بشار اسد: اگر احساس کنیم ایران نیاز به پایگاه نظامی در سوریه دارد در این زمینه تردید نخواهیم کرد

کد خبر: 302104
|
11:00 - 1397/03/24
نسخه چاپی
بشار اسد: اگر احساس کنیم ایران نیاز به پایگاه نظامی در سوریه دارد در این زمینه تردید نخواهیم کرد
اسلام آباد خبر: رییس جمهور سوریه گفت: اگر در هماهنگی با ایرانی‌ها احساس کنیم به وجود پایگاه نظامی ایرانی در سوریه نیاز است در این زمینه تردیدی نخواهیم کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،بشار اسد– رییس جمهور سوریه – در مصاحبه با شبکه العالم گفت: امروز اگر در هماهنگی با ایرانی ها احساس کنیم به وجودپایگاه نظامی ایرانیدر سوریه نیاز است حتما در این زمینه تردیدی به خود راه نمی دهیم. درسوریهپایگاه ایرانی وجود ندارد چون ایرانی ها درخواست نکردند. ما از اول جنگ از ایرانی ها درخواست کردیم در سوریه حضور یابند.

 

وی افزود: باید به صورت واضح تأکید کنم، رابطه سوریه و ایران رابطه ای راهبردی است و تحت تاثیر مسائل جنوب و شمال قرار ندارد. این رابطه با همه جوانبش به صورت واقعی با حال و آینده منطقه مرتبط است و تحت تاثیر قیمت های بازار بین المللی قرار نمی گیرد. نه سوریه و نه ایران هرگز این رابطه را در بازار سیاسی بین المللی مطرح نمی کنند، تا بخواهد مکانی برای سازش باشد. هر آنچه مطرح شده ، طرح اسراییلی است، وهدف از آن به چالش کشیدن و در تنگنا قرار دادن ایران است. این مسائل همچنین همسو با تبلیغات بین المللی ضد ایران درباره پرونده اتمی است و جدا از این مسأله نیست. هر آنچه که اکنون در ارتباط با ایران اتفاق می افتد، با هدف ایجاد فضای بین المللی ضد ایران است. از نظر ما، تصمیم گیری دربارۀ سوریه فقط متعلق به خود سوری ها است. ما در یک نبرد یکسان هستیم و اگر تصمیمی درباره ایران داشته باشیم، با ایرانیها سخن خواهیم گفت و با هیچ طرف دیگر صحبت نخواهیم کرد.

 

رییس جمهور سوریه در ادامه گفت: ما هرگز حملات را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت و پاسخ به اسراییل را در چارچوب امکانات نظامی موجود هرگز متوقف نخواهیم کرد؛ حال هر چه این امکانات بهبود یابد سطح پاسخ مان قوی تر خواهد شد. واقعیت این است که قوی ترین پاسخ به اسراییل، هدف قراردادن ارتش اسراییل در سوریه است، منظور ما عملا تروریست هایی است که به طور بسیار واضح و آشکار برای منافع اسراییل فعالیت می نمایند. از ابتدا آنان به سامانه های پدافند هوایی سوریه حمله کردند، آنها توسط اسراییل و آمریکا رهبری می شوند.

 

بشار اسد تصریح کرد اگر بخواهیم درباره روابط سوریه و ایران صحبت کنیم باید گفت که همپیمانی دو کشور در طی 40 سال گذشته و در شرایط مختلفی که در خاورمیانه به وجود آمده است، همچنان ثابت بوده است. بنابراین هیچ دلیلی برای طرح گذرا بودن یا نبودن آن وجود ندارد. عنصر جدیدی که در جنگ سوریه وارد شد، روس ها بودند که در نتیجه آن این همپیمانی سه جانبه به وجود آمد.

 

وی در ادامه گفت: کشورهای مختلفی از جمله عربستان از زمان آغاز جنگ علیه سوریه تاکنون بارها در مراحل مختلف این پیشنهاد را مطرح کرده اند که در صورتی که دمشق روابطش را با تهران قطع کند، وضعیت سوریه به حالت طبیعی بازخواهد گشت. ولی این امر از نظر ما کاملا مردود است. ما از همان اول از ایرانی ها و روس ها خواستیم در سوریه حضور یابند. زیرا به کمک این کشورها نیاز داشتیم و ایران به درخواست ما پاسخ مثبت داد.

 

رییس جمهور سوریه افزود: امروزه اگر با همکاری، هماهنگی یا مذاکره با ایرانی ها احساس کنیم که به وجود پایگاههای نظامی ایران نیاز داریم در این زمینه تردیدی به خود راه نخواهیم داد. اما در حال حاضر، کمک های ایران به شکل کنونی، خوب و مؤثر است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد