قاضی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خودروسازها بانک‌‌ و زمین‌‌هایشان را بفروشند و قطعه‌های داخلی را نقدی بخرند

کد خبر: 302123
|
11:00 - 1397/03/27
نسخه چاپی
خودروسازها بانک‌‌ و زمین‌‌هایشان را بفروشند و قطعه‌های داخلی را نقدی بخرند
اسلام آباد خبر: عضو کمیسیون صنایع گفت: خودروسازها بانک‌‌ و زمین‌‌های خود را بفروشند و با خرید قطعه‌های داخلی 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو باخبرنگار مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، گفت: طرح جامع خودرو در کشور وجود ندارد تا بتوان براساس آن برنامه مدونی برای قیمت‌گذاری خودرو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خودروسازهای ما خودرو را گران در اختیار مردم می‌گذارند، ادامه داد: خودروسازها وام‌هایی را گرفته‌اند که می‌خواهند آن را با فروش خودروها بازپس دهند اما بهتر است آنها زمین‌های تهران و بانک‌های خود را بفروشند و مستقیما بدون حضور واسطه و دلال از قطعه‌سازان داخلی قطعه‌ها را تحویل بگیرند.

نماینده مردم ارومیه با تأکید بر اینکه چه لزومی دارد خودروسازها به کارهای بانک‌داری و زمین‌داری مشغول باشند، بیان کرد: با خرید نقدی قطعه‌های داخلی 30 درصد قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.

قاضی‌پور ادامه داد: پیش از این سایپا و ایران خودرو پول‌هایی را به حوزه فوتبال داده‌اند و حال می‌خواهند آن را از مردم پس بگیرند، مگر آنها وزارت ورزش هستند که چنین پول‌هایی را صرف فوتبال می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه خودروسازها باید برای کاهش قیمت خودرو همه هزینه‌های جانبی را قطع کنند، گفت: از ابتدا تاکنون ما بر سر قیمت خودرو مشکل داشته‌ایم، 60 هزار خودرو در پارکینگ سایپا و 30 هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو وجود دارد تنها برای آنکه آنها بگویند ما کمبودی نداریم.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک ارزش قطعات منفصله خودروهای سبک شامل سواری و وانت معادل 1.3 میلیارد دلار و ارزش کامل خودروهای وارداتی معادل 14.2 میلیارد دلار در سال 96 بوده است.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه واردات قطعات بیش از خودرو در سال 96 بوده است، گفت: در سالهای بین 91 تا 95 ارزش واردات خودرو بیش از این مبلغ بوده است.

قاضی‌پور تأکید کرد: ایران‌خودرو و سایپا با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای خود را ساخته‌اند، لذا باید با همان قیمت به مردم هم تحویل دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه پیش از این در ازای واردات هر خودرو، دو خودروی فرسوده اوراق می‌شد، افزود: این اوراقی‌ها خوراک اولیه ذوب آهن و فولاد مبارکه بودند که اکنون با قطع این اقدام این کارخانه‌ها در تأمین مواد اولیه خود دچار مشکل شده‌اند.

قاضی‌پور تأکید کرد: دولت باید بر اساس طرح جامعی بار دیگر در ازای واردات خودرو، تعدادی خودروی فرسوده را اوراق کند تا در کنار آن مصرف بنزین کاهش و کیفیت خودروها بالا رود، همچنین بتوان خودرو را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داد.

انتهای پیام/

 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد