در ماه مبارک رمضان، جذاب، پرمحتوا و غنی از اسلام و قرآن باشد و اگر این گونه موارد در برنامه ها بیشتر شود، اثرگذار خواهد بود.
 
 
شریعتی تبار در پایان بیان داشت: با این وجود آن گونه که باید برنامه های صدا و سیما حتی با بهره مندی از هنرمندان فاخر، آن جذبه و و ویژگی آموزنده بودن را ندارند و البته شاید بحث مالی هم مطرح باشد.
 
 
وی تأکید کرد: اما اگر صدا و سیما بیاید از یک مدیریت جامع فرهنگی غنی برنامه های رمضانی مناسب، اخلاقی، فرهنگی و قرآنی با مشورت صاحب نظران و اصحاب هنر استفاده کند اثرگذار خواهد بود، مسئله ای که این روزها آن گونه که باید نیست.
 
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد