مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت باید مازاد درآمد ارزی و ریالی خود را باید به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهد/ گزارش درآمدهای دولت اواخر تیر به دست مجلس می رسد

کد خبر: 302125
|
10:00 - 1397/03/27
نسخه چاپی
دولت باید مازاد درآمد ارزی و ریالی خود را باید به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهد/ گزارش درآمدهای دولت اواخر تیر به دست مجلس می رسد
اسلام آباد خبر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مجلس گزارش درآمدهای دولت را انتهای هر سه ماه از دولت تحویل گرفته و بررسی می کند گفت: بر همین اساس نهایتا تا پایان تیر ماه این گزارش به مجلس ارائه و منتشر می شود و در آن صورت مشخص می شود که دولت مازاد درآمد ارزی و نفتی خود را تحویل داده و یا خرج کرده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، عبدالرضا مصری در گفتگو، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص افزایش درآمد های دولت ناشی از افزایش قیمت دلار و قیمت نفت اظهار داشت: درآمدهای کشور چه ارزی و چه ریالی تنها طبق آنچه که در لایحه بودجه برای دولت مشخص شده است در اختیار دولت قرار می گیرد، به عنوان مثال اگر نفت را به جای 55 دلار 75 دلار هم بدهیم اثری در بودجه دولت نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما به التفاوت این بودجه بر اساس دلار در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می گیرد عنوان کرد: اگر این درآمد ها ریالی باشد یعنی به صورت ریال به دست بیاید در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر بانک مرکزی در قبال فروش ارز پول آن را به حساب صندوق ذخیره ارزی برای دولت می ریزد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه افزود: در بودجه پیش بینی شده بود که اگر از قبل فروش دلار درآمد بیشتری به دست آمد، این درآمد برای پروژه های عمرانی در اختیار دولت قرار بگیرد که این موضوع رأی نیاورد و اعلام شد که متمم بودجه برای این طرح لازم است.

مصری با تأکید بر اینکه تمام دریافتی های دولت در چارچوب قانون بودجه باید باشد عنوان کرد: ما به التفاوت ارزی تا کنون به صندوق توسعه ملی و ما به التفاوت ریالی نزد بانک مرکزی گذاشته شده است که با توجه به این مساله تأکید مجلس بر دریافت گزارش های ماهانه از بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دولت است.

وی همچنین گفت: خوشبختانه در خیلی از موارد قانونی بودجه الزاماتی برای دولت برای ارائه گزارش های سه ماهه و یک ماهه وجود دارد؛ در بندهای قانونی تعهدات بانکی بانک مرکزی و دولت آورده شده و به جز آن دیوان محاسبات کشور به صورت ماهانه گزارش هایی از دخل و خرج دولت ارائه می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت هر سه ماه یک بار موظف است به کمیسیون برنامه و بودجه گزارش عملکرد بدهد عنوان کرد: خوشبختانه در ماه های گذشته این نظارت ها با دقت بیشتری در حال پیگیری است.

مصری افزود: نمایندگان مجلس در این زمینه سوالاتی داشتند که رئیس بانک مرکزی و نمایندگان دولت به این مساله کاملاً شفاف پاسخ دادند و مجلس به دقت این مساله را رصد می کند؛ هنوز سه ماهه نخست تمام نشده و پایان تیرماه دقیقا مشخص می شود که دولت چه میزان افزایش درآمد داشته و آیا این درآمد را به حساب بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ریخته است یا خیر.

وی با بیان اینکه مجلس گزارش درآمدهای دولت را انتهای هر سه ماه از دولت تحویل گرفته و بررسی می کند گفت: بر همین اساس نهایتا تا پایان تیر ماه این گزارش به مجلس ارائه و منتشر می شود و در آن صورت مشخص می شود که دولت مازاد درآمد ارزی و نفتی خود را تحویل داده و یا خرج کرده است.

انتهای پیام/ط

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد