عرفانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ علائمی که زنگ خطر ابتلا به بیماری هستند

کد خبر: 302072
|
09:40 - 1397/03/20
نسخه چاپی
آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ علائمی که زنگ خطر ابتلا به بیماری هستند
اسلام آباد خبر: رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت از آخرین وضعیت شیوع و آمار مبتلایان به تب کنگو خبر داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره بهآخرین آمار ابتلا به تب کنگو در کشوردر گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه سوم فصل بهار هستیم و هوا به سمت گرمی می‌رود فعالیتناقل بیماری تب کنگوبیشتر می‌شود و احتمال بروز موارد ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

۳۱ مورد ابتلا و ۳ فوتی تب کنگو در ۹ استان کشور

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت بهآمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشوراشاره کرد و گفت:تاکنون ۳۱ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو از ۹ استان کشور ثبت شده است و سه نفر جان خود را از دست دادند.

عرفانی با اشاره به اینکه خطر مرگ بر اثر تب کنگو وجود دارد، گفت: تاکنون ۳ نفر به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو جان خود را از دست داده‌اند، در ۲ مورد مبتلایان بیماری زمینه‌ای داشتند که موجب شده بود سیستم ایمنی بدن آن‌ها در برابر بیماری ضعیف شود، هر چند تمام تلاش ما در پیشگیری از حتی یک مورد مرگ به علت بیماری است با این وجود تعداد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری تا کنون با آمار جهانی قابل مقایسه و خوشبختانه به علت تشخیص سریع و درمان به موقع کمتر از حد انتظار است.

 

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ علائمی که زن خطر ابتلا به بیماری هستند

وی ادامه داد: در شروع فصل گرم سال احتمال افزایش موارد ابتلا به تب کنگو بیشتر است، اما در تمام طول سال این امکان وجود دارد که موارد ابتلا دیده شود.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت عنوان کرد: در کل کشور اطلاع رسانی به مراکز درمانی و بهداشتی دولتی و خصوصی صورت گرفته و دارو به اندازه کافی دپو شده است و مشکلی از نظر تشخیص و درمان احتمالی وجود ندارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از تب کنگو

عرفانی در خصوصپیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگوبه مردم توصیه‌هایی کرد و افزود: انتظار ما از مردم این است تا فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی را از مراکزی تهیه کنند که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت ادامه داد: مردم در صورتی که پس از تهیه فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی اطمینان ندارند که این فرآورده‌ها مرحله پیش سرد را گذرانده‌اند یا نه، قبل از استفاده، بسته بندی و هرگونه تماس، گوشت و فرآورده‌های پروتئینی را حداقل ۲۴ ساعت در دمای یک تا ۴ درجه سانتی گراد یخچال نگهداری کنند، همچنین توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو تا حد امکان از تماس نزدیک با دام‌ها خودداری کنند.

وی در ادامه با توصیه به دامپروران برای پیشگیری از ابتلا به تب کنگو عنوان کرد: دامپروران در امور دامی از کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپروری کمک بگیرند و در نگهداری دام و پاکسازی محل دام‌ها به توصیه کارشناسان عمل کنند.

 

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ علائمی که زن خطر ابتلا به بیماری هستند

 

علائم تب کنگو را بشناسید

عرفانی با اشاره بهعلائم تب کنگوگفت: اگر فردیعلائم ابتلا به تب کریمه کنگورا از جمله تب و کوفتگی به خصوص اگر با خونریزی همراه باشد، مشاهده کرد و پیش از آن با دام یا فرآورد‌ه‌های گوشتی تماس داشته باشد باید فورا به پزشک مراجعه کند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت تأکید کرد: تشخیص زودهنگام در درمان تب کنگو بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل در صورتی که افراد علائم بیماری را مشاهده کردند در زمان مراجعه به پزشک اظهار کنند که با دام و فرآورده‌های گوشتی در تماس بوده‌اند تا پزشک بتواند به تشخیص دقیق برسد.

 

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ علائمی که زن خطر ابتلا به بیماری هستند

آماده باش بیمارستان های کشور برای درمان مبتلایان تب کنگو

وی بیان کرد: در تمام استان ها و شهرستان ها بیمارستان‌ آماده پذیرش،  بستری و درمان بیماری را دارند و هیچ گونه کمبودی از نظر دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

عرفانی عنوان کرد: در صورتی که فردیعلائم ابتلا به تب کریمه کنگوو سابقه تماس با دام و فرآورده‌های گوشتی را داشته باشند مظنون شناخته می‌شود در این صورت باید از فرد مشکوک به تب کنگو آزمایش گرفته شود و اگر در آزمایشات اولیه شواهد احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مشخص شود باید فورا در بیمارستان بستری و اقدامات جداسازی و درمان بلافاصله انجام می شود.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: در آزمایشات اولیه شواهد احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مشخص شود باید فورا در بیمارستان بستری و اقدامات جداسازی و درمان بلافاصله انجام می شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها