دستگاه های نظارتی بررسی کنند؛

کاسبی سلبریتی‌ها با پول مردم زلزله‌زده کرمانشاه /جیب‌های نامبارک!

کد خبر: 302046
|
10:28 - 1397/03/17
نسخه چاپی
کاسبی سلبریتی‌ها با پول مردم زلزله‌زده کرمانشاه /جیب‌های نامبارک!
سلبریتی‌ها پولی که از مردم برای مناطق زلزله زده گرفته اند را در حساب شخصی خود بلوکه کرده اند و به کسی هم درباره این موارد حساب پس نمی دهند!

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،عکس‌های یادگاری شان را با مردم زلزله زده گرفتند و برای خود وجهه سازی کردند، پول‌هایی به اسم کمک رسانی از مردم خیر دریافت کردند و حالا اجازه حسابرسی به این پول‌ها را نمی دهند. منظورمانسلبریتی‌هاییاست که در فضای احساسی زلزله از مردم پول هایی دریافت کردند وضعیت این پول ها را هنوز مشخص نکرده اند. پول هایی که زمانی که مردم زلزله زده در سرما و آوار زلزله گرفتار بودند، بیشتر احتیاج داشتند.

 فرهاد تجری، نماینده کرمانشاه درباره این کمک‌های سرگردان در حساب‌های چند نفر، به روزنامه اعتماد می گوید:

«برآورد این است که حدودا ٣٠ میلیارد یا شاید بیشتر کمک‌های مردم به حساب سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها واریز شده است. بخشی از این مبالغ هزینه شده است ولی بخشی از آن برای بهبود وضعیت این مردم هزینه نشده و شاید در حساب‌ها مانده است. به هرحال این موضوعی است که مطرح شده است. ٩ میلیارد به حساب یکی از آقایان واریز و نزدیک به ٣ تا ٥ میلیارد به حساب دیگری واریز شده است و شخصیت‌های دیگر هم مبالغ دیگری را جمع‌آوری کرده‌اند.[۱]»

وی همچنین طی نشست خبری که در ۹ خردادماه با رسانه‌ها با اشاره گذشت ۷ ماه از زلزله سرپل ذهاب، وضعیت این شهرستان پس از زلزله سال گذشته را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

مردم زلزله‌زده کرمانشاه از سرما می‌لرزند؛ زیباکلام پول را در حساب خودش نگه داشته است!

زیباکلام پول مردم زلزله‌زده را کجا خرج کرد؟

نماینده مردم سرپل‌ذهابدرباره کارشناسی در خصوص پول‌های مردمی که حدود ۵ میلیارد تومان است و توسط خانم «ک» دریافت شده ولی هزینه‌کردها مشخص نیست، گفت:

«وی قبلا به عنوان خیر اقداماتی می‌کرد ولی در حال حاضر به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند. ما هنوز این فرد را ندیده‌ایم. این خانم با پولی که به دست آورده‌اند، با تشریفات خاص و بادیگارد وارد منطقه می‌شوند که انتظار می‌رود دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات به این مسائل ورود پیدا کنند.»

همچنین گفته می شود شکایت‌های زیادی از وی در مراجع قضایی توسط برخی نهادهای خیریه و همچنین مردم بودمی صورت گرفته است.

تجری گفت:

آقایان «د»، آقای «ز» و خانم «ک»حدود ۳۰ میلیارد توماناز پول‌های مردم را در اختیار دارند ولی هزینه‌ای نمی‌کنند. دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر این مسائل باشند.

اگرچه تجری اسامی این افراد را آشکارا اعلام نکرده است اما به نظر می رسد که پیگیری پول های کمک های مردمی به مناطق زلزله زده خود یک پرونده بزرگ در مراجع قضایی ایران است. درواقع موضوعی که قرار بود به کمک رسانی به مردم بیانجامد و باری از روی دوش آنان بردارد حالا به یک مشکل بزرگ بدل شده و شاهد تخلفات بسیاری در این حوزه هستیم.

یکی از مشکلات پولی که به حساب بانکی سلبریتی ها واریز شده، این است که این افراد توانایی مدیریتی و کارشناسی هزینه این موارد را در جای درست ندارند و یا راه به غلط رفته اند و پول ها را در جایی که نبایست خرج می کنند یا اینکه پول ها در حساب آنها در حالی که مردم به آن احتیاج دارند بلوکه شده است. از سوی دیگر غرور اینکه این پولها را بنا بر ناتوانی به نهادهای امدادرسانی بدهند و وجهه ای که برای خود درست کرده اند را با این کار از بین ببرند، مانع بسیاری از کارها شده است.

جالب اینجاست که این افراد اغلب خود را مالک پول های خیریه مردمی می دانند. درصورتی که بایستی این موارد شفاف سازی شود و اگر حتی ریالی در این زمینه باقی مانده باید صرف مناطق زلزله زده شود، چراکه با این نیت این پول ها جمع آوری شده است.

در این راستا افرادی چون«صادق زیباکلام»،فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در قامت یک سلبریتی پول هایی از مردم اخذ کرد و اینک با همه انتقاداتی که به وی می شود می خواهد این پول‌ها را صرف پروژه رویایی خود یعنی «دهکده امید» کند. اینکه از لحاظ شرعی پولی که برای مردم زلزله زده و کمک فوری به آنها برای بازگشت به زندگی آنان صرف موارد دسته چندم شود، آیا جایز است یا خیر، سئوالی اساسی است.

این موضوع سبب دعوای شدید میان«محمد اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و زیباکلام شد.

این مقام مسئول از شکایت از زیباکلام سخن گفت و بیان کرد:

«برخی‌ها حساسیت دارند که این پول‌ها چه شده خب حق هم دارند ما در برنامه کاریمان ایجاد «دهکده امید» را نداریم بلکه می‌خواهیم بازسازی کنیم و تمام تلاش دولت این است سرپناه‌ها را سریع‌تر ایجاد کند تا زندگی به روال عادی برگردد.»[۲]

در حالی شاهد اتقافات تلخی در خصوص اقدام برخی از افراد سود جو برای جمع آوری کمک‌های نقدی بوده‌ایم که بخش زیادی از این کمک‌ها در حساب شخصی آنها انباشته شده است و می‌طلبد مسئولان در این زمینه ورود جدی را داشته باشند.

تجری دراین باره مطرح می کند:

انتظار می‌رود که دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات نیروی انتظامی و دادستانی به عنوان مدعی العموم با ورود به این موضوع به صورت دقیق میزان  پول‌ها را مشخص کنند. در همین زمینه نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و ما از مسوولان درخواست کردیم تا به این موضوع نظارت کنند. معاون اول قوه قضاییه دستور پیگیری موضوع را دادند که امیدواریم هرچه زودتر این موضوع برای مردم روشن شود

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد